Textil kan inte hanteras på samma sätt som glas eller förpackningar. Insamlingen måste skötas rätt från början och regeringen bör lära sig av misstagen, skriver Svensk Handel och Teko.
Den 17 juli meddelade regeringen att trasig eller fläckig textil från och med den 1 oktober 2025 inte längre ska samlas in separat, utan får slängas i restavfallet. Beskedet var nödvändigt och väntat efter en vår med återkommande larmrapporter om översvämmade insamlingskärl, textilavfall som samlas på hög, bristande infrastruktur och kris hos de bolag som anlitats för att hantera den stora strömmen med utsorterad textil.
Svenskarna har hörsammat lagen om att lämna in allt textilmaterial separat, men mycket av det insamlade materialet visade sig vara av så låg kvalitet att det varken gått att återbruka eller återvinna, eftersom det generellt saknas tekniska lösningar för detta idag. Det gav upphov till höga kostnader, logistikproblem och stora lager med textil som riskerar att förstöras i väntan på en lösning.
Som representanter för industrin och företagen som säljer textila produkter har vi på Teko, Sveriges textil- och modeföretag, och Svensk Handel, varnat för detta scenario under lång tid. Regeringens beslut om att delvis revidera lagen och låta oss slänga trasiga textiler i hushållssoporna igen är klokt och rimligt. Men nu måste vi dra lärdom av det som hände inför nästa steg i arbetet mot att ställa om textil- och modeindustrin; producentansvaret för textil.
Producentansvaret innebär att den som sätter textil på marknaden, till exempel ett klädföretag, ska ta ansvar för vad som händer med produkten när den blivit avfall. Det är en rimlig princip, och en modell som fungerar i andra branscher. Men textil är inte plast, glas, eller förpackningar, den ska helst återbrukas så länge som möjligt. Textil är ett komplext material som kräver särskild kunskap, långsiktighet och rätt förutsättningar.
Därför är vår uppmaning till politiken inför höstens arbete: Hasta inte fram producentansvaret. Lär av misstaget med insamlingen och gör rätt från början.
Sverige var tidigt ute i EU med att utreda producentansvar för textil, men därefter stannade arbetet av under både nuvarande och föregående regering. Nu kommer ny EU-avfallslagstiftning för textil och då finns en ny chans att bygga ett system som fungerar i praktiken. Men då krävs det att regeringen använder hela den implementeringstid som EU tillåter. Det behövs en tydlig plan, samarbete med branschen och möjlighet att lära av andra länder, och producenterna behöver få mandat att utforma ett långsiktigt producentansvar.
Vi vill även understryka att producentansvaret inte kan gälla retroaktivt. De berg av textil som redan samlats in, ofta under felaktiga förutsättningar, kan inte i efterhand lastas över på företagen.
De flesta svenska textil- och modeföretag är små eller medelstora. De är innovativa, hållbara och ofta globalt konkurrenskraftiga, men de har inte möjlighet att ensamma finansiera investeringar i sortering, återvinning och infrastruktur. Därför behöver staten satsa på forskning, teknikutveckling och cirkulära lösningar för textil genom hela värdekedjan.
Vi måste också vara realistiska; ett producentansvar är inte en universallösning. I så stor utsträckning som möjligt bör vi främja nya marknadsmässiga idéer. För att både öka återanvändningen av textil innan den blir avfall, och för att ge återvinningsföretag möjligheten att utveckla nya material och fibrer från den insamlade textilen.
En fungerande värdekedja förutsätter dock rättvis konkurrens och att det är hållbara textilier som sätts på marknaden. Privatimporten av billig, ohållbar och lågkvalitativ textil via e-handelsplattformar växer, vilket har en omfattande påverkan på mängden textilavfall. Ska vi kunna ha en fungerande hantering måste det få ett stopp. Här behövs både EU-reglering och ett ökat konsumentansvar.
Vi välkomnar regeringens justering av insamlingsreglerna. Men vi vill även att nästa steg ska bli en framgång och inte ännu en kris. Ett fungerande producentansvar kan bli ett viktigt verktyg för textilindustrins omställning till mer hållbara och cirkulära affärsmodeller. Men då måste det bygga på verkliga förutsättningar, bred dialog med branschen, realistiska antaganden och nödvändiga investeringar i innovation och forskning. Först då kommer vi ha en chans att få det rätt.
Cecilia Nykvist, vd Teko – Sveriges textil- och modeföretag
Sofia Larsen, vd Svensk Handel