Hoppa till innehåll

Svensk Handel har i samband med Handelsbarometern i oktober 2022 frågat detaljhandlare om de erbjuder kunderna digitala kvitton. Resultaten visar att ungefär hälften av handlarna erbjuder digitala kvitton, och att utvecklingen har gått fortare än vad man förutspådde 2018.

datorskarm.jpg

Handlarna fick frågan ”Erbjuder ni digitala kvitton till era kunder idag?” Nästan hälften, 45 procent, av detaljhandlarna erbjuder det. 

Det är betydligt vanligare med digitala kvitton inom dagligvaruhandeln än inom sällanköpsvaruhandeln. Hela två av tre (67%) dagligvaruhandlare erbjuder idag digitala kvitton.

De handlare som inte redan erbjuder digitala kvitton fick också svara på frågan vad som skulle vara den största vinningen med att införa det, och det vanligaste svaret var hållbarhet. Det näst vanligaste svaret var att man inte såg några fördelar alls med digitala kvitton.

Det finns några tydliga fördelar med digitala kvitton jämfört med kvitton på papper. För handlaren är det ökad hållbarhet, att uppfattas som modern och viss kostnadsbesparing. Konsumenterna å sin sida uppskattar att digitala kvitton underlättar vid till exempel garantiärenden, när man vill spara kvitton för större köp eller viktiga köp och många använder en kvittotjänst där man kan samla sina kvitton, till exempel Kivra.

Vissa saker kan uppfattas som hinder, åtminstone i ett uppstartsskede, kan vara upphandlingsprocessen som kan kräva både tid och ny kunskap. Dessutom kan det tillkomma en kostnad och tidsåtgång för integration i kassasystemet och därefter vissa löpande kostnader. Det är inte ovanligt att digitala kvitton också innebär ytterligare en leverantör att ha avtal och relation med. Detta verkar ändå inte nämnvärt ha bromsat utvecklingen.

Utvecklingen har överträffat branschens förutsägelser

-Utvecklingen mot digitala kvitton har gått fortare än branschen själv trodde för några år sedan. Det är glädjande att se att hållbarheten anges som det starkaste skälet, säger Bengt Nilervall, näringspolitisk expert på betalfrågor inom Svensk Handel.

För fyra år sedan, i september 2018 undersökte Svensk Handel i Handelsbarometern om handlarna planerade att börja erbjuda sina kunder digitala kvitton. Då hade få handlare, knappt var tionde, infört det. Det var dessutom avsevärt fler handlare som inte hade några planer på att införa digitala kvitton än som hade det.

Med facit i hand vet vi att betydligt fler har infört det än vad som förväntades 2018, vilket visas i bifogad rapport. En av förklaringarna kan vara att beslut om digitala kvitton fattas på central nivå, snarare än i butik.

Allt tyder på att digitala kvitton har framtiden för sig.

 

 

bengt-nilervall.png

Bengt Nilervall

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetHär når du oss hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.
sofia-larsen-riksdagen.png

Svensk Handel mötte Riksdagens civilutskott

NyhetSvensk Handels vd Sofia Larsen framförde branschens krav direkt i riksdagens civilutskott, ett led i arbetet mot osund konkurrens.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.