Hoppa till innehåll

Svensk Handel lanserar nu för första gången Pre Loved-indikatorn som visar begagnatförsäljningen inom en mängd olika områden. Det är en efterfrågad rapport, som i den första upplagan omfattar perioden oktober till december 2023. Pre Loved-indikatorn kommer framöver att publiceras varje månad.

pop-lappar.png

Enligt indikatorn såldes begagnade varor för drygt 1 miljard i december och hela 30 procent av de tillfrågade uppger att de handlat begagnat i december. Av alla som handlat begagnat har fyra av tio handlat modeprodukter i december, vilket gör mode med 347 miljoners omsättning till den största varugruppen. Under hela det fjärde kvartalet omsattes 3,7 miljarder inom begagnathandeln.

Försäljningen i december steg något jämfört med november månad. En förklaring till den markanta nedgången i november kan vara Black Week, som präglas av bra kampanjer och julklappsinköp av ”nya” varor.
Maria Mikkonen
chefsekonom Svensk Handel

Ökande popularitet för second hand i Sverige: En hållbar konsumtionstrend

Handeln är en bransch i ständig förändring. Att ha örat mot marken är en självklarhet för många handlare. På senare tid har en nygammal nisch vuxit sig allt starkare. Allt fler svenskar har börjat omfamna idén att både köpa och sälja begagnade varor, vilket inte bara främjar hållbar konsumtion utan också ger ett ekonomiskt incitament för återanvändning.

Den stigande populariteten för second hand i fysiska butiker och via onlineplattformar visar på en ökad medvetenhet bland svenska konsumenter. Många blir alltmer medvetna om klimat- och miljöpåverkan och strävar efter att minska sitt klimatavtryck.

Det ökade intresset gäller mode som länge sålts begagnat via olika marknadsplatser och butiker, men även möbler, hemelektronik och många andra varor i detaljhandeln.

Intressant nog har även butiker som i övrigt säljer nya produkter sett ett parallellt spår med second hand. Många traditionella återförsäljare integrerar nu begagnade varor i sitt sortiment eller erbjuder återvinningstjänster för att locka kunder som prioriterar hållbarhet.

Denna förändring i konsumtionsmönster kan ses som ett positivt steg mot en mer hållbar och medveten livsstil. Genom att välja begagnade varor istället för att ständigt köpa nytt, bidrar vi människor till en cirkulär ekonomi och minskar trycket på naturresurser.

Det är tydligt att second hand inte bara är en ekonomiskt fördelaktig lösning utan också ett medel för att minska den negativa påverkan på vår planet. När alltfler personer engagerar sig i denna trend, kan det mycket väl vara startskottet för en bredare kulturell förändring mot en mer ansvarsfull och hållbar konsumtion i Sverige.

Ett tydligt exempel på detta är Polarn O. Pyret som har som uttalad strategi att varje plagg ska kunna bäras av tre barn efter varandra.

martina-pop.png
Martina Wernemar är Product and Brand Director på Polarn O. Pyret.
Vi är stolta över att ha vår second hand i samma butik som våra nya varor. När man tittar på inlämnade plagg och ser hur otroligt fina plaggen är efter flera barns användning och många tvättar – då vet vi att vår filosofi om minst tre barn i varje plagg verkligen håller.
Martina Wernemar
Product and Brand Director på Polarn O. Pyret

PO.P Second hand lanserades 2020 och innebär att kunderna kan lämna in sina begagnade PO.P-plagg i valfri butik. Butiken tar då över ansvaret för att sälja dem vidare, samtidigt som kunden får direkt ersättning för sina gamla plagg i form av en värdecheck.

-Vi har alltid haft fokus på att göra kläder som håller över tid – både i design och kvalité. Det är hållbarhet på riktigt för oss. I generationer har våra plagg ärvts mellan barn och det är ett naturligt steg att vi nu har försäljning av dessa plagg i våra butiker. Vi lanserade PO.P Second Hand 2020 och sedan dess har försäljningen vuxit med raketfart. Våra kunder uppskattar enkelheten i vår lösning samt att kunna handla nytt och gammalt i samma butik, säger Martina Wernemar.

