Svensk Handel värnar secondhand-marknaden

EU:s lagstiftning om digitala tjänster gör en tydlig skillnad mellan olika typer av aktörer. De strängaste kraven gäller mycket stora onlineplattformar (VLOPs), det vill säga plattformar med över 45 miljoner aktiva användare i EU varje månad. Blocket och Tradera befinner sig under denna gräns och omfattas alltså inte av samma regler som globala jättar som Shein eller Temu. Det skulle inte heller förändras om de ändringar som Svensk Handel föreslår genomförs.
Kärnan i regleringen är att rikta in sig på plattformar som systematiskt tillför nya och skadliga produkter på EU:s inre marknad, ofta via kryphål som tullbefrielsen för småförsändelser. Dessa företag bidrar till en flod av produkter som alltför ofta är osäkra, förfalskade eller inte uppfyller EU-lagstiftning. Det är därför inte förvånande att EU-kommissionen preliminärt konstaterat att Temu bryter mot lagen om digitala tjänster.
Att blanda samman lokala secondhandmarknadsplatser, som underlättar cirkulär konsumtion och hållbarhet främst genom försäljning konsumenter emellan, med globala massimportörer blir därför missvisande. Svensk Handel och Sveriges Konsumenter har arbetat målmedvetet för att EU:s regler ska träffa just aktörer som Shein och Temu – inte Blocket eller Tradera.
Vi är eniga om att second hand är en nyckel i den gröna omställningen. Men för att skydda både konsumenter och seriösa företag måste fokus ligga där problemen faktiskt finns: på tredjelandsplattformar som missbrukar systemet och snedvrider konkurrensen.
Vi har arbetat målmedvetet för att EU:s regler ska träffa aktörer som Shein och Temu just för att inte Blocket eller Traderas kunder riskerar att sälja osäkra och ohållbara produkter vidare. Kring dessa frågor krävs ett gott samarbete även fortsättningsvis.
Martin Kits, chef Näringspolitik och Opinionsbildning, Svensk Handel
Johanna Hållén, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter