Svensk Handels E-handelsindikator för november månad skattar e-handelns omsättning till 14,3 miljarder kronor. Det är en minskning med 15 procent jämfört med november 2022. E-handeln har utvecklats svagt under hösten och november var därmed inget undantag.

ehi5.png

72 procent av konsumenterna e-handlade i november månad. Det var en lika hög andel som i november förra året. I genomsnitt handlade dock e-handelskonsumenterna för ett betydligt lägre totalbelopp vilket innebar att totalomsättningen sjönk med 15 procent.

E-handelsindikatorn mäts i löpande priser men en uppskattning av volymutvecklingen görs på totalnivå. Den totala omsättningsminskningen på 15 procent i löpande priser bedöms motsvara en minskning av totala e-handelsvolymen med 20 procent i november.

- November blev inte det lyft för e-handelssektorn som vi hade hoppats på. Det beror sannolikt på att det var rea på nätet i princip hela månaden. Det är talande för tiderna vi befinner oss i säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Den svaga novemberförsäljningen tyngde ytterligare ner årsresultatet. Hittills i år januari till och med november har omsättningen i e-handeln minskat med 7 procent i löpande priser jämfört med samma period under fjolåret. Även om lika många e-handlade som i november förra året, handlade många i färre varukategorier. Eftersom de genomsnittliga köpesummorna också sjönk i flertalet kategorier blev omsättningsutvecklingen negativ i flertalet branscher jämfört med förra året.

- Det här året har varit utmanande för e-handelsbranschen, och november var inget undantag. För att e-handelsföretag ska lyckas på lång sikt i denna konkurrensutsatta miljö, krävs det antingen att de uppnår en dominerande ställning på den svenska marknaden eller att de är extremt framgångsrika inom sina specifika segment även internationellt, säger Per Ljungberg.

Inflation, räntehöjningar och flertalet andra kostnadsökningar har gett de svenska konsumenterna mindre pengar i plånboken, vilket också avspeglar sig i minskad e-handel. Konjunkturläget ställer höga krav på handelsföretagen.

- Med en fortsatt svag utveckling och minskad omsättning, både nationellt och globalt, måste företagen anpassa sig snabbt för att hålla jämna steg med marknadsförändringarna, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

kopcentrum.jpg

Framtidsförväntningarna inom handeln fortsätter att stiga

PressmeddelandeDet nya året har medfört positivare tongångar inom handeln. För andra månaden i rad stiger framtidsförväntningarna.
myrorna-taby-centrum.jpg

Utredning om enklare momsregler för begagnade varor

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att en utredning om enklare momsregler för begagnat tillsätts. Men saknar en översyn av momssatser.
ehi8.png

Stark öppning på året för e-handeln

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator visar en ökning med 19 procent jämfört med januari 2023.
ehi-helar-2023.png

E-handelns omsättning minskade under 2023

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar att e-handelns omsättning under 2023 minskade med 8 procent jämfört med 2022.
interior-kladbutik.jpg

Vikande klädförsäljning i januari samtidigt som skohandeln ökade

PressmeddelandeStilindex för januari visar att klädhandeln hade en tuff inledning av 2024, medan skohandeln fortsätter att rapportera om ökad försäljning.
alla-hjartans-dag.png

Rekordmånga firar Alla hjärtans dag i år jämfört med de senaste åren

PressmeddelandeFem av tio svenskar planerar att uppmärksamma kärlekens dag. En markant uppgång jämfört med 2023.
kamerabevakning-i-butik.jpg

Nästan varannan handlare utsattes för brott under 2023

PressmeddelandeBrotten mot handeln och dess personal ökade under 2023. Skåne, Örebro och Stockholms län var särskilt utsatta.
mq_second-hand.jpg

Ny indikator: Begagnathandeln omsatte drygt 1 miljard i december

PressmeddelandeSecond hand är en naturlig del av handelsbranschen. Därför presenterar Svensk Handel en ny rapport – Pre Loved-indikatorn.

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.