Retail Media - börja här

Retail Media är en mediaprodukt i retailers (återförsäljares) egna kanaler - digitala och fysiska - där brands med hjälp med förstapartsdata tillsammans med retailerns kunddata, kan kommunicera med konsumenter genom annonsering, innehåll och datadriven aktivering nära köpögonblicket, på ett sätt som med stor sannolikhet ökar försäljningen.
I går
Dela den här sidan

För dig som är retailer 

Om du är en retailer som säljer flera varumärken via din sajt och/eller fysiska butik – till exempel LYKO, Stadium, Apotea eller ICA – sitter du redan på grunden för retail media. Du äger kundrelationen, köpet, kanalerna och datan. Retail media handlar om att utveckla dessa till en medieprodukt som skapar värde för både brands och kunder. 

Gör så här: 

  • Ta ägarskap över retail media 
    Retail media är media och ska ägas av marknad/commerce – inte av trade eller inköp.
  • Ta kontroll över ert first-party data
    Definiera vilken kund- och säljdata ni kan använda, hur den delas och hur den skapar värde för både brand och kund.
  • Definiera ett första erbjudande
    Välj en kanal och några få format som är lätta att förstå, sälja och följa upp
  • Välj rätt brands att börja med
    Utgå från era största och mest mogna varumärkespartners som vill testa och lära tillsammans.
  • Mät med säljdata från start
    Retail media ska följas upp med faktisk försäljning – inte bara klick och räckvidd. 

För dig som är brand 

Om du är ett varumärke som säljs via retailers – online och/eller i fysisk butik – är retail media ett sätt att påverka kunden där köpet faktiskt sker. Istället för att enbart driva trafik kan du nå konsumenten nära köpögonblicket, med mätbar effekt och i nära samarbete med retailern. 

Gör så här: 

  • Se retail media som media – inte trade 
    Retail media ska planeras och budgeteras som marknadsföring, inte rabattdriven försäljning.
  • Ta med ert eget first-party data
    Utgå från era kundinsikter, målgrupper och innehåll som konverterar. När brandets data möter retailerns uppstår verkligt värde.
  • Involvera rätt interna team
    Marknad, media och e-commerce behöver vara med från start – inte bara sälj.
  • Välj retailers strategiskt
    Prioritera retailers där ni kan påverka kunden nära köpögonblicket och där säljdata kan delas.
  • Säkerställ KPI:er kopplade till säljdata
    Efterfråga uppföljning som visar påverkan på faktisk försäljning – transparens är viktigare än perfekta siffror.