Hoppa till innehåll

Inom ett par år väntas EU implementera en ny lagstiftning som kräver att alla produkter har ett digitalt produktpass. Dessa ska ge tillförlitliga hållbarhetsdata - ner till minsta komponent. Kring detta informerade GS1 Sweden och Svensk Handel vid ett seminarium på D-Congress.

nikkarinen-dcongress-2023-16x9.png

Värdar på scen var Staffan Olsson, Head of Public Affairs på GS1 Sweden samt Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel som inledningsvis berättar vad som faktiskt menas med ett digitalt produktpass.

Kort och gott är det en uppsättning digitala data som är specifik för en produkt och som syftar till att synliggöra all relevant information under produktens livscykel, för att på så sätt bidra till mer hållbar produktion och konsumtion. Lagen väntas gälla alla produkter som säljs på EU-marknaden, undantaget livsmedel, djurfoder och medicinska produkter.

Inledningsvis visades en bild på vilken slags data som kan genereras i produktpasset. Det är en lång kedja som inleds med ens produkts råmaterial, och som avslutningsvis återvinns, alternativt görs om. Däremellan kan data samlas in i tillverkningsledet, distribution och butiksledet, men även hos konsument.

När kan då denna EU-lagstiftning komma att implementeras? Det är ännu inte helt klart. Troligtvis är det något år bort i tiden, för tillfället planerat till våren 2024. Därefter kommer EU successivt publicera mer detaljerade produktkategorispecifika regler. Prognosen är 3–4 kategorier per år och totalt ca 30 kategorier.

Lagstiftningen kommer att ställa krav på företagen. Hur förbereder man sig rent praktiskt? Här gavs tips om att redan nu börja planera för införandet av lagstiftningen. Man måste hålla ordning på sin datakvalitet och framtidssäkra IT-kvaliteten. Stark betoning lades på att se till att ens system i framtiden klarar av all den mängd data som kommer behöva hanteras i framtiden. Här är av det av yttersta vikt att företagen redan nu är på tårna och kommunicerar internt inom organisationen.

Lagstiftningen skapar större möjligheter för företagen i deras hållbarhetsarbete, men man får inte glömma bort affärsnyttan. Ett digitalt produktpass kan även användas för bättre hantering av återkallelser, tillgång till exempelvis recept eller manualer.

På scenen gjordes även reklam för ett kommande webbinarium den 16 mars, inom ramen för projektet ProPare, där Svensk Handel ingår tillsammans med GS1, Axfoundation och Miljömärkning Sverige. Vid webinariet kommer man som handlare/företagare få lära sig mer om digitala produktpass samt hur den kommande lagstiftningen kommer att påverka ens verksamhet. Anmäl dig redan idag!

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
nya-webben-sept.png

Svensk Handel lanserar ny webbplats - ny kostym med vässat innehåll

NyhetSvensk Handel lanserar inom kort en ny webb med modernare utseende, förbättrad funktionalitet och en smidigare medlemsinloggning.
ursula-von-der-leyen.png

EU-kommissionens ordförande höll sitt årliga tal - ”Europas självständighetsögonblick”

NyhetPå morgonen den 10 september framförde EU-kommissionens ordförande, Ursula von der Leyen, sitt årliga tal till unionen.
ostersund-handelskommun-(1920-x-1080).png

Östersund finalist i Sveriges bästa handelskommun: ”Handeln är helt avgörande”

NyhetFalkenberg är en av tre finalister i Sveriges bästa handelskommun 2025 som Svensk Handel korar på Nordic Retail Summit 1 oktober.
sofia-larsen-martin-kits-varuhus.png

Hej riksdagsledamot, kan du hjälpa oss med gräddfilen?

NyhetÖppet brev till riksdagsledamöter: "Idag öppnar Riksdagen. Vi hoppas att du haft en skön sommar och att du kommer tillbaka full av energi."
carl-cason-2023.png

Ansökan till Carl Casons utbildningsstipendium öppen

NyhetNu kan du söka stipendiet för unga talanger, entreprenörer och studenter inom mode, design och textil.
regelverk-eu.jpg

EU:s Omnibusarbete – ett försök till förenkling eller urholkning?

NyhetEU:s så kallade omnibusinitiativ ska förenkla EU:s regelverk, men minskar de företagens börda eller urholkas viktiga skydd?
bilder-for-nyheter-2025-(1).jpg

Retail Awards: BGA finalister i Årets Digitala satsning

NyhetEn av finalisterna till årets Retail Awards är ram- och fotoföretaget BGA som gör upp om titeln i kategorin Årets digitala satsning.
ra-24-vinnarna-pa-scenen.png

Läs om finalisterna i Retail Awards

NyhetDen 1 oktober firar Svensk Handel handelns stjärnor på branschgalan Retail Awards 2025. Nu kan vi presentera finalisterna.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.