Hoppa till innehåll

Vad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? På D-Congress 2025 fick publiken svaret under samtalet om The power of cultural brand activation med bland andra André Engdahl Jofré från skivbolaget Year0001.

d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png
Karin Winther, Strategy & Storytelling – Gen Z–Alpha, Video, AI | Consultant & Speaker

Under ett av de mest uppmärksammade passen på årets D-Congress intervjuade Karin Winther den kreativa ledaren André Engdahl Jofré – mannen bakom varumärkesidentiteten hos banbrytande artister som Yung Lean och Viagra Boys. Budskapet var glasklart: den som förstår kulturen, vinner publiken. 

– Det finns inget starkare än ett sant fan, konstaterade Jofré. 

Han menar att varumärken som på riktigt förankras i kulturella uttryck inte bara når fler – de blir relevanta på ett djupare plan. När kopplingen känns äkta, förvandlas kunder till fans. Fans som sprider budskapet vidare, inte för att de får betalt, utan för att de bryr sig. 

Nyckeln? Att bygga relationer som inte är transaktionella. De mest lyckade samarbetena bottnar i ömsesidig respekt och kreativ samsyn. Jofré lyfte Adidas Originals och H&M som exempel på modiga aktörer som vågat gå bortom traditionell marknadsföring. 

Det handlar inte om ROI i första hand. Det handlar om att "vibea", att dela en kreativ vision.
André Engdahl Jofré
Kreativ ledare

Samtidigt varnade han för det vanligaste misstaget: att behandla kultur som ett annonsutrymme. Att bara klistra in en influencer i en kampanj utan djupare koppling är en genväg som snabbt leder fel. 

– Kultur är en tvåvägskommunikation. Det räcker inte att dyka upp – du måste visa att du hör hemma där. 

Vill du höra hela samtalet där även Christian Appel, grundare av WorkShop The Retail Agency och styrelseordförande på Lager157 och Gavin Jewkes, Marketing Solutions Lead, Global Business Marketing, TikTok UK deltar. Avsnittet finns nu i podden D-Congress Talks. Avsnittet är på engelska. 

Och den 7 maj fortsätter samtalet – då gästar André Engdahl Jofré Svensk Handels exklusiva CxO Dinner tillsammans med musikern Per Nordmark för att utforska vad handeln kan lära av musikindustrin. 

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
nya-webben-sept.png

Svensk Handel lanserar ny webbplats - ny kostym med vässat innehåll

NyhetSvensk Handel lanserar inom kort en ny webb med modernare utseende, förbättrad funktionalitet och en smidigare medlemsinloggning.
ursula-von-der-leyen.png

EU-kommissionens ordförande höll sitt årliga tal - ”Europas självständighetsögonblick”

NyhetPå morgonen den 10 september framförde EU-kommissionens ordförande, Ursula von der Leyen, sitt årliga tal till unionen.
ostersund-handelskommun-(1920-x-1080).png

Östersund finalist i Sveriges bästa handelskommun: ”Handeln är helt avgörande”

NyhetFalkenberg är en av tre finalister i Sveriges bästa handelskommun 2025 som Svensk Handel korar på Nordic Retail Summit 1 oktober.
sofia-larsen-martin-kits-varuhus.png

Hej riksdagsledamot, kan du hjälpa oss med gräddfilen?

NyhetÖppet brev till riksdagsledamöter: "Idag öppnar Riksdagen. Vi hoppas att du haft en skön sommar och att du kommer tillbaka full av energi."
carl-cason-2023.png

Ansökan till Carl Casons utbildningsstipendium öppen

NyhetNu kan du söka stipendiet för unga talanger, entreprenörer och studenter inom mode, design och textil.
regelverk-eu.jpg

EU:s Omnibusarbete – ett försök till förenkling eller urholkning?

NyhetEU:s så kallade omnibusinitiativ ska förenkla EU:s regelverk, men minskar de företagens börda eller urholkas viktiga skydd?
bilder-for-nyheter-2025-(1).jpg

Retail Awards: BGA finalister i Årets Digitala satsning

NyhetEn av finalisterna till årets Retail Awards är ram- och fotoföretaget BGA som gör upp om titeln i kategorin Årets digitala satsning.
ra-24-vinnarna-pa-scenen.png

Läs om finalisterna i Retail Awards

NyhetDen 1 oktober firar Svensk Handel handelns stjärnor på branschgalan Retail Awards 2025. Nu kan vi presentera finalisterna.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.