Hoppa till innehåll

Riksbankens nya kostnadsstudie visar på skillnaderna i kostnader per betalsätt; att kostnaderna för debetkort- och Swishbetalningar är lägst medan kontanta betalningar blir dyrare per transaktion ju färre som använder det. Studiens resultat går i linje med Svensk Handels uppskattningar som nu vill se ett ökat politiskt engagemang i frågan.

svenska-sedlar-mynt.jpg

Den samhällsekonomiska kostnaden för betalningar i Sverige kostar närmare 1 procent av BNP, 5 000 kr per invånare. Det utgör totalt ca 51 miljarder kronor. I takt med den digitala utvecklingen har betalningar generellt sett blivit billigare de senaste 10 till 15 åren, även om de olika betalsätten idag kostar olika mycket. Billigast är kort- och Swishbetalningar. Dyrast är kontanter.

Hälften av kostnaderna för betalningar står företagen för, hushållen för ca tjugo procent och betaltjänstleverantörerna för resten. Då kontanter fortsatt är viktiga ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, till exempel för vissa åldersgrupper och i händelse av kris, finns nu ett behov av att upprätthålla en hållbar kontantinfrastruktur. 

Kostnaden för kontanta betalningar har stigit avsevärt de senaste åren. Kontantköpen blir allt färre och färre vilket ger en kontinuerlig ökning av kostnaden per transaktion. Här ligger en utmaning i att upprätthålla en kontantinfrastruktur utan att det blir orimligt dyrt och osäkert för företagen. Staten behöver på ett helt annat sätt än tidigare engagera sig operativt och finansiellt.
Bengt Nilervall
Näringspolitisk expert, Svensk Handel

Länk till Riksbankens kostnadsstudie

bengt-nilervall.png

Bengt Nilervall

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.