I över 100 år har Mors dag firats, och mamma glöms inte bort i år heller. Totalt väntas dagen omsätta 1,25 miljarder kronor, vilket är en minskning jämfört med förra året, då skattningen låg på 1,4 miljarder.

pojke-kramar-mamma-och-blommor.jpg

Mors dag infaller nu på söndag, den 28 maj och det är en dag som inte glöms bort i första taget. Enligt Svensk Handel senaste undersökning planerar tre av fyra svenskar att uppmärksamma dagen och det är ungefär lika många män som kvinnor som planerar att fira.

För handeln är mors dag en viktig försäljningshögtid. Nästan var fjärde handlare anser att dagen är viktig för försäljningen. Särskilt viktig är den för dagligvaruhandlarna, där nästan var tredje ser högtiden som särskilt viktig.

Trots att Mors dag inte är lika viktig för handeln som exempelvis jul, påsk och midsommar finns det många handlare som kommande dagar kan se fram emot fler kunder.

- Vi ser hur det generella ekonomiska läget medför att vi spenderar mindre pengar under Mors dag i år. Trots detta är dagen viktig för många handlare, särskilt inom dagligvaruhandeln och smalare branscher som exempelvis blomsterhandeln och handlare inom konfektyr, som laddar upp extra inför dagen. Vi hoppas givetvis på en god försäljning för dessa även i år, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Traditionens makt fortfarande stark – blommor fortsatt populäraste presenten

Många mammor runt om i landet kan, enligt undersökningen, förvänta sig blommor på söndag. Likt tidigare år är det nämligen den vanligaste presenten att ge bort. Därefter följer att träffa sin mamma, ett telefonsamtal och middag.

Kanske blir dagen särskilt speciell för alla nyblivna mammor. Totalt är det ungefär 44 000 mammor som kommer att bli firade för första gången nu på söndag.

ursula-von-der-leyen-1400x788-01-1721306462.jpg

Ursula von der Leyen omvald till EU-kommissionens ordförande

PressmeddelandeDen 18 juli omvalde Europaparlamentet Ursula von der Leyen för en andra mandatperiod som ordförande för Europeiska kommissionen. När Europap
butiksentre-kladaffar.jpg

Dyster månad för väderberoende försäljning

PressmeddelandeDe goda majsiffrorna höll inte i sig i juni. En del kan förklaras av sämre väder, men konsumenterna är fortsatt försiktiga med sina inköp.
sh-logotyp-brun.jpg

Regeringen måste markera mot Temu och Shein

PressmeddelandeSvensk Handel uppmanar nu regeringen att, likt som gjorts i Danmark, tydligt markera mot de kinesiska e-handelsjättarna.
sjalvscannning.png

Hälften av handlarna utsattes för brott under det andra kvartalet

PressmeddelandeHandelns brottsutsatthet har etsat sig fast på höga nivåer. Nya siffror visar att stöld fortsatt är det vanligaste brottet man utsätts för.
matkorg.png

Stigande optimism inom stora delar av handeln

PressmeddelandeFramtidstron ökar från låga nivåer inom butikshandeln samt partihandeln, medan e-handeln ser något mer negativt på kommande tre månader.
sergelgatan-sommar.png

Handlare ser ljust på sommarens försäljning

PressmeddelandeÖver 40 procent av Sveriges handlare förväntar sig en ökad försäljning under sommarmånaderna juni, juli och augusti i år.

Kraftig ökning av e-handeln i maj

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för maj månad skattar e-handelns omsättning till 14,9 miljarder kronor. En ökning med 29 procent jämfört med 2023.
blurrad-kvinna-och-klader.jpg

Nya dystra siffror – det stjäls för mer än någonsin inom handeln

PressmeddelandeÅterkommande stölder är ett stort problem som på sikt kan få katastrofala konsekvenser för handlare och personal.