Långsam återhämtning för modehandeln

Stilindex från Svensk Handel visar att försäljningen av kläder i fysiska butiker och inom e-handeln ökade med 15 procent i oktober jämfört med samma månad föregående år. Även skohandeln uppvisar positiva siffror och ökar med 5 procent.
Rapport 2021-11-10
Dela den här sidan

Jämfört med 2019 ökar klädhandeln med 0,2 procent samtidigt som skohandeln backar med 13,2 procent.

Butiker och e-handelOktober 2021-2020Oktober 2021-2019Ackumulerat 2021/2019Ackumulerat2021/2020

Kläder0,2 %- 8,5 % 10,6%Skor5,0 %- 13,2 %- 24,6 % 6,9%
15,0 %

Kommentarer från Svensk Handel

- Att återhämtningen fortsätter inger hopp för svenska handlare. Men vi kommer inte ifrån det faktum att vi hade behövt se ännu starkare siffror. Nu hoppas vi att för handeln viktiga högtider, som Black Friday och julhandeln, ska snabba på denna process, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

- Logistikproblemen är fortsatt något som gäckar den svenska modehandeln. Att fraktkostnader höjs och att varor som planeras att säljas under kommande högtider riskerar att inte komma fram i tid är det sista som kläd- och skohandeln behöver efter många tuffa pandemimånader, säger Mats Hedenström.

- Utöver pandemifrågan tvingas svenska modehandlare också kämpa med illojal konkurrens från e-handelsplattformar som Amazon och Wish. Det är viktigare än någonsin att konkurrens sker på lika villkor och att globala e-handelsjättar avkrävs samma ansvar som den mindre handlaren i Sverige, avslutar Mats Hedenström.