Pressmeddelanden
Butikernas framtidstro ljusnar i svag försäljningsmånad
Landets butikshandlare blir något mer optimistiska. Störst är ökningen i dagligvaruhandeln. För e-handlarna utvecklas förväntningarna åt motsatt håll och minskar. Fortsatt är dock framtidsförväntningarna betydligt större i e-handeln.
Revansch för skohandeln
Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 1,0 procent i januari jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen ökade under månaden med 10,5 procent.
Alla hjärtans dag rosar handeln under årets svagaste försäljningsmånad
Fyra av tio svenskar planerar att uppmärksamma Alla hjärtans dag i år. Att köpa en present till sin partner, laga en extra fin middag eller att gå på restaurang är det vanligaste sättet att fira dagen. I genomsnitt lägger Alla hjärtans dag-firaren cirka 500 kronor på dagen. För handelns del innebär det totalt cirka 750 miljoner kronor.
Utländska turister vill shoppa svenskt
Utländska turister i Sverige spenderar nästan halva sin reskassa, totalt 63 miljarder, i svenska butiker – och det är genuint svenska varor som är i blickfånget. Hantverk och mode packas ofta med hem och shopping är en viktig del av upplevelsen i Sverige. Det visar en ny rapport om utländska shoppingresenärer i Sverige, som presenteras i morgon torsdag.
Mellandagsrean förbättrade modehandelns försäljning
Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 3,8 procent i december jämfört med samma månad förra året.
Stipendium ger sex modetalanger flygande start på 2019
Praktik på KappAhl i Shanghai, modestudier i London och lansering av ett nytt premiummärke för kepsar. Sex unga modetalanger får i år dela på 60 000 kronor från Carl Casons Stipendiefond för att satsa på deras fortsatta karriärer inom modebranschen. Fonden administreras av ett branschkansli inom Svensk Handel.
Dystrare framtidstro med julhandeln i backspegeln
Butikernas framtidsförväntningar minskar i januari. Framförallt är det tron på framtida försäljning och lönsamhet som sjunker. Bland e-handlarna är tongångarna positivare och framtidstron stiger något.
Black Friday ger minskad julförsäljning
Svensk Handel Stil har låtit göra en undersökning gällande hur försäljningen hos traditionella butiksaktörer inom kläder och skor, både fysiska butiker och e-handel, har utvecklats hittills i årets julhandel (1 december till och med 19 december 2018).
Avtagande framtidstro i handeln
Trots stundande julhandel vänder framtidsförväntningarna i handeln nedåt. Optimismen bland både e-handlare och butiker minskar i december. Bland e-handlare faller tron på både framtida försäljning och lönsamhet.
Varannan handlare utsatt för brott senaste månaden
Brotten som drabbar landets butiker ligger kvar på höga nivåer. Den senaste veckan har var tredje butik varit utsatt för stöld. Dessutom har var fjärde butik utsatts för hotfullt beteende den senaste månaden. Sammantaget har nästan varannan butik (44 %) varit utsatt för ett brott den senaste tiden.
Årets modejulklapp är sneakern
Årets modejulklapp sätter fokus på fötterna. Från att ha varit en utpräglad sportprodukt finns sneakers idag som ett självklart inslag på internationella modedesigners catwalk. Sneakers fortsätter att växa i betydelse och lär stå högt upp på många önskelistor till jul.
Fortsatt minussiffror för klädhandeln
Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 3,4 procent i november jämfört med samma månad förra året.
Julhandeln får hjulen i ekonomin att snurra
Julen är årets viktigaste försäljningsperiod för handeln. Enligt Svensk Handels julprognos väntas vi i Sverige köpa julklappar för 23 miljarder i år. Det innebär att svensken i genomsnitt lägger 3 300 kronor på julklappsinköp. Störst uppsving får butiker som säljer leksaker, smycken och böcker.
Optimismen i handeln ökar med julen runt hörnet
Framtidstron i handeln stiger. Bland butikerna ökar framtidsförväntningarna till den högsta nivån på över ett år. Mest ökar optimismen i sällanköpshandeln. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för november månad.
Black Friday allt viktigare för handeln
Årets Black Friday inträffar 23 november och är handelns näst viktigaste försäljningstillfälle under året. Nästan 4 av tio handlare räknar med en ökad försäljning och bland konsumenterna planerar 47 procent att handla under Black Friday. Totalt beräknas dagen omsätta mellan 6,3 och 6,6 miljarder kronor. Det visar Svensk Handels prognos.