Hoppa till innehåll

Svensk Handel har i samband med Handelsbarometern i oktober 2022 frågat detaljhandlare om de erbjuder kunderna digitala kvitton. Resultaten visar att ungefär hälften av handlarna erbjuder digitala kvitton, och att utvecklingen har gått fortare än vad man förutspådde 2018.

datorskarm.jpg

Handlarna fick frågan ”Erbjuder ni digitala kvitton till era kunder idag?” Nästan hälften, 45 procent, av detaljhandlarna erbjuder det. 

Det är betydligt vanligare med digitala kvitton inom dagligvaruhandeln än inom sällanköpsvaruhandeln. Hela två av tre (67%) dagligvaruhandlare erbjuder idag digitala kvitton.

De handlare som inte redan erbjuder digitala kvitton fick också svara på frågan vad som skulle vara den största vinningen med att införa det, och det vanligaste svaret var hållbarhet. Det näst vanligaste svaret var att man inte såg några fördelar alls med digitala kvitton.

Det finns några tydliga fördelar med digitala kvitton jämfört med kvitton på papper. För handlaren är det ökad hållbarhet, att uppfattas som modern och viss kostnadsbesparing. Konsumenterna å sin sida uppskattar att digitala kvitton underlättar vid till exempel garantiärenden, när man vill spara kvitton för större köp eller viktiga köp och många använder en kvittotjänst där man kan samla sina kvitton, till exempel Kivra.

Vissa saker kan uppfattas som hinder, åtminstone i ett uppstartsskede, kan vara upphandlingsprocessen som kan kräva både tid och ny kunskap. Dessutom kan det tillkomma en kostnad och tidsåtgång för integration i kassasystemet och därefter vissa löpande kostnader. Det är inte ovanligt att digitala kvitton också innebär ytterligare en leverantör att ha avtal och relation med. Detta verkar ändå inte nämnvärt ha bromsat utvecklingen.

Utvecklingen har överträffat branschens förutsägelser

-Utvecklingen mot digitala kvitton har gått fortare än branschen själv trodde för några år sedan. Det är glädjande att se att hållbarheten anges som det starkaste skälet, säger Bengt Nilervall, näringspolitisk expert på betalfrågor inom Svensk Handel.

För fyra år sedan, i september 2018 undersökte Svensk Handel i Handelsbarometern om handlarna planerade att börja erbjuda sina kunder digitala kvitton. Då hade få handlare, knappt var tionde, infört det. Det var dessutom avsevärt fler handlare som inte hade några planer på att införa digitala kvitton än som hade det.

Med facit i hand vet vi att betydligt fler har infört det än vad som förväntades 2018, vilket visas i bifogad rapport. En av förklaringarna kan vara att beslut om digitala kvitton fattas på central nivå, snarare än i butik.

Allt tyder på att digitala kvitton har framtiden för sig.

 

 

bengt-nilervall.png

Bengt Nilervall

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-for-ukraina.jpg

Miljonbidrag från Coops medlemmar och föreningar

NyhetCoop har stöttat Ukraina sedan krigets utbrott. Nu är de en del av initiativet Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina.
gron-eu.png

Trilogen om Green Claims Directive är pausad

NyhetSenaste nytt om Green Claims-direktivet  (GCD) (COM/2023/166).
framtidens-konsument-1oktober.jpg

Framtidens konsument

NyhetFramtidens konsument, vad som driver köpbesluten och hur handeln kan anpassa sig inför skiftet. Det diskuteras på Nordic Retail Summit.
lyko-for-ukraina-1.png

Lyko möjliggör kundgåvor till humanitärt stöd – engagemang sedan krigsutbrottet

NyhetSedan kriget i Ukraina bröt ut har skönhetsföretaget Lyko erbjudit sina kunder att skänka 20 kronor till UNICEF och UNHCR.
vy-over-stadskarna.jpg

Handelskartan - så handlar Sverige

NyhetI höst kan Svensk Handel presentera värdefull statistik om handelns utveckling i det vi kallar Handelskartan.
nya-ledamoter-stil.png

Ny styrelse i Svensk Handel Stil

NyhetTre nya ledamöter i Svensk Handel Stils styrelse. Magnus Månsson, Bubbleroom, Hanna Moisander, Lager 157 och Niklas Gertler, Holmens Herr.
hallbarhetsinsikter.jpg

10 insikter om handelns hållbarhetsresa – och hur de påverkar dig

NyhetUnder det senaste decenniet har hållbarhetsfrågan gått från sidofråga till att bli en självklar del av handelns affärsutveckling.
eu-handel.png

EU:s nya strategi för den inre marknaden

NyhetDen 21 maj publicerade EU-kommissionen en ny strategi med flera konkreta åtgärder för att nå en enhetlig, enkel och sömlös inre marknad.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.