Hoppa till innehåll

Hur kan ett digitalt produktpass fungera i praktiken? Projektet ProPare, som Svensk Handel varit en del i, har utvecklat en prototyp som visar hur en global, standardiserad infrastruktur kan fungera oavsett produkt, bransch, eller användare.

symbol_information.jpg

Inom ett par år väntas nämligen EU implementera en ny lagstiftning som kräver att nästan alla produkter som sätts på den europeiska marknaden har ett digitalt produktpass. De ska göra det enkelt för företag, kunder och myndigheter att göra hållbara val. Med hundratusentals produkter på marknaden och tusentals varumärkesägare ansvariga för informationen – hur ska det fungera rent praktiskt? Och varför är en standardiserad lösning så viktig?

Låter det komplicerat? Vi har sammanfattat det hela enkelt på två minuter nedan.

Läs mer här: Tre viktiga saker du behöver veta om produktpassen.

Vill du veta mer om vad digitala produktpass innebär för företag, teknikleverantörer eller beslutsfattare? Läs mer på www.propare.eu.

Partners i projektet ProPare är:
Axfoundation, Svensk Handel, GS1 Sweden, Miljömärkning Sverige AB, Mio AB, Dagab, Ahlsell AB, Blue Cromos

magnus-nikkarinen-profilbild-2025.png

Magnus Nikkarinen

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetHär når du oss hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.
sofia-larsen-riksdagen.png

Svensk Handel mötte Riksdagens civilutskott

NyhetSvensk Handels vd Sofia Larsen framförde branschens krav direkt i riksdagens civilutskott, ett led i arbetet mot osund konkurrens.
ludvig-isacsson.png

Svensk Handel stärker arbetet mot oseriösa aktörer – ny rekrytering

NyhetSvensk Handel intensifierar arbetet med att förebygga och synliggöra bedrägerier inom handeln med rekryteringen av Ludvig Isacsson.
nrs-2025-keynote-talare.png

Årets keynote-talare på Nordic Retail Summit

NyhetÅrets keynote-talare är ledare som med olika perspektiv belyser årets tema: Handeln, staden och morgondagen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.