Resale, butikupplevelse och retail media – tre av alla heta ämnen som lyftes på NRF Big Show i New York. Svensk Handels innovationschef Per Ljungberg och vår e-handelsrådgivare Arne Andersson bjöd in till frukostseminarium för att sammanfatta och dela med sig av höjdpunkterna.

nrf-referat-1.jpg
Arne B Andersson och Per Ljungberg

Arrangörerna National Retail of Federation, NRF, samlar över 35 000 deltagare och 1000 utställare inom retail vilket gör det till världens största retailmässa. Svensk Handel var på plats i New York och fick med sig intressanta insikter som svenska handlare med fördel kan inspireras och dra nytta av.

Den fysiska butiken måste lära av e-handeln

Den mest framstående lärdomen är att fysiska butiker måste vässa sina kundupplevelser för att efterlikna e-handeln. Allt det e-handeln gör och som fungerar väldigt väl måste implementeras i fysiska butiker. Det handlar framför allt om att göra bättre butiker som bjuder på upplevelser och använda sig av teknik som underlättar för personalen, exempelvis RFID. Det handlar också om att jobba mer med data och kapa tiden i kassan. Slutsatsen från NRF blir att e-handel är en självklarhet och framtidens butiker handlar mindre om själva butikerna och mer om affärsmodeller.

Resale

Den amerikanska marknaden har fått upp ögonen för och börjat inkludera resale som affärsmodell. Till skillnad från i Sverige där det främst är utifrån hållbarhetsaspekter så menar amerikanerna att resale är något som kommer att öka trafiken till butikerna. På så sätt ökar också möjligheterna till merförsäljning och ökad försäljning av antal nya varor, menar amerikanarna. Under IKEA:s dragning på NRF nämndes dock hållbarhet som ett av de huvudsakliga skälen till varför man öppnat de cirkulära hubbarna As-is i amerikanska IKEA-varuhus.

Retail media

Retail media, marknadsföring till konsumenter nära inköpstället online, är också ett område som svenska handlare bör göra spaningar på. Det är en alternativ intäktskälla och ett sätt att äga och ha kontroll över data.

- I USA talar alla om retail media nu, så är det inte i Sverige än.
Per Ljungberg
Innovationschef Svensk Handel

Gina Tricot och Stadium är två företag på den svenska marknaden som investerat i och implementerat RFID. Här kan du läsa Svensk Handels reportage om Stadiums RFID-resa.

Här kan du fredag 27/1 se seminariet i efterhand. Missa inte att spana in årets upplaga av D-Congress som går av stapeln 8–9 mars på Svenska Mässan i Göteborg. Läs mer och boka biljetter här.

per-ljungberg.jpg

Per Ljungberg

Chief Innovation Officer

avtalsnytt-avsnitt-4-webb.jpg

"Extremt tufft läge för handeln"

NyhetOm drygt två veckor löper avtalen i handeln ut. I Avtalsnytt avsnitt 4 ser du vår chefsekonom Maria Mikkonen ge sin bild av läget för företa
symbol_information.jpg

Hög tid att lära sig mer om digitala produktpass

NyhetHur kan ett digitalt produktpass fungera i praktiken? Projektet ProPare, som Svensk Handel varit en del i, har utvecklat en prototyp som vis
kraftsamling-mot-kottstolder-16x9.png

Gemensam kraftsamling mot organiserade köttstölder

NyhetStölderna av i synnerhet svenska köttvaror inom dagligvaruhandeln har blivit ett så pass stort problem att många butiker väljer att inte ha
studion-dcongress.jpg

Svensk Handels Studio på D-Congress 2023 – se vår liveinspelning i efterhand

NyhetMissade du D-Congress i år? Ja, då kan vi konstatera att du missade något. Men i Svensk Handels studio intervjuades en rad olika intressanta
framtidens-handel-framsida16x9.png

Partihandelns roll i framtidens detaljhandel - ny rapport

NyhetPartihandeln genomgår en transformation som effektiviserar hela handeln. Under D-Congress presenterades Svensk Handels nya partihandelsrappo
gadd-och-fischbein-16x9.png

Tillväxt OCH lönsamhet – så lyckas du i en lågkonjunktur

NyhetHög ränta, skyhög inflation och osäker framtid. E-handelsföretag har snabbt fått ställa om när lågkonjunkturen nu närmar sig. Men vilken väg
grocery-dcongress-2023.png

D-Congress: Grocery Transformation – framgångsfaktorer för framtidens dagligvaruhandel

NyhetHur, var och när, samt på vilket sätt kommer vi att handla dagligvaror framöver? Hur bör detaljhandelskedjorna möta och förhålla sig till de
nikkarinen-dcongress-2023-16x9.png

D-Congress: Digitala produktpass för en hållbar handel

NyhetInom ett par år väntas EU implementera en ny lagstiftning som kräver att alla produkter har ett digitalt produktpass. Dessa ska ge tillförli

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.