Fem anledningar att ta in begagnat i sitt sortiment

1.      Hållbarhet: Många konsumenter efterfrågar mer hållbara alternativ. Genom att erbjuda begagnade plagg kan butikskedjor positionera sig som mer hållbara och följa med i den rådande hållbarhetstrenden.

2.      Kundkrav och förväntningar: Konsumenterna förväntar sig att företag tar ansvar för sin påverkan på miljön. Att erbjuda begagnade plagg möter kundens ökade efterfrågan på cirkulär ekonomi och minskat avfall.

3.      Konkurrens och differentiering: Eftersom fler företag går med i second hand-marknaden, blir det även en strategisk differentiering för butikskedjor. Genom att erbjuda begagnade kläder kan de locka nya kunder och differentiera sig från konkurrenterna.

4.      Återvinning och avfallshantering: Att inkludera begagnade plagg i sitt sortiment är ett steg mot att minska det totala avfallet och främja återvinning. Genom att erbjuda återanvända kläder kan företag aktivt delta i cirkulär ekonomi och minska behovet av nyproduktion.

5.      Förändrade konsumtionsvanor: Människors attityder gentemot konsumtion håller på att förändras, och allt fler konsumenter föredrar unika, vintage eller begagnade plagg framför massproducerade alternativ. Butiker som anpassar sig till dessa förändrade konsumtionsvanor kan dra nytta av denna efterfrågan.

Vi vet att en av framgångsfaktorerna bakom vår succe är att vi i grunden har produkter av god kvalitet. Kunder som handlar våra nya produkter idag vet att andrahandsvärdet är stort och värderar in det i sitt köpbeslut.
Martina Wernemar
Product and Brand Director på Polarn O. Pyret

Gyllene tillfälle

Det finns alltså ett brett spektrum av företag som redan säljer begagnade varor. Sammanfattningsvis är övergången till att erbjuda begagnade varor för stora butikskedjor en reaktion på marknadstrender och en strävan att anpassa sig till en mer hållbar och medveten konsumtionskultur. Här finns alltså ett gyllene tillfälle för handlare att bredda sitt erbjudande i de branscher där begagnat finns.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
ung-medarbetare.jpg

Hjälp oss att säkra handelns framtida kompetensbehov

NyhetDet nya Försäljnings- och Serviceprogrammet på gymnasiet lockar många. Nu behövs lokala programråd med företag från branschen.
webbinarium-kepsar.png

E-handelsåret 2023 - och framtiden

NyhetE-handel där varorna har lägre pris påverkades något mindre under det tuffa 2023 än sällanköpshandeln. Möt e-handlaren som klarade sig bra.
nrs-2024-logotyp.png

Save the date: Upplev framtidens handel på Nordic Retail Summit

NyhetI år kretsar programmet kring tre heta områden: Hållbarhetslagstiftning, säkerhet och AI.
hand-med-telefon-e-handel.png

Internationell e-handel: Expansion med utmaningar

NyhetE-handel utanför Sveriges gränser ökar och står nu för 17% av marknaden.
trendspaning-per-ljungberg-2-play-1708937132.png

Trendspaning: Vart är vi på väg?

NyhetSvensk Handels Per Ljungberg delar insikter inför årets D-Congress – på temat Innovation for Impact.
kvinna-faktura-900x280.jpg

Uppdatering angående ”Late Payment Regulation”

NyhetDiskussioner kring EU-kommissionens förslag om reglering av betalningstider pågår för fullt i Bryssel. Här är en sammanfattning av läget.
100-listan-(3).jpg

100 profiler som gör handeln mer hållbar

NyhetDe är ledare, entreprenörer, hållbarhetschefer och eldsjälar. 100 profiler som jobbar hårt för att handeln ska bli mer hållbar.
webbinarium-ehandel-summering.png

4 inspirerande tips inför e-handelsåret 2024

NyhetPaul Fischbein, Revolution Race och Monika Magnusson, Apotek Hjärtat delar sina bästa e-handelstips.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.