För första gången summerar Svensk Handel, i ett webbinarium, e-handeln under ett helt år och blickar framåt.
I studion hittar vi Per Ljungberg, innovationschef och Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel som samtalar med Paul Fischbein, vd på Revolution Race och Monika Magnusson, vd för Apotek Hjärtat, om e-handelsåret 2023. Ta del av Pauls och Monikas fyra starka tips inför 2024 och se webbinariet i sin helhet.
E-handeln under 2023 hade det tufft sett till omsättningstappet på minus 8 procent jämfört med året innan. För vissa delbranscher gick det dock bättre än andra och som exempel fick apotek, skönhet och hälsa samt optik ett uppsving medan kläder och skor ligger kvar på i stort sett samma nivåer som under 2022.
Faktorerna till nedgången var flera och en viss osäkerhet kvarstår. Men även om köpkraften minskade under förra året, gjorde inte e-handelns attraktionskraft det. Det visar antalet konsumenter som handlade online, vilket var lika många som under 2022. Och här finns möjligheter att ta med sig in i 2024.
Paul och Monikas 4 bästa tips inför 2024:
God likviditet: Ha koll på kassaflödet och fokus på lönsamhet, inte tillväxt.
Nudging: Hjälp kunden att göra kloka, medvetna val av dina produkter och transportsätt.
Kundnöjdhet: Nöjd kund-strategi – engagera kunden, uppmana till att recensera alla köp, använd datan för vidare utveckling av såväl hållbarhetsarbetet som den kommersiella delen.
AI: Utforska och våga testa AI i delar där det känns relevant. Börja med de interna processerna med chans till ökad effektivitet.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!
Vi behandlar dina personuppgifter för att hantera ditt ärende. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter i vår personuppgiftspolicy. Genom att börja chatta bekräftar du att du tagit del av denna information.