Hoppa till innehåll

För tionde året i rad släpper Svensk Handel en hållbarhetsundersökning, baserat på intervjuer med såväl konsumenter som handelsföretag. Vi lyfter här fram några siffror och insikter ur den senaste rapporten. Mycket mer finns att läsa i rapporten som du kan ladda ner längst ner i artikeln.

hallbarhet.png

80 procent av svenska konsumenter anser att hållbarhet är viktigt men väljer på pris

Trots ett starkt hållbarhetsengagemang är ekonomin avgörande för kundernas slutliga val. Pris har nu gått om kvalitet som den mest avgörande faktorn vid konsumentval, både för livsmedel och andra varor. Företag behöver därför hitta sätt att kombinera hållbarhet med attraktiva priser och tydligt kommunicera mervärdena med hållbara produkter.

3 procent av handelsföretagen är renodlade second hand-företag

Fler än en tredjedel ser dock redan positiv ekonomisk effekt.Även om second hand-försäljning fortfarande är en liten del av handeln, finns det en växande lönsamhet i modellen. Företag som satsar på second hand kan skapa en långsiktig konkurrensfördel samtidigt som de möter en ökad efterfrågan på cirkulär konsumtion.

Företag som redan investerat i cirkulära erbjudanden ser långsiktigt värde i dem och planerar att utveckla dem vidare. Detta tyder på att cirkulär handel inte är en tillfällig trend, utan det är snarare en strukturell trend som pågår i detta nu.

97 procent av företagen som redan erbjuder reparationer planerar att fortsätta

reparationer.png

Cirkulära affärsmodeller växer, men reparationer är en utmaning. Trots lagkrav på Right to Repair föredrar många konsumenter att köpa nytt i stället för att laga trasiga produkter. Det finns en tydlig vilja från lagstiftare och företag att främja reparationer, men konsumenterna är ännu inte helt med på tåget. Företag behöver göra reparationer mer tillgängliga, prisvärda och attraktiva för att de ska bli ett verkligt alternativ till nyinköp.

62 procent av handelns företag har en hållbarhetsansvarig

Hållbarhetsarbetet har gått från att vara ett separat initiativ till att bli en central del av affärsstrategin. Det innebär att företag ser hållbarhet som en konkurrensfördel snarare än en kostnad, vilket på sikt kan leda till ökad innovation och långsiktig lönsamhet.

Lagkrav och ökad efterfrågan på hållbara transporter och produkter

Transport- och logistiksektorn genomgår en omställning mot hållbarhet, driven av både lagstiftning och konsumentkrav. Företag som satsar på fossilfria transporter och mer hållbara produktionskedjor kan stärka sin marknadsposition och minska sin miljöpåverkan.

Hållbara transporter (+12%) och fler hållbara produkter (+9%) är bland de områden där företagen ökar sina insatser mest.

Konsumenter förväntar sig att handeln driver hållbarhetsfrågorna

Hållbarhetsarbetet är en alltmer central del av handeln, både ur ett affärs- och konsumentperspektiv. Konsumenter har en hög trovärdighet till detaljhandelsföretagen, ser dem som de främsta aktörerna i hållbarhetsomställningen, och förväntas  därmed driva hållbarhetsfrågorna i allt större utsträckning.  Det innebär att återförsäljare behöver ta ett större ansvar för hela värdekedjan, från produktion till försäljning och återanvändning.

hallbarhet-trovardighet_1.png

Samtidigt finns utmaningar, särskilt kopplade till prispress och osäkerhet kring kommande regleringar. Företag som lyckas kombinera hållbarhet med lönsamhet, prisvärde och tydlig kommunikation kommer att ha en stark position i framtidens detaljhandel.

ingvar-larsson.png

Om rapporten

Svensk Handel har under 10 års tid följt utvecklingen inom hållbarhet i branschen. Som underlag för rapporten finns resultaten av två undersökningar som genomförts under hösten 2024; en med frågor ställda till ett riksrepresentativt urval av konsumenter och den andra till Svensk Handels medlemsföretag.

Ta del av hela rapporten - ladda ner den här >>

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetHär når du oss hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.
sofia-larsen-riksdagen.png

Svensk Handel mötte Riksdagens civilutskott

NyhetSvensk Handels vd Sofia Larsen framförde branschens krav direkt i riksdagens civilutskott, ett led i arbetet mot osund konkurrens.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.