
Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade med 19,6 procent i juli jämfört med samma månad föregående år. Även skoförsäljningen visar positiva siffror, med en ökning på 20,2 procent. Jämfört med 2019 backar dock kläd- och skohandeln med 0,5, respektive 6,3 procent.
Butiker och e-handelJuli 2021-2020Juli 2021-2019Ackumulerat 2021Kommentarer från Svensk Handel
– Det är glädjande att försäljningen i både kläd- och skohandeln ökar kraftigt. Lättade restriktioner och fler vaccinerade gör att kunderna vill återvända till butikerna. Även om siffrorna är positiva ska vi komma ihåg att ökningen sker från låga nivåer, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
– Försäljningen på nätet har växt under pandemin och för en del klädbutiker har ökad e-handel vägt upp tappen i de fysiska butikerna. Samtidigt är det fortsatt helt avgörande för många sko- och klädbutiker att flödena av kunder till stadskärnor och köpcentrum tar fart igen. Att hela befolkningen tar sitt ansvar och fullvaccinerar sig är nyckeln till att få tillbaka rörligheten i samhället, säger Mats Hedenström.
– Många butikshandlare vittnar om att kundernas köpsug är stort och att snittköpen är högre än normalt. Det fina vädret i början av sommaren ökade försäljningen av shorts, klänningar och kjolar gick starkt. Fler handlare fick sälja varor till fullpris vilket har varit viktigt. Det är många modehandlare som har kämpat hårt för att hålla näsan ovan vattenytan under pandemin, avslutar Hedenström.