Hoppa till innehåll

Att alla pilar pekar åt fel håll för handelns företag är inget som stoppar Daniel Lind att vrida på sanningen till den grad att han ger sken av att handeln nu skär guld med täljkniv, mitt i krisen. Ingenting kan vara mer fel. Replik från Maria Mikkonen, Svensk Handel.

mikkonen-replikbild16x9.png
Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel

Replik från Svensk Handel om greedflation, i Aftonbladet 8/3 2023

Försäljningsutvecklingen i handelns samtliga delbranscher har varit negativ de senaste nio månaderna. Konkurserna ökar. Handlarna säljer färre varor till betydligt lägre marginal än tidigare.

Samtidigt möter branschen en kostnadschock i form av bland annat skenande inköpspriser-, elpriser- och hyror.

Detta är den verklighet våra medlemmar står i just nu. Det är knappast ett djärvt påstående. För vi möter dem varje dag. Och vi mäter och följer handelns utveckling mer eller mindre i realtid.  

Att alla pilar pekar åt fel håll för handelns företag är inget som stoppar Daniel Lind, knuten till Arenagruppen, att på denna debattsida vrida på sanningen till den grad att han ger sken av att handeln nu skär guld med täljkniv, mitt i krisen.

Ingenting kan vara mer fel. Låt oss dekonstruera felaktigheterna och beskriva verkligheten.

  1. Lind insinuerar att priserna drivs upp av ”greedflation”; alltså att handeln höjer priserna mer än vad som motiveras av kostnadsökningar i inköpsledet. Sanningen är precis tvärtom.
    Handelns inköpspriser har stigit betydligt mer än försäljningspriserna, något som bland annat SCB tydliggjort. Handeln har i realiteten alltså sänkt sina marginaler för att hålla tillbaka kostnadsökningar för konsumenter.
    Givetvis har vi all förståelse för att många hushåll har det extremt tufft just nu, vilket också gör att kunden är priskänslig. Höjda priser innebär en omedelbar risk att kunden väljer bort din butik.  

  2. Debattören hävdar att lönsamheten i handeln har ökat markant.
    Enligt Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer befinner sig lönsamhetsomdömet i branschen på historiskt låg nivå.
    Att påstå att handlare skulle ”sko sig” och höja priserna mer än skäligt – samtidigt som den högsta andelen dagligvaruhandlare på 15 år och den högsta andelen sällanköpsvaruhandlare på över 25 år uppger att lönsamheten är dålig – är försiktigt uttryckt – provocerande.

  3. Att i ett läge där prognoser spår att hushållens konsumtion kommer att rasa till nivåer vi inte har sett sedan 90-talskrisen måla upp en bild av att lönsamheten i handeln är mycket god är anmärkningsvärt.
    Handeln har mött lågkonjunkturen och många företag sliter hårt för att få verksamheten att gå runt. Handeln är en småföretagarbransch där många just nu kämpar för att hålla huvudet ovan vattenytan och kunna behålla sin personal.
    Svensk Handels Handelsbarometer visar dessvärre att även möjligheterna att anställa sjunker i snabb takt.

De ogrundade påståenden som Daniel Lind strör omkring sig håller inte för seriös granskning och debatt om läget i handeln. De är ett tydligt politiserat inlägg i avtalsrörelsen som, förefaller avse att svartmåla arbetsgivarna.

Päron och äpplen, stort och smått, blandas huller om buller. Och även om det tillfälligt kan skymma sikten för läsaren ändras inte det faktum att Daniel Linds slutsatser är felaktiga.  

Maria Mikkonen, chefsekonom Svensk Handel

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
martin-kits-kopcentrum.png

Nu behövs en seriös diskussion om matpriserna

DebattartikelDebatten om matpriser har åter tagit fart. Och fortfarande lika felaktigt framställs dagligvaruhandelns vinster som boven i dramat.
henrik-ekelund-och-andreas-stromberg.png

Nya kraven hotar reklambladen – och påverkar matpriserna negativt

DebattartikelKonsumentverkets nya tolkning av den nya prisinformationslagen hotar reklambladens framtid, och slår hårt mot både handel och konsumenter.
stadsbild-elisabet.png

Oansvarigt av Länsstyrelsen Kalmar län att uppmana till köpstopp

DebattartikelAtt Länsstyrelsen ihop med länets kommuner i en kampanj uppmanar till att inte köpa nya produkter under januari månad är ansvarslöst.
textil-i-lada.png

Politiken måste ta ansvar för insamlat textilavfall – satsa på forskning om uppskalning nu

DebattartikelNu måste politiken ta ansvar för att det skapas lösningar för de stora mängder insamlat textilavfall som kommer uppstå.
sofia-och-maria.png

På önskelistan: En rekordstark julhandel och stärkt konkurrenskraft

DebattartikelHandeln befinner sig i ett stålbad med lågkonjunktur, fallande konsumtion och en snedvriden konkurrens från kinesiska onlinegiganter.
palmetzhofer-larsen-debatt.jpg

Black Friday – Gräddfilen för kinesiska skurkföretag måste stängas

DebattartikelVi kan inte ha en situation där gigantiska kinesiska e-handelsplattformar tillåts ha en egen gräddfil till svenska konsumenter.
martin-debattartikel.jpg

Konsumtionen räddar välfärden och klimatet

DebattartikelREPLIK | Debatten inför Black Friday, om att det är ”konsumtionssamhället” som är roten till klimatkrisen är felaktig.
pressbild-sofia-larsen-24.jpg

Politiken måste sluta ta handeln för givet – nu krävs åtgärder

DebattartikelFör att finansministern ska lyckas med sina ambitioner är det avgörande att Sverige står starkt som handelsnation.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.