Hoppa till innehåll

Inom ett par år väntas EU implementera en ny lagstiftning som kräver att alla produkter har ett digitalt produktpass. Dessa ska ge tillförlitliga hållbarhetsdata - ner till minsta komponent. Kring detta informerade GS1 Sweden och Svensk Handel vid ett seminarium på D-Congress.

nikkarinen-dcongress-2023-16x9.png

Värdar på scen var Staffan Olsson, Head of Public Affairs på GS1 Sweden samt Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel som inledningsvis berättar vad som faktiskt menas med ett digitalt produktpass.

Kort och gott är det en uppsättning digitala data som är specifik för en produkt och som syftar till att synliggöra all relevant information under produktens livscykel, för att på så sätt bidra till mer hållbar produktion och konsumtion. Lagen väntas gälla alla produkter som säljs på EU-marknaden, undantaget livsmedel, djurfoder och medicinska produkter.

Inledningsvis visades en bild på vilken slags data som kan genereras i produktpasset. Det är en lång kedja som inleds med ens produkts råmaterial, och som avslutningsvis återvinns, alternativt görs om. Däremellan kan data samlas in i tillverkningsledet, distribution och butiksledet, men även hos konsument.

När kan då denna EU-lagstiftning komma att implementeras? Det är ännu inte helt klart. Troligtvis är det något år bort i tiden, för tillfället planerat till våren 2024. Därefter kommer EU successivt publicera mer detaljerade produktkategorispecifika regler. Prognosen är 3–4 kategorier per år och totalt ca 30 kategorier.

Lagstiftningen kommer att ställa krav på företagen. Hur förbereder man sig rent praktiskt? Här gavs tips om att redan nu börja planera för införandet av lagstiftningen. Man måste hålla ordning på sin datakvalitet och framtidssäkra IT-kvaliteten. Stark betoning lades på att se till att ens system i framtiden klarar av all den mängd data som kommer behöva hanteras i framtiden. Här är av det av yttersta vikt att företagen redan nu är på tårna och kommunicerar internt inom organisationen.

Lagstiftningen skapar större möjligheter för företagen i deras hållbarhetsarbete, men man får inte glömma bort affärsnyttan. Ett digitalt produktpass kan även användas för bättre hantering av återkallelser, tillgång till exempelvis recept eller manualer.

På scenen gjordes även reklam för ett kommande webbinarium den 16 mars, inom ramen för projektet ProPare, där Svensk Handel ingår tillsammans med GS1, Axfoundation och Miljömärkning Sverige. Vid webinariet kommer man som handlare/företagare få lära sig mer om digitala produktpass samt hur den kommande lagstiftningen kommer att påverka ens verksamhet. Anmäl dig redan idag!

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
vinnare-ra-2024.png

Nu kan du nominera till Retail Awards 2025 – vem vill du hylla?

NyhetNu är nomineringen till Retail Awards 2025 öppen! Vilka företag och personer tycker du har gjort något extra för handeln det senaste året?
mq-ingvar-larsson.png

MQ Marqet: Självklart att satsa på second hand

NyhetVarför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
avtal-2025.png

Slutförhandlingar av flera kollektivavtal

NyhetAvtalsrörelsen 2025 fortsätter. Nu pågår slutförhandlingar av ett flertal av Svensk Handels kollektivavtal som löper ut den 30 april.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.
pm-om-samverkan.png

Tillsammans för tryggare handelsplatser: Ny vägledning om samverkan mot brott

NyhetSvensk Handel har tagit fram en ny vägledning, med konkreta råd, för kommuner som vill stärka tryggheten i handelsmiljöer.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.