Begagnathandeln omsatte drygt 1 miljard i december – Svensk Handel lanserar ny indikator

En ökad medvetenhet hos företagen, i kombination med kundernas förväntningar på hållbar konsumtion, har medfört att begagnathandeln ökat explosionsartat under senare år. Det är i dag en naturlig del av handelsbranschen. Därför presenterar Svensk Handel en ny månatlig rapport – Pre Loved-indikatorn.

mq_second-hand.jpg

Svensk Handels Pre Loved-indikator är en löpande, månatlig kartläggning av konsumenters begagnatkonsumtion och varje månad kommer läsare bland annat kunna ta del av begagnathandelns totala omsättning under månaden som gick, hur många konsumenter som handlat begagnat, samt följa den totala utvecklingen inom mode, vilket är den mest utbredda produktkategorin inom begagnathandeln.

- Det råder inga tvivel om att hållbarhetsarbetet är centralt och naturlig del av den svenska handeln. Nära nio av tio företag ser ett positivt samband mellan hållbarhet och lönsamhet. Att tänka hållbart är idag en konkurrensfördel, varav vi nu gör en satsning för att följa begagnathandeln på en mer kontinuerlig basis, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel

Begagnathandeln omsatte drygt en miljard kronor i december

December är historiskt en stark handelsmånad.  Fler människor besöker såväl fysiska butiker som e-handel då julklappar inhandlas. Detta kan gynna begagnathandeln, med sina ofta förmånliga priser, då vi givet de tuffa ekonomiska tiderna är betydligt mer prismedvetna och håller hårdare i plånboken, samtidigt som hållbarhet har blivit en allt viktigare faktor vid inköp.

Vidare noteras att begagnathandeln är utbredd bland svenska konsumenter. Tre av tio uppger att de handlade begagnat i december, och för dessa var mode den största produktkategorin. Totalt omsatte den begagnade modehandeln 347 miljoner kronor i december 2023.

- Vi kan absolut konstatera att begagnathandeln cementerat sig som en naturlig del av den svenska handeln. Begagnathandeln har gått från skam till glam. Vi tror att intresset på sikt kommer att öka, och vi tror att företag som anpassar sig därefter står starkt rustade inför framtiden. Här finns ett guldläge, säger Sofia Larsen.

Dubbelbeskattningen av återbruk hämmar omställningen

För att ännu fler företag ska vilja satsa på försäljning av begagnat krävs även att politiken gör sin del. I dag råder fortfarande full moms varje gång en begagnad vara säljs, vilket konkret innebär att begagnade varor dubbelbeskattas, något Svensk Handel är kritiska till.

- Regeringen har varit tydliga i sina hållbarhetsambitioner, vilket vi givetvis välkomnar. Men nu är det dags att gå från ord till handling. Våra medlemmar behöver konkurrenskraftiga villkor som på allvar främjar en omställning mot en mer cirkulär handel. Momsen på second hand-produkter behöver sänkas, säger Sofia Larsen.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

kopcentrum.jpg

Framtidsförväntningarna inom handeln fortsätter att stiga

PressmeddelandeDet nya året har medfört positivare tongångar inom handeln. För andra månaden i rad stiger framtidsförväntningarna.
myrorna-taby-centrum.jpg

Utredning om enklare momsregler för begagnade varor

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att en utredning om enklare momsregler för begagnat tillsätts. Men saknar en översyn av momssatser.
ehi8.png

Stark öppning på året för e-handeln

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator visar en ökning med 19 procent jämfört med januari 2023.
ehi-helar-2023.png

E-handelns omsättning minskade under 2023

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar att e-handelns omsättning under 2023 minskade med 8 procent jämfört med 2022.
interior-kladbutik.jpg

Vikande klädförsäljning i januari samtidigt som skohandeln ökade

PressmeddelandeStilindex för januari visar att klädhandeln hade en tuff inledning av 2024, medan skohandeln fortsätter att rapportera om ökad försäljning.
alla-hjartans-dag.png

Rekordmånga firar Alla hjärtans dag i år jämfört med de senaste åren

PressmeddelandeFem av tio svenskar planerar att uppmärksamma kärlekens dag. En markant uppgång jämfört med 2023.
kamerabevakning-i-butik.jpg

Nästan varannan handlare utsattes för brott under 2023

PressmeddelandeBrotten mot handeln och dess personal ökade under 2023. Skåne, Örebro och Stockholms län var särskilt utsatta.
mq_second-hand.jpg

Ny indikator: Begagnathandeln omsatte drygt 1 miljard i december

PressmeddelandeSecond hand är en naturlig del av handelsbranschen. Därför presenterar Svensk Handel en ny rapport – Pre Loved-indikatorn.

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.