Vårens ankomst, i kombination med lägre energikostnader och indikationer på att inflationstoppen är nådd, gör att handlarna ser något mer positivt på kommande tre månader. Men ökningen sker från låga nivåer och läget är fortsatt svårt för många svenska handelsföretag. Det visar Handelsbarometern för maj månad.

gagata.jpg

Det generella ekonomiska läget fortsätter att försvåra för svenska handelsföretag. Och Handelsbarometern för maj månad visar på att den dystra trenden, med negativa framtidsförväntningar, fortsätter. Svenska handlare har nu i över ett års tid haft negativ syn på den närmsta framtiden, utifrån försäljning, antalet anställda samt lönsamhet.

- Vi är givetvis glada över att fler handlare nu upplever lite medvind. Anledningarna till detta är flera, men givetvis spelar vårens ankomst en stor roll. Därutöver väntar också för handeln student och midsommarfiranden, vilket brukar generera ökad omsättning. Vi hoppas givetvis att så även är fallet i år, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Partihandelns utmaningar kvarstår

Partihandelns utmaningar består. Konkurrensen är hård och den svaga kronkursen innebär ett stort problem för delbranschen. Trots detta stiger partihandlarnas framtidsförväntningar från låga nivåer. En ökning av indikatorvärdet med 3,1 enheter medför att månadens resultat blir 78,2.

- Partihandelns utmaningar kvarstår. Handeln är en importerande bransch och partihandeln gör majoriteten av inköpen i andra valutor, så den svaga kronkursen är en av anledningarna till att partihandlarnas pessimism kvarstår, säger Sofia Larsen.

Butikshandeln tror på ökad försäljning

Butikshandeln är den delbransch som ökar mest i månadens Handelsbarometer. Maj månads ökning på 4,7 enheter innebär att indikatorvärdet landar på 76,6, vilket dock fortsatt är lägst bland delbranscherna.

- Det är framför allt dagligvaruhandeln som driver butikshandelns uppgång denna månad. Viktiga försäljningsperioder stundar och särskilt midsommar är viktig för dagligvaruhandeln. Förra året ökade merförsäljningen med cirka 1 miljard under midsommarveckan och det är dessutom då man passar på att ta in sommarpersonal, säger Sofia Larsen.

Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

e-handel-dator-kort.jpg

Låga köpesummor tyngde e-handeln i april

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för april skattar e-handelns omsättning till 12,5 miljarder kronor. En minskning med 3 procent jämfört med april 2023.
nya-styrelsen-webb.jpg

Fyra nya namn i Svensk Handels styrelse

PressmeddelandeVid Svensk Handels årsstämma idag valdes Rickard Lyko, Simone Margulies, Emma Pålsson, samt Göran Westerberg som nya ledamöter i styrelsen.
familj-kunder-i-kladbutik.jpg

Kyligt väder och litet konsumtionsutrymme slog hårt mot modehandeln i april

PressmeddelandeSåväl kläd- som skohandeln hade en tuff månad. Detta visar Svensk Handels Stilindex för april månad.
sh-bakgrund-1.jpg

Tondövt att hasta fram beslut om miljözon

PressmeddelandeInförandet av miljözon klass 3 i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns på plats och utan tillräcklig tid för omställning.
butiksgrind-tilltrade.png

Tre av fyra tillträdesförbud till butik överträddes 2023

PressmeddelandeLagen om tillträdesförbud till butik ger inte handlarna det skydd som utlovats. Domstolarna gör fortsatt helt olika tolkningar av lagen.
folk-gagata.jpg

Avvaktande framtidsförväntningar inom handeln

PressmeddelandeEfter en inledning av året där optimismen bland handlarna steg förhållandevis kraftigt, är tongångarna nu betydligt mer avvaktande.
pre-loved-rack.png

Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal

PressmeddelandeOmsättningen för begagnat för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor.
ehi-maj-per-16x9.jpg

Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. En ökning med 1 procent jämfört med 2023.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.