Resale, butikupplevelse och retail media – tre av alla heta ämnen som lyftes på NRF Big Show i New York. Svensk Handels innovationschef Per Ljungberg och vår e-handelsrådgivare Arne Andersson bjöd in till frukostseminarium för att sammanfatta och dela med sig av höjdpunkterna.
Arrangörerna National Retail of Federation, NRF, samlar över 35 000 deltagare och 1000 utställare inom retail vilket gör det till världens största retailmässa. Svensk Handel var på plats i New York och fick med sig intressanta insikter som svenska handlare med fördel kan inspireras och dra nytta av.
Den fysiska butiken måste lära av e-handeln
Den mest framstående lärdomen är att fysiska butiker måste vässa sina kundupplevelser för att efterlikna e-handeln. Allt det e-handeln gör och som fungerar väldigt väl måste implementeras i fysiska butiker. Det handlar framför allt om att göra bättre butiker som bjuder på upplevelser och använda sig av teknik som underlättar för personalen, exempelvis RFID. Det handlar också om att jobba mer med data och kapa tiden i kassan. Slutsatsen från NRF blir att e-handel är en självklarhet och framtidens butiker handlar mindre om själva butikerna och mer om affärsmodeller.
Resale
Den amerikanska marknaden har fått upp ögonen för och börjat inkludera resale som affärsmodell. Till skillnad från i Sverige där det främst är utifrån hållbarhetsaspekter så menar amerikanerna att resale är något som kommer att öka trafiken till butikerna. På så sätt ökar också möjligheterna till merförsäljning och ökad försäljning av antal nya varor, menar amerikanarna. Under IKEA:s dragning på NRF nämndes dock hållbarhet som ett av de huvudsakliga skälen till varför man öppnat de cirkulära hubbarna As-is i amerikanska IKEA-varuhus.
Retail media
Retail media, marknadsföring till konsumenter nära inköpstället online, är också ett område som svenska handlare bör göra spaningar på. Det är en alternativ intäktskälla och ett sätt att äga och ha kontroll över data.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!
Vi behandlar dina personuppgifter för att hantera ditt ärende. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter i vår personuppgiftspolicy. Genom att börja chatta bekräftar du att du tagit del av denna information.