Hoppa till innehåll

När det ekonomiska läget nu tycks ljusna något, prioriterar konsumenten hållbarhet högre. Men pris är fortfarande avgörande för många.

pris-eller-hallbarhet-jacka.png

I Svensk Handels hållbarhetsundersökning anger 70 % att det är viktigt att företagen de handlar av arbetar aktivt med hållbarhetsfrågorna, vilket är en markant ökning från förra årets mätning. Ännu är andelen inte lika stor som åren före pandemin, men ökningen talar för att pandemiårens negativa trendbrott var tillfälligt.

4-1712158403.png

Trots ökat hållbarhetsfokus – pris fortfarande viktigare

Redan i förra årets rapport var priset viktigare än hållbarhet när konsumenterna handlar livsmedel, varor och tjänster. Att priset är det allra viktigaste när konsumenterna köper varor och tjänster är tydligt även i år, även om kvalitet följer hack i häl. Hållbarhet hamnar längre ner på prioriteringslistan - en betydligt lägre andel överväger hållbarhetsaspekten när de bestämmer vilka varor de ska köpa, jämfört med de som prioriterar pris i sitt köp. Även om hållbarheten blivit viktigare är konsumenterna fortsatt prisfokuserade.

Konsumenter inom alla åldersgrupper väljer bort företag av hållbarhetsskäl

Konsumenternas ökade fokus på hållbarhet reflekteras även i deras förväntningar på företagen. Många är restriktiva när det gäller köp från företag som inte uppfattas som hållbara. I tre av fyra åldersgrupper har andelen som undviker företag av hållbarhetsskäl ökat. Bland de två yngre grupperna är det nu en majoritet som avstår att handla från företag som inte uppfyller deras förväntningar på hållbarhet. I den äldsta gruppen har andelen ökat med 13 procentenheter.

5-1712158428.png

Kvalitet ökar i betydelse för konsumenten

En intressant utveckling är att begreppet kvalitet också klättrar uppåt på prioriteringslistan. När det gäller livsmedel prioriteras det till och med högre än pris, och det skiljer bara 1 procentenhet mellan pris och kvalitet när det gäller övrig konsumtion. Likt varor med ett lägre pris skapar även varor med högre kvalitet värde för pengarna, om än på längre sikt. Ur ett hållbarhetsperspektiv är prioriteringen av kvalitet en välkommen trend, eftersom det för många produkter i praktiken innebär att konsumenten prioriterar hållbarhetsfaktorer som ökad livslängd och långsiktig resursbesparing. För livsmedel råder dock kanske det motsatta; produkter av hög kvalitet äts upp fortare.

Pris och kvalitet är fortfarande de överlägset viktigaste faktorerna när vi handlar. Det här är något som företagen måste förhålla sig till varje dag. Lyckas man tydliggöra mervärdet av att välja hållbart är det avgörande för att få med sig konsumenten.

Fler äldre väljer begagnat av hållbarhetsskäl

Second hand är en konsumenttrend som växer. Utmaningen för företagen är att hitta en finansiellt hållbar modell, annars kan en cirkulär satsning inte vara långsiktig. Boozt utvecklar Reboozt – en plattform där konsumenter kan köpa och sälja redan använda Boozt-produkter.
Sandra Gadd
CFO Boozt

Undersökningen visar att allt fler väljer att handla begagnade varor för att minska sin miljöpåverkan och främja hållbar konsumtion. Enligt årets undersökning associeras begreppet "hållbar konsumtion" i högre grad med köp av second hand-varor jämfört med tidigare år, då det var vanligare att ange ”färre varor” som förknippades med hållbarheten.

6-1712158870.png

Särskilt äldre konsumenter har ökat sin handel med second hand-varor, vilket tyder på att uppfattningen blir allt mer norm över generationsgränserna.

Det är fortfarande den yngre målgruppen som dominerar second hand-marknaden, men även äldre konsumenter köper alltmer begagnat. Upp till 85 procent av konsumenterna under 49 år och 61 procent av dem som är 50 år eller äldre handlar nu begagnat. Totalt sett har andelen konsumenter som handlar second hand ökat från 70 till 75 procent.

Hållbarhetssatsning skapar efterfrågan

Jag skulle säga att man måste vara på en viss god nivå för att ens vara spelbar för sina kunder. Om man inte har ett bra, aktivt hållbarhetsarbete kommer man inte ens till affärerna, det är viktigt för att vara fortsatt framgångsrik.
Anita Falkenek
hållbarhetschef AJ Produkter

En ny trend pekar på att företag som engagerar sig aktivt i hållbarhetsarbete även upplever en ökad efterfrågan från sina kunder. Detta ömsesidiga förhållande mellan företag och konsumenter skapar en positiv spiral, där intresserade konsumenter attraheras till företagen och vice versa.

En paradox är att vissa företag anger att de inte aktivt arbetar med hållbarhet just på grund av att de inte ser någon efterfrågan från konsumenterna. Det är viktigt att notera att de flesta av dessa företag är små och anger att de helt enkelt saknar tillräckligt med tid och resurser för att kunna fokusera på hållbarhetsfrågor.

Sammanfattningsvis kan sägas att både företag och konsumenter signalerar en ökad medvetenhet om hållbarhet och ett växande intresse för att både kunna erbjuda och själv göra hållbara och miljövänliga val.

magnus-nikkarinen.jpg

Magnus Nikkarinen

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
sakerhetsbilder-webb-1729088728.jpg

Fusk i självskanning och självutcheckning borde ses som bedrägeri

NyhetMaria Magnusson Olsson, försäljningschef på Ica Kvantum Stenungsund berättar om stöldrelaterade utmaningar gällande självbetjäningskassorna.
artikelbild-coop-webben.jpg

”Svårt att veta hur många stölder som sker i självbetjäningen”

NyhetHur kan man fortsätta utveckla självbetjäning i sin butik och samtidigt hantera den ökade risken för stölder?
ica-sjalvutcheckning.png

Stölder tvingar ICA-butik att stänga självutcheckningen

NyhetSjälvbetjäning ska göra det snabbt och enkelt att handla. Men ökade stölder leder till att butiker nu stänger självutcheckningen.
laddstolpe.png

Så påverkar krav på laddstolpar handeln

NyhetDen 1 januari 2025 träder de nya reglerna för laddstolpar i kraft, vilket kommer att påverka såväl företag som fastighetsägare inom handeln.
normal-vinnare-ra-24.png

Årets köpupplevelse är Normal

NyhetHur har Normal gjort för att ta hem det åtråvärda priset för Årets köpupplevelse på Retail Awards? Det har vi tagit reda på.
klattermusen-2.png

Snabbklättrare blev Årets tillväxtföretag

NyhetHur gör vinnaren av Årets tillväxtföretag för att hålla farten uppe? Friluftsmärket Klättermusen kammade hem priset Retail Awards 2024.
axelj.png

Axel Johnsons över 50 AI-projekt

NyhetInom Axel Johnsonkoncernen har digital transformation och AI länge legat högt på dagordningen. Nu pågår drygt 50 projekt med Generativ AI.
event-partners.jpg

Säkerhetserbjudande till medlemmar

NyhetSvensk Handel kan i samarbete med flera företag och organisationer erbjuda medlemmar möjligheter att förbättra sin kunskap och beredskap.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.