Hoppa till innehåll

Under en längre tid har vi sett hur priset på kaffe stadigt har stigit. Orsakerna är flera – oroligheter i omvärlden, klimatpåverkan på kaffeodlingar och ökade transportkostnader, för att nämna några. I dag börjar vi närma oss ett läge där priset för ett paket kaffe ligger runt 100 kronor, och tyvärr är det inte osannolikt att det kan fortsätta uppåt.

kaffevarning.png

När en vardagsvara som kaffe blir så pass dyr blir den också mer attraktiv för stöld – inte minst vid mer organiserade stölder. Mycket tyder på att kaffet som stjäls inte bara är för egen konsumtion, utan hamnar på den svarta marknaden där det säljs vidare.

Som livsmedelshandlare kan du redan nu förbereda din butik och din personal för att minska risken att bli drabbad.

Så går det ofta till – vanliga tillvägagångssätt:

  • Två gärningspersoner jobbar i par. En fyller en kundkorg med kaffepaket och täcker över dem med en papperspåse. Den andra håller utkik. Kaffet förs över till väskor i en avskild del av butiken – sedan går de lugnt ut utan att betala.

  • En annan metod är att gärningspersonen lastar en hel kundvagn med kaffepaket och går mot entrén. Där står kumpanen redo att öppna grindarna, och vips är varorna borta.

  • I vissa fall sker stölden helt obemärkt – men kan upptäckas först när någon lastar in ovanligt stora mängder kaffe i en personbil i närheten av butiken.

Här följer några konkreta tips som både du och din personal kan tänka på för att förebygga stölder:

  • Informera personalen. Se till att alla i teamet vet att kaffe just nu är extra stöldbegärligt. Ju mer medveten personalen är – desto bättre.

  • Var nyfiken. Om du märker att någon verkar hålla koll på dig i butiken – gå dit. Det är antingen en kund som behöver hjälp, eller någon som försöker hålla dig upptagen.

  • Ha tydliga rutiner. Se till att ni har ett enkelt sätt att snabbt kunna få varandras uppmärksamhet vid misstanke om pågående stöld. En snabb blick, ett kodord eller ett meddelande i internchatten kan göra stor skillnad.

  • Gör en svinnkarta. Kartlägg var i butiken stölder oftast sker. Gå regelbundet förbi dessa ”hotspots” och visa att personalen är närvarande.

  • Jobba med placering. Sätt gärna stöldbegärliga varor som kaffe i tydligt synliga ytor där personalen enkelt kan hålla koll. Överväg att använda speglar eller kameror i skymda utrymmen.

  • Var vaksam även utanför. Om någon står vid bilen och lastar in stora mängder kaffe – ta en mental notering eller prata med kollega. Det kan vara resultatet av en stöld som skett obemärkt inne i butiken.

Genom att vara proaktiv, uppmärksam och samspelta i butiken kan ni försvåra för tjuvarna – och samtidigt skapa en tryggare miljö för både personal och kunder.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetHär når du oss hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.
sofia-larsen-riksdagen.png

Svensk Handel mötte Riksdagens civilutskott

NyhetSvensk Handels vd Sofia Larsen framförde branschens krav direkt i riksdagens civilutskott, ett led i arbetet mot osund konkurrens.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.