Hoppa till innehåll

Inom ett par år väntas EU implementera en ny lagstiftning som kräver att alla produkter har ett digitalt produktpass. Dessa ska ge tillförlitliga hållbarhetsdata - ner till minsta komponent. Kring detta informerade GS1 Sweden och Svensk Handel vid ett seminarium på D-Congress.

nikkarinen-dcongress-2023-16x9.png

Värdar på scen var Staffan Olsson, Head of Public Affairs på GS1 Sweden samt Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel som inledningsvis berättar vad som faktiskt menas med ett digitalt produktpass.

Kort och gott är det en uppsättning digitala data som är specifik för en produkt och som syftar till att synliggöra all relevant information under produktens livscykel, för att på så sätt bidra till mer hållbar produktion och konsumtion. Lagen väntas gälla alla produkter som säljs på EU-marknaden, undantaget livsmedel, djurfoder och medicinska produkter.

Inledningsvis visades en bild på vilken slags data som kan genereras i produktpasset. Det är en lång kedja som inleds med ens produkts råmaterial, och som avslutningsvis återvinns, alternativt görs om. Däremellan kan data samlas in i tillverkningsledet, distribution och butiksledet, men även hos konsument.

När kan då denna EU-lagstiftning komma att implementeras? Det är ännu inte helt klart. Troligtvis är det något år bort i tiden, för tillfället planerat till våren 2024. Därefter kommer EU successivt publicera mer detaljerade produktkategorispecifika regler. Prognosen är 3–4 kategorier per år och totalt ca 30 kategorier.

Lagstiftningen kommer att ställa krav på företagen. Hur förbereder man sig rent praktiskt? Här gavs tips om att redan nu börja planera för införandet av lagstiftningen. Man måste hålla ordning på sin datakvalitet och framtidssäkra IT-kvaliteten. Stark betoning lades på att se till att ens system i framtiden klarar av all den mängd data som kommer behöva hanteras i framtiden. Här är av det av yttersta vikt att företagen redan nu är på tårna och kommunicerar internt inom organisationen.

Lagstiftningen skapar större möjligheter för företagen i deras hållbarhetsarbete, men man får inte glömma bort affärsnyttan. Ett digitalt produktpass kan även användas för bättre hantering av återkallelser, tillgång till exempelvis recept eller manualer.

På scenen gjordes även reklam för ett kommande webbinarium den 16 mars, inom ramen för projektet ProPare, där Svensk Handel ingår tillsammans med GS1, Axfoundation och Miljömärkning Sverige. Vid webinariet kommer man som handlare/företagare få lära sig mer om digitala produktpass samt hur den kommande lagstiftningen kommer att påverka ens verksamhet. Anmäl dig redan idag!

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-emma.jpg

Inför EU-valet: Tre frågor till Emma Wiesner (C)

NyhetSvensk Handel tar tempen på partiernas toppkandidater inför EU-valet 9 juni. På vilket sätt vill de driva frågor som gynnar handeln?
eu-evin.jpg

Inför EU-valet: Tre frågor till Evin Incir (S)

NyhetSvensk Handel tar tempen på partiernas toppkandidater inför EU-valet 9 juni. Evin Incir på frågor kopplat till EU och handeln.
eu-arba.jpg

Inför EU-valet: Tre frågor till Arba Kokalari (M)

NyhetSvensk Handel tar tempen på partiernas toppkandidater inför EU-valet 9 juni. På vilket sätt vill de driva frågor som gynnar handeln?
_59a3839_sh_women-paytech-11april_webb.jpg

Självledarskap som tema fyllde andra träffen i Women in Paytech

NyhetEtt 50-tal personer i hubben kom till uppdukat bord med såväl frukost som inspiration och lärdomar att ta med sig hem.
eu-val-2024.png

Svensk Handels visioner inför EU-valet 2024

NyhetInför EU-valet 2024 presenterar Svensk Handel ett valmanifest med prioriterade frågor för handeln.
johan-pehrson.png

4 frågor om handel till Johan Pehrson

NyhetVi ställde fyra frågor till Arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson som gästtalar vid Svensk Handels årsstämma.
karin-karlsbo-webb.jpg

Inför EU-valet: Tre frågor till Karin Karlsbro (L)

NyhetSvensk Handel tar tempen på partiernas toppkandidater inför EU-valet 9 juni. På vilket sätt vill de driva frågor som gynnar handeln?
pris-eller-hallbarhet-jacka.png

Vad prioriterar konsumenten? Hållbarhet, kvalitet eller pris?

NyhetNär det ekonomiska läget nu tycks ljusna något, prioriterar konsumenten hållbarhet högre. Men pris är fortfarande avgörande för många.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.