Hoppa till innehåll

Artificiell intelligens (AI) har inte bara omformat landskapet inom e-handel, den är en drivkraft som revolutionerar hela handelsbranschen globalt. Tillsammans med medlemsföretagen och branschledare diskuterar och bevakar Svensk Handel ständigt hur AI påverkar handeln. AI är också ett av tre huvudteman på årets Nordic Retail Summit.

nrs-2024-(webben).png

Den generativa AI:n är alltså inte en framtidsspaning utan en realitet som redan påverkar marknaden i hög grad. Globalt har den generativa AI:n visat sin förmåga att automatisera komplexa processer och skapa nya sätt att engagera kunder på - från att generera dynamiskt innehåll på sajter till att anpassa användarupplevelser.

För att ligga steget före och hjälpa svenska handelsföretag att hålla en jämn utvecklingstakt med branschen globalt sett så har Svensk Handel startat en egen innovationsenhet för omvärldsbevakning och kunskapsdelning.

Man kan inte diskutera handel utan att inkludera AI. Den generativa AI:n är här och den förändrar allt.
Per Ljungberg
innovationschef på Svensk Handel

Anpassade strategier för varje företag

Det är tydligt att inte alla företag kan eller bör använda AI på samma sätt. Småföretag kan till exempel dra nytta av AI för att skala upp sin verksamhet utan att nödvändigtvis utöka sin personalstyrka, medan större företag kan använda AI för att förbättra effektiviteten och kundnöjdheten på bred front.

I Sverige har användningen av AI i handeln accelererat, med stora företag som ICA och Apotek Hjärtat som pionjärer inom att integrera tekniken för att förbättra kundservicen och effektivisera interna processer.

Stärk din konkurrenskraft på Nordic Retail Summit

Den globala genomslagskraften av generativ AI inom handeln är enorm. Enligt rapporten State of AI 2023 från McKinsey kan företag som proaktivt implementerar AI se en produktivitetsökning på upp till 40 procent. I Sverige har vi sett liknande framsteg, där handlare använder AI till allt från lagerhantering till personliga rekommendationer, vilket ökar både kundnöjdhet och försäljning.

För företag som vill vara i framkant och erbjuda innovativa kundupplevelser är det dags att inte bara acceptera AI utan att leda utvecklingen med framåtlutade AI-strategier. På Svensk Handels näringspolitiska event Nordic Retail Summit den 2 oktober talar Ludvig Strand, Axel Johnsons framtidsanalytiker för framväxande teknologier och AI.

Frågor som tas upp är vilka lagar och regler som behöver utformas för att säkra en positiv framtid med AI, utan att kväva innovation? Hur kan vi använda AI för att inte bara överleva, utan också för att blomstra i en hållbar handelsvärld? Anförandet följs upp av Per Ljungberg som leder ett panelsamtal med bland andra Carola Lundell, Executive Vice President på Kicks.

Ta chansen att få värdefulla insikter och verktyg för att navigera AI:s möjligheter och utmaningar, och inspireras av ledande personer i branschen – boka din plats till Nordic Retail Summit på Waterfront här

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
sakerhetsbilder-webb-1729088728.jpg

Fusk i självskanning och självutcheckning borde ses som bedrägeri

NyhetMaria Magnusson Olsson, försäljningschef på Ica Kvantum Stenungsund berättar om stöldrelaterade utmaningar gällande självbetjäningskassorna.
artikelbild-coop-webben.jpg

”Svårt att veta hur många stölder som sker i självbetjäningen”

NyhetHur kan man fortsätta utveckla självbetjäning i sin butik och samtidigt hantera den ökade risken för stölder?
ica-sjalvutcheckning.png

Ärliga kunder drabbas när stölderna ökat

NyhetSjälvbetjäning i butiker ska öka servicegraden och göra det snabbt och enkelt att handla. Baksidan är att stölderna och fusket ökat markant.
laddstolpe.png

Så påverkar krav på laddstolpar handeln

NyhetDen 1 januari 2025 träder de nya reglerna för laddstolpar i kraft, vilket kommer att påverka såväl företag som fastighetsägare inom handeln.
normal-vinnare-ra-24.png

Årets köpupplevelse är Normal

NyhetHur har Normal gjort för att ta hem det åtråvärda priset för Årets köpupplevelse på Retail Awards? Det har vi tagit reda på.
klattermusen-2.png

Snabbklättrare blev Årets tillväxtföretag

NyhetHur gör vinnaren av Årets tillväxtföretag för att hålla farten uppe? Friluftsmärket Klättermusen kammade hem priset Retail Awards 2024.
axelj.png

Axel Johnsons över 50 AI-projekt

NyhetInom Axel Johnsonkoncernen har digital transformation och AI länge legat högt på dagordningen. Nu pågår drygt 50 projekt med Generativ AI.
event-partners.jpg

Säkerhetserbjudande till medlemmar

NyhetSvensk Handel kan i samarbete med flera företag och organisationer erbjuda medlemmar möjligheter att förbättra sin kunskap och beredskap.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.