Hoppa till innehåll

Svensk Handels Hållbarhetsundersökning visar att hållbarhet prioriteras upp av såväl konsumenter som företag. Av de företag som aktivt redan arbetar med hållbarhetsfrågor, växlar allt fler upp.

hallbarhetsundersokning-secon-hand.jpg
Som ett stort företag måste man ta på sig en ledartröja – det har varit Boozt's mantra hela tiden. Vi har behövt prioritera hållbarhet och investerat i det. För oss har det varit en självklarhet att priset man betalar för att vara stor är att ta ansvar i hållbarhetsfrågan.
Sandra Gadd
CFO, Boozt

Företagens tre viktigaste drivkrafter i hållbarhetsarbetet

(förändringen i procent inom parentes är jämfört med 2023)

  • Stärka varumärket 59% (+2%)

  • Stärka konkurrenskraften 51% (+3%)

  • Bidra till en hållbar utveckling 53% (+9%)

Företagen ser även en möjlighet att flytta fram sin position genom ett engagerat hållbarhetsarbete.

Fler hållbarhetsansvariga i ledningsgruppen

Bland de stora företagen med mer än 100 anställda har de allra flesta haft en hållbarhetsansvarig under flera år. Andelen mindre företag som idag har en hållbarhetsansvarig fortsätter att öka, i flera fall sitter också hållbarhetsansvarig med i ledningsgruppen.

Arbetet ska dock inte bara drivas på av hållbarhetsexperter, det här är något som ska angå flera delar av organisationen. Som hållbarhetsexpert är man också en slags kulturbärare. Då blir det viktigt att förmedla att hållbarhet är för alla – för hela organisationen.
Mattis Bergquist
hållbarhetschef Coop Sverige

Cirkulärt prioriteras mer, inifrån och ut

Cirkulära initiativ står fortsatt i fokus för både företag och konsumenter. Second hand har blivit det nya normala i åldersgrupper bland konsumenterna och efterfrågan ökar på reparationer och reservdelar, lån och uthyrning. Allt fler företag tar initiativ som uppmuntrar konsumenten att bidra till en mer cirkulär konsumtion, men också initiativ i den egna verksamheten.

Företagens fem vanligaste initiativ:

utvecklingen-hallbarhetsinitiativ-1711540396.png

Förbered dig på vågen av lagstiftning från EU

Företagen står inför stora förändringar i takt med en stor mängd EU-lagstiftning på hållbarhetsområdet, som träder i kraft löpande från 2025. Lagarna kommer att innebära en rejäl omställning för detaljhandelsföretagen och det är viktigt att redan nu börja förbereda verksamheten. Svensk Handel arbetar också aktivt med att säkerställa handelsföretagens intressen, både på nationell nivå och på plats i Bryssel.

Läs mer här:

Ta del av hela Svensk Handels Hållbarhetsundersökning:

magnus-nikkarinen-profilbild-2025.png

Magnus Nikkarinen

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-for-ukraina.jpg

Miljonbidrag från Coops medlemmar och föreningar

NyhetCoop har stöttat Ukraina sedan krigets utbrott. Nu är de en del av initiativet Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina.
gron-eu.png

Trilogen om Green Claims Directive är pausad

NyhetSvensk Handel firar ett decennium på plats i Bryssel.
framtidens-konsument-1oktober.jpg

Framtidens konsument

NyhetFramtidens konsument, vad som driver köpbesluten och hur handeln kan anpassa sig inför skiftet. Det diskuteras på Nordic Retail Summit.
lyko-for-ukraina-1.png

Lyko möjliggör kundgåvor till humanitärt stöd – engagemang sedan krigsutbrottet

NyhetSedan kriget i Ukraina bröt ut har skönhetsföretaget Lyko erbjudit sina kunder att skänka 20 kronor till UNICEF och UNHCR.
vy-over-stadskarna.jpg

Handelskartan - så handlar Sverige

NyhetI höst kan Svensk Handel presentera värdefull statistik om handelns utveckling i det vi kallar Handelskartan.
nya-ledamoter-stil.png

Ny styrelse i Svensk Handel Stil

NyhetTre nya ledamöter i Svensk Handel Stils styrelse. Magnus Månsson, Bubbleroom, Hanna Moisander, Lager 157 och Niklas Gertler, Holmens Herr.
hallbarhetsinsikter.jpg

10 insikter om handelns hållbarhetsresa – och hur de påverkar dig

NyhetUnder det senaste decenniet har hållbarhetsfrågan gått från sidofråga till att bli en självklar del av handelns affärsutveckling.
eu-handel.png

EU:s nya strategi för den inre marknaden

NyhetDen 21 maj publicerade EU-kommissionen en ny strategi med flera konkreta åtgärder för att nå en enhetlig, enkel och sömlös inre marknad.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.