Öka köpkraften, stimulera jobb och stärk företagandet
Krig i vårt omedelbara närområde, protektionism och tullkrig drivet av en nyckfull amerikansk president och därtill en lågkonjunktur som går in på tredje året i följd. Nu är tid att använda de starka statsfinanserna för att stärka köpkraften och stimulera jobb och företagande, skriver Svensk Handels ordförande Nina Jönsson och vd Sofia Larsen på DI Debatt.
Nina Jönsson, ordförande Svensk Handel (foto: Jessica Gow/TT) och Sofia Larsen, vd Svensk Handel
Höstbudgeten måste ta sikte på ökad konsumtion och stärkt konkurrenskraft
Hushållens konsumtion står för nästan hälften av Sveriges BNP. Att konsumtionen i svensk detaljhandel ökar är därför avgörande för att få fart på ekonomin. I Handelslandet Sverige arbetar över 600 000 personer, vilket gör handeln till en jobbmotor i hela landet och till näringslivets största arbetsgivare. Var femte ungdom får sitt första jobb i branschen och var sjunde skattekrona kommer från handeln. Handelsföretagen är ett nav i lokalsamhället, en mötesplats och trygghetsskapare. Handeln bidrar med enorma värden som måste värnas.
Men situationen i handeln är mycket tuff. Mängder av företag balanserar på randen till konkurs och förutsättningarna för att utveckla verksamheten och att anställa fler är för många en alltmer avlägsen dröm. Skälen till detta är flera.
Omvärlden är ytterst osäker. Rysslands krig mot Ukraina, oro och krig i Mellanöstern kombinerat med en protektionistisk handelspolitik riskerar att göra alla fattigare. Om utsikterna för världsekonomin hade varit en väderleksprognos torde en orange varning vara på sin plats – risken för allvarliga konsekvenser är överhängande.
Lågkonjunkturen har på många sätt varit en konsumtionskris som slagit mot hushåll och företag. Svensk Handels Handelsbarometer visar att handlarnas framtidsförväntningar har varit pessimistiska i över tre års tid. Fyra handelsföretag om dagen pressades förra året till konkurs. Detta är oroväckande siffror som borde hålla varje ansvarskännande beslutsfattare vaken om natten.
För handelsbranschen finns, utöver hushållens tunna plånböcker, flera andra faktorer som ytterligare spär på krisen. En viktig sådan är den osunda och orättvisa konkurrensen från framför allt kinesiska lågprisplattformar som Temu och Shein och som leder till enorma försäljningsbortfall för seriösa europeiska företag. Genom stora luckor i EU-lagstiftningen och den statliga tillsynen – kan dessa plattformsföretag strunta i alla de regelverk som svenska handlare måste leva upp till. Bara under förra året kom 4,6 miljarder okontrollerade kinesiska paket in i EU till ett uppskattat försäljningsvärde på drygt 1 600 miljarder kronor – en ofattbart stor siffra.
Situationen är allvarlig – inte bara för handeln, utan för hela samhällsekonomin. Prognosmakarna talar om att en positiv vändning i ekonomin kan komma i slutet av året. Exakt samma budskap hördes såväl 2024 som 2023. Men väpnade konflikter, handelskrig och svag innovationskraft, som är de viktigaste orsakerna till kräftgången, ser tyvärr inte ut att försvinna på kort sikt.
Därför uppmanar vi nu politiker och beslutsfattare att använda Sveriges starka offentliga finanser till reformer som stärker hushållens köpkraft och som ökar svenska företags konkurrenskraft. Hösten budgetproposition kommer att bli direkt avgörande för många handelsföretag.
Åtgärder för att stimulera konsumtion. En mer offensiv räntepolitik, skattesänkningar för låg- och medelinkomsttagare samt ett höjt barnbidrag. Gärna i kombination.
Sänk kostnaden att anställa. Svenska företag betalar betydligt högre arbetsgivaravgifter än genomsnittet i EU och OECD. Höga anställningskostnader är också ett av viktigaste hindren för tillväxt.Ett slopande av den allmänna löneavgiften – i första hand för unga – skulle både ge fler jobb och samtidigt stärka konkurrenskraften för svenska företag.
Stoppa gräddfilen för kinesiska onlinegiganter. Företag som Temu och Shein kan inte tillåtas runda EU:s regelverk för konsumentskydd, kemikalieinnehåll och produktsäkerhet. Det skapar en orättvis och omöjlig konkurrenssituation där företagande och jobb hotas samtidigt som miljontals farliga produkter hamnar i händerna på svenska konsumenter. Ett självskadebeteende som måste upphöra.
En nyckel för att skapa jobb och stärka välfärden är att näringslivet och Handelslandet Sverige går och mår bra. Höstens budget behöver därför innehålla satsningar som ökar konsumtionen och tillväxten. Det är i osäkra och oroliga ekonomiska tider som politisk handlingskraft behövs som mest. Sverige står på många sätt inför ett vägval. Låt oss välja rätt väg.
Nina Jönsson, ordförande Svensk Handel Sofia Larsen, vd Svensk Handel
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!