Nästan oförändrad försäljning för kläder medan skoförsäljningen ökade

Skoförsäljningen ökade under månaden med 9,6 procent.
Butiker och e-handel | |
Mars 2019 | Ackumulerat 2019 |
Kläder | |
-0,1 % | -0,2 % |
Skor | |
9,6 % | 8,5 % |
Kommentarer från Svensk Handel Stil
– Trots goda förutsättningar med vårväder i stället för fjolårets snö, en påsk med negativ försäljningspåverkan som infaller i april istället för i mars, samt jämförelsetal som inte avskräcker (- 4,5 procent), klarade klädhandeln inte att kravla sig över nollstrecket, konstaterar Svensk Handel Stils ordförande Mikael Sandström.
– Skohandeln ökade dock med 9,6 procent men å andra sidan tappade den över 19 procent i mars förra året.
– April 2018 var en stark försäljningsmånad för modehandeln. Klädförsäljningen växte med 5,6 procent och skoförsäljningen med hisnande 22,5 procent, vilket blir en utmaning i år, avslutar Mikael Sandström.
För eventuella frågor kontakta:Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljnings-utvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. Från och med mars 2018 inkluderar Stilindex även e-handelsförsäljningen bland de ingående företagen. Stilindex visar därmed fortsättningsvis på försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker och deras e-handel sammanslaget. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 995 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.