Hoppa till innehåll

”Svårt att veta hur många stölder som sker i självbetjäningen”

Hur kan man fortsätta utveckla självbetjäning i sin butik och samtidigt hantera den ökade risken för stölder? På Coop Garnisonen i Linköping är kundkontakten och närvaro av personal viktiga parametrar för att komma åt svinnet.

artikelbild-coop-webben.jpg
Michael Engback, butikschef på Coop Garnisonen i Linköping

Självbetjäning har blivit allt mer populärt i handeln, men det kommer inte utan utmaningar. På Coop Garnisonen i Linköping sker nästan hälften av försäljningen via olika former av självutcheckning. Men hur påverkar det stölderna? Butikschefen Michael Engback berättar om arbetet med att minska svinnet, de vanligaste stöldmetoderna och hur personalen försöker skapa trygghet genom närvaro och kundkontakt.

De ökade problemen med stölder i självscanning och självutcheckning är ett huvudtema under årets Säkerhetsvecka, en vecka då Svensk Handel lägger särskilt stort fokus på handelns brottsutsatthet och vikten av att anmäla alla brott.

Coop Garnisonen har erbjudit självbetjäning till sina kunder under lång tid. Shopexpress och snabbkassor har funnits i snart 15 år i butiken, och Scan & Pay som är den digitala lösningen där kunden gör allt i sin egen mobil, infördes för tre år sedan.

Personligen tycker jag att det är riktigt roligt att få serva våra kunder och medlemmar i den här delen av kassalinjen där jag som medarbetare får möjlighet till lite mera tid för samtal och kundmöten, säger butikschef Michael Engback.

Andel av försäljningen som sker via självbetjäning är mellan 40-45 procent, fördelat mellan Shopexpress, snabbkassor och Scan & Pay. 

Hur många stölder som sker i just självutcheckningen har Michael svårt att svara på. Personalen arbetar för att alltid se, hälsa på och bekräfta alla kunder och på det sättet försöka minska stölderna.

- Det är svårt att svara på hur stor del av stölderna som görs genom självutcheckning. Vanligaste stölden i snabbkassorna skulle jag säga är att man väljer att inte betala för en eller två kassar.  Annars är det nog att man väljer att inte skanna alla varor när man självskannar.

Vad tänker du om framtiden för självbetjäning?
- För oss har självbetjäningen kommit för att stanna och jag ser fram emot den kommande utvecklingen av den här delen av kassalinjen. Kunderna uppskattar det då det ger en snabbare och mer flexibel köpupplevelse. De flesta av våra kunder är ärliga och skulle det missbrukas gör vi som alltid och polisanmäler alla stölder.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
nrs-2025-keynote-talare.png

Årets keynote-talare på Nordic Retail Summit

NyhetÅrets keynote-talare är ledare som med olika perspektiv belyser årets tema: Handeln, staden och morgondagen.
policypapper-beredskap.png

Nytt policypapper: Handeln en nyckelspelare i Sveriges beredskap

NyhetSvensk Handel pekar ut vad som krävs för att handeln ska kunna bidra fullt ut när samhället sätts på prov.
bild.png

ICA skapar snabbspår för ukrainska livsmedelshandlare

NyhetICA har länge hjälpt Ukraina genom donationer och insamlingar. Nu vill de göra det lättare för ukrainska handlare att nå svenska butiker.
ppwr-webbinarium-utan-playknapp.png

Ny vägledning och webbinarium om förpackningsförordningen PPWR

NyhetFör att hjälpa medlemsföretagen har Svensk Handel tagit fram en medlemsexklusiv vägledning och ett informativt webbinarium.
nina-sakerhetsveckan-2024.jpg

Svensk Handels Varningslista gör skillnad

NyhetEtt omfattande åtal har väckts vid Malmö tingsrätt, mot ett bolag i topp tre av de mest anmälda bolagen på Svensk Handels Varningslista.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(1920-x-800-px)-(1920-x-1080-px).png

Framtidens städer – handel och hållbarhet i samspel

NyhetHur kan handel och hållbarhet gå hand i hand i framtidens städer?
eu-ehandel.png

EU:s konsumentskyddsmyndigheter pressar Shein – flera överträdelser identifierade

NyhetKonsumentverket, tillsammans med andra konsumentskyddsmyndigheter inom EU och EES, har riktat skarp kritik mot e-handelsplattformen Shein.
usa-eu.png

Dramatiken kring USAs handelstullar fortsätter

NyhetPresident Trump har aviserat att tullarna mot EU blir 50 procent, eftersom han menar att förhandlingarna inte kommer framåt.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.