
Cecilia Nykvist, vd Teko och Sofia Larsen, vd Svensk Handel
Nils Johansson från KTH skriver i sin replik på vår artikel att det ytterst är företagen som bär ansvaret för att skapa en cirkulär textilhantering, att de har fått förutsättningar för att ställa om men inte gjort så och att detta är ett marknadsmisslyckande.
Det är inte en korrekt beskrivning. Tvärtom så har de senaste regeringarna varit ovilliga att agera proaktivt och långsiktigt trots att man sedan 2018 vetat att ett insamlings- och sorteringsansvar skulle komma. Näringslivet har stått redo, men utan tydlig lagstiftning från EU, eller i Sverige, är det omöjligt att agera.
Grundantagandet att företag ska vara med och ta ansvar för sina produkters livscykel är rimligt. Att investera i forskning, designa för återvinning och samarbeta med återbruksaktörer är exempel på sådant som redan sker i industrin, även om det behövs mer stöd för just denna typ av insatser från offentligt håll då de små- och medelstora företag som dominerar branschen, har svårt att göra stora investeringar själva. Att stora offentliga satsningar redan gjorts kring forskning som gynnar branschens omställning inom textilområdet är direkt felaktigt, mindre än en procent av alla forskningsanslag har gått till handel, som textil i sin tur endast är en del av.
Allt detta behöver dock äga rum i en verklighet, där företagen verkar på en global marknad, med internationell konkurrens och begränsad efterfrågan på just de produkter som Johansson efterfrågar. Vi saknar med andra ord konsumenten i resonemanget. För att företag ska kunna satsa på mer återvunnet material, bättre design och längre livslängd, krävs det att människor faktiskt vill köpa dessa produkter. Idag finns det en låg efterfrågan på exempelvis plagg i återvunnet material, särskilt när fibrerna håller lägre kvalitet och därmed förkortar hållbarheten. Att införa en kvotplikt är därför fel väg att gå, det vore att medvetet vilja sänka kvaliteten och därmed livslängden på svenska textiler.
Svenska och europeiska företag konkurrerar med aktörer i andra delar av världen, detta måste ske på mer lika villkor. Att jämföra svenska företag med utländska marknadsplatser visar på en bristande förståelse för hur viktiga svenska företag är för jobbskapande och innovation, samt det omfattande arbete som de lägger ned på att erbjuda konsumenterna säkra och hållbara produkter. Vi vinner inget på att tvinga dessa företag till hårdare regleringar som inte följs av andra utländska aktörer.
Omställningen måste ske i ljuset av långsiktiga förutsättningar och i takt med verkligheten, endast då kan den bli både hållbar, konkurrenskraftig och långsiktigt framgångsrik.
Cecilia Nykvist, vd Teko – Sveriges textil- och modeföretag
Sofia Larsen, vd Svensk Handel