Hoppa till innehåll

Vad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? På D-Congress 2025 fick publiken svaret under samtalet om The power of cultural brand activation med bland andra André Engdahl Jofré från skivbolaget Year0001.

d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png
Karin Winther, Strategy & Storytelling – Gen Z–Alpha, Video, AI | Consultant & Speaker

Under ett av de mest uppmärksammade passen på årets D-Congress intervjuade Karin Winther den kreativa ledaren André Engdahl Jofré – mannen bakom varumärkesidentiteten hos banbrytande artister som Yung Lean och Viagra Boys. Budskapet var glasklart: den som förstår kulturen, vinner publiken. 

– Det finns inget starkare än ett sant fan, konstaterade Jofré. 

Han menar att varumärken som på riktigt förankras i kulturella uttryck inte bara når fler – de blir relevanta på ett djupare plan. När kopplingen känns äkta, förvandlas kunder till fans. Fans som sprider budskapet vidare, inte för att de får betalt, utan för att de bryr sig. 

Nyckeln? Att bygga relationer som inte är transaktionella. De mest lyckade samarbetena bottnar i ömsesidig respekt och kreativ samsyn. Jofré lyfte Adidas Originals och H&M som exempel på modiga aktörer som vågat gå bortom traditionell marknadsföring. 

Det handlar inte om ROI i första hand. Det handlar om att "vibea", att dela en kreativ vision.
André Engdahl Jofré
Kreativ ledare

Samtidigt varnade han för det vanligaste misstaget: att behandla kultur som ett annonsutrymme. Att bara klistra in en influencer i en kampanj utan djupare koppling är en genväg som snabbt leder fel. 

– Kultur är en tvåvägskommunikation. Det räcker inte att dyka upp – du måste visa att du hör hemma där. 

Vill du höra hela samtalet där även Christian Appel, grundare av WorkShop The Retail Agency och styrelseordförande på Lager157 och Gavin Jewkes, Marketing Solutions Lead, Global Business Marketing, TikTok UK deltar. Avsnittet finns nu i podden D-Congress Talks. Avsnittet är på engelska. 

Och den 7 maj fortsätter samtalet – då gästar André Engdahl Jofré Svensk Handels exklusiva CxO Dinner tillsammans med musikern Per Nordmark för att utforska vad handeln kan lära av musikindustrin. 

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
1-oktober-2025.png

Välkommen till handelns stora mötesplats den 1 oktober

NyhetÄr du anmäld? På dagen belyser heta talare handelns framtida möjligheter. På kvällen delar vi ut priser i åtta kategorier.
eu-agenda1920-x-1080-px.webp

EU-kommissionen publicerar samråd inför framtagandet av Digital Fairness Act

NyhetSamrådet kommer att ligga till grund för revideringen av den konsumenträttsliga lagstiftningen, vilken är väntad till mitten av 2026.
bildmontage-for-ukraina-(1).jpg

Svenska Alarm valde ukrainsk leverantör mitt i kriget

NyhetSvenska Alarm har sedan krigets utbrott köpt hårdvara från ukrainska Ajax Systems.
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.