Handelsbarometern september 2023

Handlarnas framtidsförväntningar fortsätter att falla. Fortsatt höga kostnader, i kombination med en vikande försäljning gör att branschen nu stålsätter sig för vad som ser ut att bli svåra höst- och vintermånader. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för september.
Rapport 2023-09-27
Dela den här sidan

E-handelns starka uppgång föregående månad raderas ut, till följd av en stor nedgång i förväntningar på framtida försäljning. För 16 månaden i rad befinner sig samtliga delsegment under det neutrala värdet 100, vilket innebär att man ser pessimistiskt på de kommande tre månaderna utifrån, antalet anställda, försäljning och den egna verksamhetens lönsamhet.

Butikshandeln backar – jobb riskerar att gå förlorade

Framtidsförväntningarna inom butikshandeln minskar för andra månaden i följd. En minskning med 2,2 enheter gör att månadens indikatorvärde landar på 76,4. I mångt och mycket är det lönsamheten som oroar. Särskilt inom dagligvaruhandeln.

Tron på framtida försäljning inom e-handeln minskar kraftigt

E-handlarnas framtidsförväntningar fick sig en törn i september. Ett tapp på 7,2 enheter gör att indikatorvärdet för september landade på 84,4. Det som gör fallet så pass stort denna månad är tron på framtida försäljning, som störtdyker med 12,4 enheter.