Fortsatt nedgång i handlarnas framtidstro

Den ökade inflationen i konsumentledet och handlarnas egna ökade inköpskostnader fortsätter att påverka den svenska handeln negativt vilket märks av i samtliga delbranscher. Under juni månad är det partihandeln som varit mest pessimistisk. Indikatorvärdet hamnar på 86,6 enheter, vilket är en minskning med 5,9 enheter jämfört med föregående månad. Det är den lägsta noteringen för partihandeln sedan delbranschen inkluderades i Handelsbarometern i februari 2021.
Sommarens antågande ger dagligvaruhandeln en skjuts
Butikshandeln, vilken omfattar av dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln, minskar med 0,8 enheter i juni vilket resulterar i ett indikatorvärde på 89,0. Det är en bit från det neutrala indikatorvärdet, som är 100, men fallet hade kunnat vara än större om det inte vore för midsommar och kommande sommarmånader, vilket främst gynnar dagligvaruhandeln.
Inget ljus i sikte för e-handlarnas framtidstro
För tredje månaden i rad uppvisar e-handeln en negativ framtidstro och sjunker med 4,5 enheter till en ny lägstanivå där delbranschens indikatorvärde landar på 91,9. Det är framför allt försäljningen som bidrar till det förhållandevis stora tappet, men även när det kommer till antalet anställda ser e-handlarna mindre positivt på framtiden.
Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.