Hoppa till innehåll

Hur kan ett digitalt produktpass fungera i praktiken? Projektet ProPare, som Svensk Handel varit en del i, har utvecklat en prototyp som visar hur en global, standardiserad infrastruktur kan fungera oavsett produkt, bransch, eller användare.

symbol_information.jpg

Inom ett par år väntas nämligen EU implementera en ny lagstiftning som kräver att nästan alla produkter som sätts på den europeiska marknaden har ett digitalt produktpass. De ska göra det enkelt för företag, kunder och myndigheter att göra hållbara val. Med hundratusentals produkter på marknaden och tusentals varumärkesägare ansvariga för informationen – hur ska det fungera rent praktiskt? Och varför är en standardiserad lösning så viktig?

Låter det komplicerat? Vi har sammanfattat det hela enkelt på två minuter nedan.

Läs mer här: Tre viktiga saker du behöver veta om produktpassen.

Vill du veta mer om vad digitala produktpass innebär för företag, teknikleverantörer eller beslutsfattare? Läs mer på www.propare.eu.

Partners i projektet ProPare är:
Axfoundation, Svensk Handel, GS1 Sweden, Miljömärkning Sverige AB, Mio AB, Dagab, Ahlsell AB, Blue Cromos

magnus-nikkarinen.jpg

Magnus Nikkarinen

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-draghi.png

Svensk Handel kommenterar ny konkurrenskraftsrapport från EU

NyhetMario Draghi, tidigare ECB-chef och italiensk premiärminister, har överlämnat konkurrenskraftsrapporten till EU-kommissionens ordförande.
4-1726133049.png

Women in Paytech - årets sista träff fylldes till sista plats

NyhetTemat för årets tredje och sista träff fyllde lokalen på JUNI's huvudkontor i Stockholm.
nrs-talare-hallbarhet.png

Nordic Retail Summit: En flodvåg av hållbarhetslagstiftning

NyhetSvenska handelsföretag är banbrytande inom hållbar och klimatsmart handel, men de brottas nu med en översvämning av nya EU-lagar.
hallbarhetsfinalister.png

Retail Awards: Finalisterna i Årets hållbarhetssatsning

NyhetPlick, Flügger färg och Elgiganten är finalister i kategorin Årets hållbarhetssatsning på Retail Awards 2 oktober.
handelslandet-kollage-vit.jpg

Handelslandet Sverige – en berättelse om handelns betydelse

NyhetHandelslandet Sverige är Svensk Handels berättelse om vår branschs roll och betydelse som samhällskraft. Läs mer om våra visioner.
nordic-retail-summit-2024-ai.png

Nordic Retail Summit: Så förändrar AI handeln i dag och i morgon

NyhetAI är ett av tre heta fokusområden på Nordic Retail Summit den 2 oktober.
webbinarium.jpg

Höstens kurser inom arbetsrätt

NyhetPassa på att knipa en plats på någon eller flera av höstens arbetsrättsliga kurser.
jeansjacka-hand-prislapp.jpg

Så får du koll på din prismarknadsföring

NyhetSom medlem i Svensk Handel har du tillgång till en vägledning i 7 a §, prisinformationslagen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.