Modehandelns utveckling sämre än förväntat – ”våren blir avgörande”

När de flesta restriktioner nu slopats står det klart att våren blir viktigare än någonsin för många modehandlare runt om i landet.
Klädförsäljningen i januari, som omfattar fysisk handel samt e-handel, ökade med 10,7 procent jämfört med januari föregående år. Skohandeln drog åt motsatt håll, där en minskning på 23,7 procent noterades.
Jämför man i stället med 2019 blir bilden än dystrare, då klädhandeln minskar med 18 procent och skohandeln med hela 45,4 procent.
Butiker och e-handelJanuari 2022-2021Januari 2022-201910,7 % |
Kommentarer från Svensk Handel
- Vintern är fortsatt tuff för många modehandlare. Utöver att restriktionerna legat som en våt filt över handeln har avsaknaden av rejält vinterväder i södra Sverige haft en negativ inverkan på framför allt försäljningen av skor, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel och fortsätter:
Den gångna månaden har präglats av såväl hemarbete som extremt höga frånvarotal och detta i kombination har skapat stora utmaningar för handeln i sin helhet. Att vara hemma när man är sjuk är en självklarhet, men karantänsreglerna har till och med tvingat butiker att periodvis hålla stängt.
Mats Hedenström
- Nu öppnar Sverige upp. Folk återgår till kontorsarbete samtidigt som det finns ett uppdämt behov av att äntligen kunna umgås i större sociala sammanhang igen. Detta bådar gott för en hårt sargad modehandel, framför allt i våra stadskärnor. Pandemin har verkligen satt modehandeln på prov och kommande vår kommer att bli avgörande för många företag inom branschen, avslutar Mats Hedenström.