Hoppa till innehåll

Resale, butikupplevelse och retail media – tre av alla heta ämnen som lyftes på NRF Big Show i New York. Svensk Handels innovationschef Per Ljungberg och vår e-handelsrådgivare Arne Andersson bjöd in till frukostseminarium för att sammanfatta och dela med sig av höjdpunkterna.

nrf-referat-1.jpg
Arne B Andersson och Per Ljungberg

Arrangörerna National Retail of Federation, NRF, samlar över 35 000 deltagare och 1000 utställare inom retail vilket gör det till världens största retailmässa. Svensk Handel var på plats i New York och fick med sig intressanta insikter som svenska handlare med fördel kan inspireras och dra nytta av.

Den fysiska butiken måste lära av e-handeln

Den mest framstående lärdomen är att fysiska butiker måste vässa sina kundupplevelser för att efterlikna e-handeln. Allt det e-handeln gör och som fungerar väldigt väl måste implementeras i fysiska butiker. Det handlar framför allt om att göra bättre butiker som bjuder på upplevelser och använda sig av teknik som underlättar för personalen, exempelvis RFID. Det handlar också om att jobba mer med data och kapa tiden i kassan. Slutsatsen från NRF blir att e-handel är en självklarhet och framtidens butiker handlar mindre om själva butikerna och mer om affärsmodeller.

Resale

Den amerikanska marknaden har fått upp ögonen för och börjat inkludera resale som affärsmodell. Till skillnad från i Sverige där det främst är utifrån hållbarhetsaspekter så menar amerikanerna att resale är något som kommer att öka trafiken till butikerna. På så sätt ökar också möjligheterna till merförsäljning och ökad försäljning av antal nya varor, menar amerikanarna. Under IKEA:s dragning på NRF nämndes dock hållbarhet som ett av de huvudsakliga skälen till varför man öppnat de cirkulära hubbarna As-is i amerikanska IKEA-varuhus.

Retail media

Retail media, marknadsföring till konsumenter nära inköpstället online, är också ett område som svenska handlare bör göra spaningar på. Det är en alternativ intäktskälla och ett sätt att äga och ha kontroll över data.

- I USA talar alla om retail media nu, så är det inte i Sverige än.
Per Ljungberg
Innovationschef Svensk Handel

Gina Tricot och Stadium är två företag på den svenska marknaden som investerat i och implementerat RFID. Här kan du läsa Svensk Handels reportage om Stadiums RFID-resa.

Här kan du fredag 27/1 se seminariet i efterhand. Missa inte att spana in årets upplaga av D-Congress som går av stapeln 8–9 mars på Svenska Mässan i Göteborg. Läs mer och boka biljetter här.

per-ljungberg-2025-webb.png

Per Ljungberg

Chief Innovation Officer

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-for-ukraina-(1).jpg

Svenska Alarm valde ukrainsk leverantör mitt i kriget

NyhetSvenska Alarm har sedan krigets utbrott köpt hårdvara från ukrainska Ajax Systems.
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.