Hoppa till innehåll

Försommarens intåg innebär i vanlig ordning att det är dags för tusentals unga människor att ta studenten. Det är inte bara en viktig dag för studenterna själva, utan även för handeln, som förbereder med varor som bidrar till ett lyckat studentfirande.

student-grattis-16x9.png

I år beräknas antalet unga i Sverige som tar studenten uppgå till drygt 83 000. Många av dem - och deras anhöriga - kommer att spendera en del pengar på sitt eget och andras firande. Svensk Handel har sammanställt färska rapporter och undersökningar för att få fram en beräknad totalkostnad för den som ska ta studenten.

Snittkostnaden för ett hushåll med en student beräknas till 4 900 kronor

För de unga som själva tar studenten i år förväntas kostnaden bli cirka 2 000 kronor, vilket är något lägre än förra året. De som är föräldrar eller nära anhöriga till någon som tar studenten förväntas däremot spendera något mer i år, i snitt drygt 2 900 kronor, vilket kan jämföras med förra året då motsvarande summa var drygt 2 200 kronor. Den sammanlagda beräknade kostnaden för en students hushåll förväntas alltså i genomsnitt bli drygt 4 900 kronor.

Second hand attraktivt även för studenter

Vi ser en generell ökning av second handförsäljningen av kläder, och studenter utgör inget undantag. Av de som ska skaffa en studentkostym- eller klänning i år planerar nästan var tredje att köpa en second hand. Endast tre till fyra procent väljer att hyra eller låna en studentkostym/klänning.

- Många lägger ganska mycket pengar på studentfirandet som utvecklats till att omfatta många olika delar, från studentmössa och festklänning till presenter, och många svenska handlare är förberedda på det även i år. Att second hand blivit mer attraktivt visar på hur den yngre generationen verkligen omfamnat det cirkulära modet, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Studentfirandets betydelse för handeln

Totalt 34 procent av handlarna planerar att genomföra någon kampanj kopplad till studenten i år, vilket är något fler än föregående år. Likt föregående år är det flest dagligvaruhandlare som planerar att genomföra någon kampanj; nästan 6 av 10 planerar att genomföra någon kampanj i år. Andelen har även ökat inom sällanköpsvaruhandeln där motsvarande andel är nästan var tredje handlare, en ökning med 6 procentenheter jämfört med 2022.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
pre-loved-rack.png

Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal

PressmeddelandeOmsättningen för begagnat för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor.
ehi-maj-per-16x9.jpg

Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. En ökning med 1 procent jämfört med 2023.
ehandel-leveranser-1.jpg

E-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel

PressmeddelandeSvensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready.
overvakningskamera-inomhus.jpg

Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet

PressmeddelandeHandelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin.
skor-kartong-liggande.jpg

Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad.
secondhand-shopping.jpg

Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari

PressmeddelandeSecond hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad.
paskagg.png

Påskfirandet omsätter nära nio miljarder kronor inom handeln

PressmeddelandeSvensk Handels undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.
Hållbarhet i fokus

Aktivt hållbarhetsarbete ger konkurrensfördelar

Pressmeddelande7 av 10 konsumenter anger att det är viktigt att företagen de handlar från bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.