Hoppa till innehåll

Artificiell intelligens (AI) har inte bara omformat landskapet inom e-handel, den är en drivkraft som revolutionerar hela handelsbranschen globalt. Tillsammans med medlemsföretagen och branschledare diskuterar och bevakar Svensk Handel ständigt hur AI påverkar handeln. AI är också ett av tre huvudteman på årets Nordic Retail Summit.

nrs-2024-(webben).png

Den generativa AI:n är alltså inte en framtidsspaning utan en realitet som redan påverkar marknaden i hög grad. Globalt har den generativa AI:n visat sin förmåga att automatisera komplexa processer och skapa nya sätt att engagera kunder på - från att generera dynamiskt innehåll på sajter till att anpassa användarupplevelser.

För att ligga steget före och hjälpa svenska handelsföretag att hålla en jämn utvecklingstakt med branschen globalt sett så har Svensk Handel startat en egen innovationsenhet för omvärldsbevakning och kunskapsdelning.

Man kan inte diskutera handel utan att inkludera AI. Den generativa AI:n är här och den förändrar allt.
Per Ljungberg
innovationschef på Svensk Handel

Anpassade strategier för varje företag

Det är tydligt att inte alla företag kan eller bör använda AI på samma sätt. Småföretag kan till exempel dra nytta av AI för att skala upp sin verksamhet utan att nödvändigtvis utöka sin personalstyrka, medan större företag kan använda AI för att förbättra effektiviteten och kundnöjdheten på bred front.

I Sverige har användningen av AI i handeln accelererat, med stora företag som ICA och Apotek Hjärtat som pionjärer inom att integrera tekniken för att förbättra kundservicen och effektivisera interna processer.

Stärk din konkurrenskraft på Nordic Retail Summit

Den globala genomslagskraften av generativ AI inom handeln är enorm. Enligt rapporten State of AI 2023 från McKinsey kan företag som proaktivt implementerar AI se en produktivitetsökning på upp till 40 procent. I Sverige har vi sett liknande framsteg, där handlare använder AI till allt från lagerhantering till personliga rekommendationer, vilket ökar både kundnöjdhet och försäljning.

För företag som vill vara i framkant och erbjuda innovativa kundupplevelser är det dags att inte bara acceptera AI utan att leda utvecklingen med framåtlutade AI-strategier. På Svensk Handels näringspolitiska event Nordic Retail Summit den 2 oktober talar Ludvig Strand, Axel Johnsons framtidsanalytiker för framväxande teknologier och AI.

Frågor som tas upp är vilka lagar och regler som behöver utformas för att säkra en positiv framtid med AI, utan att kväva innovation? Hur kan vi använda AI för att inte bara överleva, utan också för att blomstra i en hållbar handelsvärld? Anförandet följs upp av Per Ljungberg som leder ett panelsamtal med bland andra Carola Lundell, Executive Vice President på Kicks.

Ta chansen att få värdefulla insikter och verktyg för att navigera AI:s möjligheter och utmaningar, och inspireras av ledande personer i branschen – boka din plats till Nordic Retail Summit på Waterfront här

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
mq-ingvar-larsson.png

MQ Marqet: Självklart att satsa på second hand

NyhetVarför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
avtal-2025.png

Slutförhandlingar av flera kollektivavtal

NyhetAvtalsrörelsen 2025 fortsätter. Nu pågår slutförhandlingar av ett flertal av Svensk Handels kollektivavtal som löper ut den 30 april.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.
pm-om-samverkan.png

Tillsammans för tryggare handelsplatser: Ny vägledning om samverkan mot brott

NyhetSvensk Handel har tagit fram en ny vägledning, med konkreta råd, för kommuner som vill stärka tryggheten i handelsmiljöer.
handelskonjunkturen-april-25.png

Handelskonjunkturen april 2025: Tecken på återhämtning – faran långt ifrån över

NyhetBörjar svensk handel sakta röra sig i rätt riktning, efter flera år av kris och lågkonjunktur? Se svaren i Handelskonjunkturen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.