Debattartikel i Nerikes Allehanda: Att Örebro flygplats aktivt arbetar för att fler farliga produkter ska nå hushåll runt om i länet är inte bara skadligt för konsumenterna. Det riskerar även att få förödande konsekvenser för stadskärnor runt om i regionen. Farliga produkter från Kina måste bli färre, inte fler, skriver Sofia Larsen.
För några veckor sedan kunde man i NA läsa om att Örebro flygplats , som delägs av Region Örebro län samt Örebro, Karlskoga och Kumla kommun, tävlar om en kinesisk flyglinje vars syfte är att frakta paket från Kina, och då från onlinegiganter som Temu och Shein. Huvudsyftet? Att göra ”affär” av den konsumtion från ovan nämnda plattformar som exploderat i Sverige under senare år.
Detta märks av, inte minst i Örebro. Här i kommunen spenderar konsumenter i åldrarna 18–69 år 13,7 miljoner kronor i månaden på köp från Temu och Shein enligt skattningar från Svensk Handel. Slår man ut det över ett år landar den totala summan på 164 miljoner kronor. I regionen i stort är motsvarande belopp 25 miljoner kronor i månaden och 303 miljoner kronor om året.
Varför är detta problematiskt? Skälen är flera. Först och främst finns det stora risker kopplade till de produkter som inhandlas från Temu och Shein, då de – till skillnad från svenska handelsföretag – inte behöver efterleva de hårda, men rimliga EU-lagstiftningar kring exempelvis kemikalienivåer och allmän produktsäkerhet. De flesta av oss har nog tagit del av nyheter om giftiga ämnen i shoppingjättarnas varor, elektroniska laddare utan kvalitetsmärkning som brinner upp, och om högst tveksamma marknadsföringsmetoder – ofta direkt riktade mot barn.
Därutöver drabbas våra stadskärnor hårt av att mer konsumtion förflyttas till Kina. Som boende i Örebro har även jag noterat en markant ökning av tomma butikslokaler, vilket rapporterats om i denna tidning. I mina samtal med handelsföretagen berättas det om betydligt mindre kundflöden och lägre genomsnittsköp.
Allt detta går givetvis inte att härleda enbart till att vi handlar mer från tveksamma onlinejättar. Handelns utmaningar har varit många under senare år. Konsumenterna har varit betydligt mer sparsamma till följd av en lågkonjunktur, och hyrorna på butikslokaler har chockhöjts med över 20 procent under bara några års tid.
Men föreställ er om pengarna som i dag konsumeras på Temu och Shein i stället gick till konsumtion i vårt närområde – eller i alla fall till svenska handelsföretag? Det hade påverkat såväl svensk som regional ekonomi och arbetsmarknad positivt långt mer än kortsiktig vinst för flygplatsen.
Vid varje tillfälle jag får att träffa kommunpolitiker runt om i landet påminner jag om att det är ett grovt misstag att ta handeln för given. Bara för att uppskattade butiker och kedjor existerar i staden i dag finns det inga garantier för att så behöver vara fallet i morgon.
Det är just därför det är så viktigt att vi skapar handelsplatser och stadskärnor där det är möjligt för handeln att bedriva lönsamma verksamheter och där människor faktiskt vill vistas – och därmed också handla – i stället för att köpa farliga produkter online. För detta krävs tillgänglighet, för såväl kunder som transporter, rimliga hyror och ett ökat fokus på att skapa trygghet för både kunder och medarbetare.
Sverige är ett handelsland och en av näringslivets största arbetsgivare. Svensk Handel vill se fler levande städer runt om i regionen, vilket i sin tur skulle skapa fler arbetstillfällen och därmed också skatteintäkter.
Det är därför minst sagt anmärkningsvärt att regionen och ägarkommunerna nu aktivt söker möjlighet att öppna upp för än mer konsumtion från Temu och Shein. Det råder inga tvivel om att Örebro flygplats är en viktig aktör för lokala och regionala aktörer. Svensk Handel står gärna på barrikaderna för att bevara och utveckla våra regionala flygplatser. Men kortsiktiga lösningar i form av nya flygförbindelser till Kina och ett massinflöde av farliga produkter är helt fel väg att gå.
Sofia Larsen, vd Svensk Handel