Hoppa till innehåll

Svensk Handels Hållbarhetsundersökning visar att hållbarhet prioriteras upp av såväl konsumenter som företag. Av de företag som aktivt redan arbetar med hållbarhetsfrågor, växlar allt fler upp.

hallbarhetsundersokning-secon-hand.jpg
Som ett stort företag måste man ta på sig en ledartröja – det har varit Boozt's mantra hela tiden. Vi har behövt prioritera hållbarhet och investerat i det. För oss har det varit en självklarhet att priset man betalar för att vara stor är att ta ansvar i hållbarhetsfrågan.
Sandra Gadd
CFO, Boozt

Företagens tre viktigaste drivkrafter i hållbarhetsarbetet

(förändringen i procent inom parentes är jämfört med 2023)

  • Stärka varumärket 59% (+2%)

  • Stärka konkurrenskraften 51% (+3%)

  • Bidra till en hållbar utveckling 53% (+9%)

Företagen ser även en möjlighet att flytta fram sin position genom ett engagerat hållbarhetsarbete.

Fler hållbarhetsansvariga i ledningsgruppen

Bland de stora företagen med mer än 100 anställda har de allra flesta haft en hållbarhetsansvarig under flera år. Andelen mindre företag som idag har en hållbarhetsansvarig fortsätter att öka, i flera fall sitter också hållbarhetsansvarig med i ledningsgruppen.

Arbetet ska dock inte bara drivas på av hållbarhetsexperter, det här är något som ska angå flera delar av organisationen. Som hållbarhetsexpert är man också en slags kulturbärare. Då blir det viktigt att förmedla att hållbarhet är för alla – för hela organisationen.
Mattis Bergquist
hållbarhetschef Coop Sverige

Cirkulärt prioriteras mer, inifrån och ut

Cirkulära initiativ står fortsatt i fokus för både företag och konsumenter. Second hand har blivit det nya normala i åldersgrupper bland konsumenterna och efterfrågan ökar på reparationer och reservdelar, lån och uthyrning. Allt fler företag tar initiativ som uppmuntrar konsumenten att bidra till en mer cirkulär konsumtion, men också initiativ i den egna verksamheten.

Företagens fem vanligaste initiativ:

utvecklingen-hallbarhetsinitiativ-1711540396.png

Förbered dig på vågen av lagstiftning från EU

Företagen står inför stora förändringar i takt med en stor mängd EU-lagstiftning på hållbarhetsområdet, som träder i kraft löpande från 2025. Lagarna kommer att innebära en rejäl omställning för detaljhandelsföretagen och det är viktigt att redan nu börja förbereda verksamheten. Svensk Handel arbetar också aktivt med att säkerställa handelsföretagens intressen, både på nationell nivå och på plats i Bryssel.

Läs mer här:

Ta del av hela Svensk Handels Hållbarhetsundersökning:

magnus-nikkarinen-profilbild-2025.png

Magnus Nikkarinen

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
vinnare-ra-2024.png

Nu kan du nominera till Retail Awards 2025 – vem vill du hylla?

NyhetNu är nomineringen till Retail Awards 2025 öppen! Vilka företag och personer tycker du har gjort något extra för handeln det senaste året?
mq-ingvar-larsson.png

MQ Marqet: Självklart att satsa på second hand

NyhetVarför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
avtal-2025.png

Slutförhandlingar av flera kollektivavtal

NyhetAvtalsrörelsen 2025 fortsätter. Nu pågår slutförhandlingar av ett flertal av Svensk Handels kollektivavtal som löper ut den 30 april.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.
pm-om-samverkan.png

Tillsammans för tryggare handelsplatser: Ny vägledning om samverkan mot brott

NyhetSvensk Handel har tagit fram en ny vägledning, med konkreta råd, för kommuner som vill stärka tryggheten i handelsmiljöer.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.