Hoppa till innehåll

Resale, butikupplevelse och retail media – tre av alla heta ämnen som lyftes på NRF Big Show i New York. Svensk Handels innovationschef Per Ljungberg och vår e-handelsrådgivare Arne Andersson bjöd in till frukostseminarium för att sammanfatta och dela med sig av höjdpunkterna.

nrf-referat-1.jpg
Arne B Andersson och Per Ljungberg

Arrangörerna National Retail of Federation, NRF, samlar över 35 000 deltagare och 1000 utställare inom retail vilket gör det till världens största retailmässa. Svensk Handel var på plats i New York och fick med sig intressanta insikter som svenska handlare med fördel kan inspireras och dra nytta av.

Den fysiska butiken måste lära av e-handeln

Den mest framstående lärdomen är att fysiska butiker måste vässa sina kundupplevelser för att efterlikna e-handeln. Allt det e-handeln gör och som fungerar väldigt väl måste implementeras i fysiska butiker. Det handlar framför allt om att göra bättre butiker som bjuder på upplevelser och använda sig av teknik som underlättar för personalen, exempelvis RFID. Det handlar också om att jobba mer med data och kapa tiden i kassan. Slutsatsen från NRF blir att e-handel är en självklarhet och framtidens butiker handlar mindre om själva butikerna och mer om affärsmodeller.

Resale

Den amerikanska marknaden har fått upp ögonen för och börjat inkludera resale som affärsmodell. Till skillnad från i Sverige där det främst är utifrån hållbarhetsaspekter så menar amerikanerna att resale är något som kommer att öka trafiken till butikerna. På så sätt ökar också möjligheterna till merförsäljning och ökad försäljning av antal nya varor, menar amerikanarna. Under IKEA:s dragning på NRF nämndes dock hållbarhet som ett av de huvudsakliga skälen till varför man öppnat de cirkulära hubbarna As-is i amerikanska IKEA-varuhus.

Retail media

Retail media, marknadsföring till konsumenter nära inköpstället online, är också ett område som svenska handlare bör göra spaningar på. Det är en alternativ intäktskälla och ett sätt att äga och ha kontroll över data.

- I USA talar alla om retail media nu, så är det inte i Sverige än.
Per Ljungberg
Innovationschef Svensk Handel

Gina Tricot och Stadium är två företag på den svenska marknaden som investerat i och implementerat RFID. Här kan du läsa Svensk Handels reportage om Stadiums RFID-resa.

Här kan du fredag 27/1 se seminariet i efterhand. Missa inte att spana in årets upplaga av D-Congress som går av stapeln 8–9 mars på Svenska Mässan i Göteborg. Läs mer och boka biljetter här.

per-ljungberg.jpg

Per Ljungberg

Chief Innovation Officer

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-flaggan.jpg

Viktig information om Right to Repair

NyhetI samband med att Right to Repair publicerats i EU:s officiella tidning, så är nästa steg nu att direktivet ska implementeras i svensk rätt.
organiserad-brottslighet.jpg

Skydda ditt företag mot organiserad brottslighet - så gör du

NyhetOrganiserad brottslighet kan innebära stor ekonomisk skada samt otrygghet för dig som handlare. Svensk Handel guidar dig rätt.
lantliv-(1).jpg

Svensk Handel besöker Lantliv Inredning i Leksand

NyhetHandelslandet Sverige sträcker sig från Kiruna i norr till Ystad i söder. Svensk Handel besökte Lantliv Inredning i Leksand för ett samtal.
almedalsnyhet.png

Handelns frågor lyftes i Almedalen: ”Kunskapen för låg”

NyhetI Handelslandet Sverige i Almedalen satte Svensk Handel handelns frågor högt på den politiska agendan.
almedalsgarderoben-ellos.jpg

Ellos: ”De mest hållbara plaggen är de du älskar att bära”

NyhetEllos ser Almedalsgarderoben som en bra ögonöppnare för hur kläder kan komma till användning på fler än ett sätt.
sellpy1.png

Sellpy vill göra det lättare att välja cirkulärt

NyhetSellpy's unika tjänst online och i appen möjliggör för alla att konsumera på ett mer cirkulärt sätt. Sellpy medverkade i Almedalsgarderoben.
stoldrapport-nyhet.png

Röster från handeln - så påverkar brotten våra företag

NyhetI Svensk Handels rapport "Stölder och brottslighet i handeln 2024" vittnar några röster om hur brotten påverkar deras verksamhet.
nrs-2024-(webben)-(5).png

Hållbarhet, säkerhet och AI formar handelns framtid

NyhetÅrets teman på Nordic Retail Summit 2 oktober är hållbarhet, säkerhet och AI. Biljetter finns att köpa nu.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.