Årets vinnare på Retail Awards

Läs vinnarmotiveringarna.
I går
Dela den här sidan
Retail Awards 2025
Årets butik - Japanese Knife Company

Japanese Knife Company bjuder på en expertfylld, entusiastisk och inspirerande butiksupplevelse. I tre butiker fyllda av världens främsta handgjorda knivar möts kunderna av passionerade experter som delar sin kunskap med smittande entusiasm. Varje rekommendation anpassas efter individen och även den minst insatta får känna sig trygg och inspirerad. Genom kurser, events och ett bemötande i världsklass blir varje besök en upptäcktsresa som väcker nyfikenhet och fördjupar kärleken till matlagning.

Till Japanese Knife Company

Årets butikssäljare - Beatrice Ander

Beatrice levererar varje dag kundmöten i toppklass och det brukar sägas att hon kan sälja vad som helst till vem som helst. Utan att för den skull sälja bara för säljandets skull. Beatrice älskar att leverera service och vill att alla som kommer till hennes apotek ska känna sig välkomna och vilja gå dit, även om de kanske inte behöver något. Hon är alltid glad och älskar sitt jobb!

Till Kronans Apotek

 

Årets digitala satsning - Essnce

Essnce har på rekordtid lyckats göra parfym personligt, engagerande och dessutom TikTok-kompatibelt. Företaget har startat en rörelse där kunderna inte bara konsumerar – utan också recenserar, tipsar och skapar innehåll som driver varumärket framåt. Essnce visar att det går att växa snabbt när du vågar utmana en traditionell bransch med digital fingertoppskänsla och en genuin passion som man känner doften av på långt håll.

Till Essnce

 

Årets hållbarhetssatsning - Polarn & Pyret

Polarn & Pyret visar att kvalitet och cirkulära affärsmodeller går hand i hand. Med ambitiösa mål och åtgärder genomsyras hela verksamheten av hållbarhet. Deras plagg används i snitt av minst tre barn och varumärket är ett av de mest populära på second hand-marknaden – ett tydligt bevis på att grön omställning i handeln är möjlig.

Till Polarn & Pyret

 

Årets köpupplevelse - Apotek Hjärtat

Apotek Hjärtat sätter en ny standard för service och tillgänglighet. Med leverans av receptbelagd medicin inom två timmar, personlig rådgivning och närhet till ICA Maxi skapas en köpupplevelse som gör verklig skillnad. Här möts kunder av kunniga farmaceuter som tar sig tid, svarar i telefon och ger ett varmt bemötande – snabbare, mänskligare och mer tillgängligt än någon annan aktör.

Till Apoteket Hjärtat

 

Årets ledare - Kristofer Tonström, Clas Ohlson

Kristofer är en ledare som med tydlighet och inkludering drivit en imponerande förflyttning. Under hans ledarskap har bolaget nått stark tillväxt, förbättrad lönsamhet och rankas högt av konsumenterna inom hållbarhet, samtidigt som engagemanget och stoltheten bland medarbetarna vuxit till nya höjder.

Till Clas Ohlson

 

Årets logistiklösning - Nelly

Nelly är en av pionjärerna inom svensk e-handel. För tre år sedan inleddes en genomgripande transformation där logistiken blev en nyckelfaktor. Resultatet har talat sitt tydliga språk; bland annat i att de med en returgrad som minskat med hela 25 procent har de skapat både högre kundnöjdhet, samt betydande och kontinuerlig lönsamhet.

Till Nelly

 

Årets tillväxtföretag - TOTEME

Detta bolag har på kort tid etablerat sig som ett internationellt modevarumärke med stark identitet, tydlig estetik och imponerande tillväxt. Bolagets grundare har lyckats kombinera skandinavisk minimalism med global attraktionskraft – ett bevis på att kreativ vision och affärsmässighet kan gå hand i hand. Med en robust och lönsam tillväxt, har TOTEME skapat ett varumärke som inte bara är stilbildande utan också affärsmässigt hållbart.

Till TOTEME

 

 

Retail Awards 2025 sponsrades av