Black Week är en av handelns viktigaste försäljningshögtider. Drygt fyra av tio planerade att göra inköp under veckan. Totalt bedöms årets Black Week omsätta omkring 8,7 miljarder kronor. I år passar även rekordmånga på att göra julklappsköp under veckan, visar en ny undersökning från Svensk Handel.

rea-sale-2.png

Svenskarnas intresse för Black Week är alltså fortsatt stort, men trenden viker något nedåt detta år, vilket kan tillskrivas tuffa ekonomiska tider, där hushållen är mer restriktiva med sina inköp.

- Visserligen ser vi en ökning i omsättning under Black Week i år. Från 8 miljarder kronor föregående år till 8,7 miljarder kronor i år. Denna ökning ska dock tas med en nypa salt, givet att siffrorna presenteras i löpande siffror. Det finns alltså en inflationseffekt att ta hänsyn till. Men trots det kan vi konstatera att Black Week är en väldigt viktig handelshögtid för många av våra medlemmar, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Under senare år har Black Week även kommit att bli startskottet för julhandeln. Denna trend fortsätter att hålla i sig och öka. Totalt anger sju av tio konsumenter att de kommer att börja med sina julklappsinköp under veckan.

Rejält uppsving för hemelektronik, men även kläder och skönhetsprodukter går starkt

I vanlig ordning är det kläder och skor, skönhet- och hälsoprodukter samt hemelektronik som är de populäraste inköpen. Den senare kategorin noterades föregående år för ett rejält tapp, men är nu åter en av de absolut populäraste produktkategorierna.

- Det stora tapp vi såg inom hemelektronik föregående år berodde till stor del på att elpriserna låg på en helt annan nivå. I är elräkningarna inte fullt lika dyra, vilket medför att vi i större utsträckning konsumerar mer elintensiva varor, säger Maria Mikkonen och fortsätter:

En intressant spaning i år är att fler av de som planerar att handla kommer att handla fler varor, vilket bekräftar vår tes om att många har inväntat reaperioden för att kunna göra goda fynd.

Fler avstår att handla till följd av det ekonomiska läget

Att konsumenternas köpkraft urholkats är något Svensk Handel rapporterat om under en längre tid, vilket också bekräftas i denna undersökning, där nästan 35 procent uppger att de inte handlar under veckan till följd av ekonomiska skäl. En annan faktor till att man inte handlar beror på den miljömässiga aspekten, vilket över 25 procent som inte konsumerar under veckan hänvisar till.

- För många handlare är Black Week ett otroligt viktigt tillfälle att sälja varor och vända röda siffror till gröna. Att fler nu undviker att konsumera till följd av ökad miljömedvetenhet borde vara en ögonöppnare för många företag om att ett aktivt hållbarhetsarbete är en väldigt stark konkurrensfördel, säger Maria Mikkonen.

Svensk Handel uppmanar till korrekt prissättning

Det ska vara lätt att göra rätt när det kommer till att prissätta varor på ett sådant sätt så att lagar och regler följs. Svensk Handel har därför tagit fram en vägledning och anordnat workshops för medlemmar.

- Det är en självklarhet att våra medlemmar ska följa de lagar och regler som finns. Konsumenter ska kunna känna sig trygga över att de erbjuds rätt pris på den vara som de köper. Vi vet dock också med oss att regelverket kanske inte alltid är det lättaste att tyda, varav vi för våra medlemmar har tagit fram riktlinjer, avslutar Maria Mikkonen.

sh-bakgrund-1.jpg

Tondövt att hasta fram beslut om miljözon

PressmeddelandeInförandet av miljözon klass 3 i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns på plats och utan tillräcklig tid för omställning.
butiksgrind-tilltrade.png

Tre av fyra tillträdesförbud till butik överträddes 2023

PressmeddelandeLagen om tillträdesförbud till butik ger inte handlarna det skydd som utlovats. Domstolarna gör fortsatt helt olika tolkningar av lagen.
folk-gagata.jpg

Avvaktande framtidsförväntningar inom handeln

PressmeddelandeEfter en inledning av året där optimismen bland handlarna steg förhållandevis kraftigt, är tongångarna nu betydligt mer avvaktande.
pre-loved-rack.png

Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal

PressmeddelandeOmsättningen för begagnat för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor.
ehi-maj-per-16x9.jpg

Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. En ökning med 1 procent jämfört med 2023.
ehandel-leveranser-1.jpg

E-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel

PressmeddelandeSvensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready.
overvakningskamera-inomhus.jpg

Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet

PressmeddelandeHandelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin.
skor-kartong-liggande.jpg

Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad.