Hoppa till innehåll

Resale, butikupplevelse och retail media – tre av alla heta ämnen som lyftes på NRF Big Show i New York. Svensk Handels innovationschef Per Ljungberg och vår e-handelsrådgivare Arne Andersson bjöd in till frukostseminarium för att sammanfatta och dela med sig av höjdpunkterna.

nrf-referat-1.jpg
Arne B Andersson och Per Ljungberg

Arrangörerna National Retail of Federation, NRF, samlar över 35 000 deltagare och 1000 utställare inom retail vilket gör det till världens största retailmässa. Svensk Handel var på plats i New York och fick med sig intressanta insikter som svenska handlare med fördel kan inspireras och dra nytta av.

Den fysiska butiken måste lära av e-handeln

Den mest framstående lärdomen är att fysiska butiker måste vässa sina kundupplevelser för att efterlikna e-handeln. Allt det e-handeln gör och som fungerar väldigt väl måste implementeras i fysiska butiker. Det handlar framför allt om att göra bättre butiker som bjuder på upplevelser och använda sig av teknik som underlättar för personalen, exempelvis RFID. Det handlar också om att jobba mer med data och kapa tiden i kassan. Slutsatsen från NRF blir att e-handel är en självklarhet och framtidens butiker handlar mindre om själva butikerna och mer om affärsmodeller.

Resale

Den amerikanska marknaden har fått upp ögonen för och börjat inkludera resale som affärsmodell. Till skillnad från i Sverige där det främst är utifrån hållbarhetsaspekter så menar amerikanerna att resale är något som kommer att öka trafiken till butikerna. På så sätt ökar också möjligheterna till merförsäljning och ökad försäljning av antal nya varor, menar amerikanarna. Under IKEA:s dragning på NRF nämndes dock hållbarhet som ett av de huvudsakliga skälen till varför man öppnat de cirkulära hubbarna As-is i amerikanska IKEA-varuhus.

Retail media

Retail media, marknadsföring till konsumenter nära inköpstället online, är också ett område som svenska handlare bör göra spaningar på. Det är en alternativ intäktskälla och ett sätt att äga och ha kontroll över data.

- I USA talar alla om retail media nu, så är det inte i Sverige än.
Per Ljungberg
Innovationschef Svensk Handel

Gina Tricot och Stadium är två företag på den svenska marknaden som investerat i och implementerat RFID. Här kan du läsa Svensk Handels reportage om Stadiums RFID-resa.

Här kan du fredag 27/1 se seminariet i efterhand. Missa inte att spana in årets upplaga av D-Congress som går av stapeln 8–9 mars på Svenska Mässan i Göteborg. Läs mer och boka biljetter här.

per-ljungberg-2025-webb.png

Per Ljungberg

Chief Innovation Officer

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
johan-hetting_tillganglighet.png

Checklista: Så lever din verksamhet upp till kraven i nya Tillgänglighetslagen

NyhetFöljer er sajt det nya tillgänglighetsdirektivet – eller riskerar ni stora böter? Här är detaljerna som måste vara på plats 28 juni.
vinnare-ra-2024.png

Nu kan du nominera till Retail Awards 2025 – vem vill du hylla?

NyhetNu är nomineringen till Retail Awards 2025 öppen! Vilka företag och personer tycker du har gjort något extra för handeln det senaste året?
mq-ingvar-larsson.png

MQ Marqet: Självklart att satsa på second hand

NyhetVarför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
avtal-2025.png

Slutförhandlingar av flera kollektivavtal

NyhetAvtalsrörelsen 2025 fortsätter. Nu pågår slutförhandlingar av ett flertal av Svensk Handels kollektivavtal som löper ut den 30 april.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.