Hoppa till innehåll

Artificiell intelligens (AI) har inte bara omformat landskapet inom e-handel, den är en drivkraft som revolutionerar hela handelsbranschen globalt. Tillsammans med medlemsföretagen och branschledare diskuterar och bevakar Svensk Handel ständigt hur AI påverkar handeln. AI är också ett av tre huvudteman på årets Nordic Retail Summit.

nrs-2024-(webben).png

Den generativa AI:n är alltså inte en framtidsspaning utan en realitet som redan påverkar marknaden i hög grad. Globalt har den generativa AI:n visat sin förmåga att automatisera komplexa processer och skapa nya sätt att engagera kunder på - från att generera dynamiskt innehåll på sajter till att anpassa användarupplevelser.

För att ligga steget före och hjälpa svenska handelsföretag att hålla en jämn utvecklingstakt med branschen globalt sett så har Svensk Handel startat en egen innovationsenhet för omvärldsbevakning och kunskapsdelning.

Man kan inte diskutera handel utan att inkludera AI. Den generativa AI:n är här och den förändrar allt.
Per Ljungberg
innovationschef på Svensk Handel

Anpassade strategier för varje företag

Det är tydligt att inte alla företag kan eller bör använda AI på samma sätt. Småföretag kan till exempel dra nytta av AI för att skala upp sin verksamhet utan att nödvändigtvis utöka sin personalstyrka, medan större företag kan använda AI för att förbättra effektiviteten och kundnöjdheten på bred front.

I Sverige har användningen av AI i handeln accelererat, med stora företag som ICA och Apotek Hjärtat som pionjärer inom att integrera tekniken för att förbättra kundservicen och effektivisera interna processer.

Stärk din konkurrenskraft på Nordic Retail Summit

Den globala genomslagskraften av generativ AI inom handeln är enorm. Enligt rapporten State of AI 2023 från McKinsey kan företag som proaktivt implementerar AI se en produktivitetsökning på upp till 40 procent. I Sverige har vi sett liknande framsteg, där handlare använder AI till allt från lagerhantering till personliga rekommendationer, vilket ökar både kundnöjdhet och försäljning.

För företag som vill vara i framkant och erbjuda innovativa kundupplevelser är det dags att inte bara acceptera AI utan att leda utvecklingen med framåtlutade AI-strategier. På Svensk Handels näringspolitiska event Nordic Retail Summit den 2 oktober talar Ludvig Strand, Axel Johnsons framtidsanalytiker för framväxande teknologier och AI.

Frågor som tas upp är vilka lagar och regler som behöver utformas för att säkra en positiv framtid med AI, utan att kväva innovation? Hur kan vi använda AI för att inte bara överleva, utan också för att blomstra i en hållbar handelsvärld? Anförandet följs upp av Per Ljungberg som leder ett panelsamtal med bland andra Carola Lundell, Executive Vice President på Kicks.

Ta chansen att få värdefulla insikter och verktyg för att navigera AI:s möjligheter och utmaningar, och inspireras av ledande personer i branschen – boka din plats till Nordic Retail Summit på Waterfront här

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-agenda1920-x-1080-px.webp

EU-kommissionen publicerar samråd inför framtagandet av Digital Fairness Act

NyhetSamrådet kommer att ligga till grund för revideringen av den konsumenträttsliga lagstiftningen, vilken är väntad till mitten av 2026.
bildmontage-for-ukraina-(1).jpg

Svenska Alarm valde ukrainsk leverantör mitt i kriget

NyhetSvenska Alarm har sedan krigets utbrott köpt hårdvara från ukrainska Ajax Systems.
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.