Modehandelns utveckling sämre än förväntat – ”våren blir avgörande”

Svensk Handels Stilindex för januari månad visar att modehandeln gick bättre jämfört med samma period föregående år, men i jämförelse med 2019 års siffror råder det inga tvivel om att modehandelns väg tillbaka till en mer normal tillvaro är lång.
Rapport 2022-02-10
Dela den här sidan

När de flesta restriktioner nu slopats står det klart att våren blir viktigare än någonsin för många modehandlare runt om i landet.

Klädförsäljningen i januari, som omfattar fysisk handel samt e-handel, ökade med 10,7 procent jämfört med januari föregående år. Skohandeln drog åt motsatt håll, där en minskning på 23,7 procent noterades.

Jämför man i stället med 2019 blir bilden än dystrare, då klädhandeln minskar med 18 procent och skohandeln med hela 45,4 procent.

Butiker och e-handelJanuari 2022-2021Januari 2022-2019Kläder- 18,0 %Skor- 23,7 %- 45,4 %
10,7 %

Kommentarer från Svensk Handel

- Vintern är fortsatt tuff för många modehandlare. Utöver att restriktionerna legat som en våt filt över handeln har avsaknaden av rejält vinterväder i södra Sverige haft en negativ inverkan på framför allt försäljningen av skor, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel och fortsätter:

Den gångna månaden har präglats av såväl hemarbete som extremt höga frånvarotal och detta i kombination har skapat stora utmaningar för handeln i sin helhet. Att vara hemma när man är sjuk är en självklarhet, men karantänsreglerna har till och med tvingat butiker att periodvis hålla stängt.

Mats Hedenström

- Nu öppnar Sverige upp. Folk återgår till kontorsarbete samtidigt som det finns ett uppdämt behov av att äntligen kunna umgås i större sociala sammanhang igen. Detta bådar gott för en hårt sargad modehandel, framför allt i våra stadskärnor. Pandemin har verkligen satt modehandeln på prov och kommande vår kommer att bli avgörande för många företag inom branschen, avslutar Mats Hedenström.