Hoppa till innehåll

Nu är det bara tre månader kvar till D-Congress 2024, den mest efterlängtade händelsen för branschledare och innovatörer inom handeln. Svensk Handels vd, Sofia Larsen och Per Ljungberg, Head of D-Congress och innovationschef på Svensk Handel i en intervju om känslan inför nästa års upplaga och vad de mest ser fram emot när branschen återigen träffas i Göteborg i början av mars.

per-och-sofia-_d-congress-2024.png
Per Ljungberg och Sofia Larsen i en intervju om D-Congress 2024

Den 6-7 mars träffas 3000 branschledare och innovatörer inom handeln på Svenska Mässan för den elfte upplagan av D-Congress. Med drygt 100 utställare och sju scener med 50 sessioner och 150 talare är norra Europas viktigaste event för handelns transformation, större än någon sin tidigare. Temat för D-Congress 2024 är Innovation for Impact.

- Handeln har en central roll i för att vi ska lyckas klara omställningen. För att vara ett lönsamt företag på sikt måste du vara en del av lösningen på den omställning som vi står inför. Temat på årets D-Congress är mer relevant än någonsin, säger Sofia Larsen.

Ett grönt narrativ för Sverige

Temat återspeglas av flera sessioner på D-Congress, varav fler inte har offentliggjorts då vissa av panelerna ännu inte är kompletta. Sofia kan dock avslöja flera av de sessioner som hon är lite extra nyfiken på. Bland annat jobbar vi med att tillsammans med Per Schlingmann skapa en session med flera intressanta paneldeltagare från både handeln och kulturen.

Vi ska diskutera vikten av att Sverige utvecklar en ny stark berättelse så att Sverige får en tydligare riktning och att tempot i den gröna omställning och vilken stark avgörande roll handeln har i den berättelsen. Och förhoppningsvis kan vi också presentera ett utkast till något som skulle kunna vara Sveriges gröna narrativ, säger Sofia.
Sofia Larsen
vd Svensk Handel

Sofia vill också lyfta fram öppningstalaren på onsdagen, Lindex vd Susanne Ehnbåge och Axel Johnsons koncernchef Thomas Ekman som avslutar D-Congress första dag. Men hon är även nyfiken på det panelsamtal som EU-parlamentarikern Arba Kokalari deltar i om EU:s Green Deal om hur den påverkar handeln och vilka möjligheter det skapar för innovation och hållbar tillväxt.

D-Congress hetare än någonsin

För sjätte året i rad leder Per Ljungberg, innovationschef och Head of D-Congress på Svensk Handel, arbetet med D-Congress. Han är helt övertygad om att vi till och med överträffar årets succé när vi samlas i Göteborg om tre månader.

- Jag har aldrig upplevt så stort intresse för D-Congress som inför 2024. Vi får så många förfrågningar om spännande talare. Nu är det nästan jobbigt att vi inte får plats med fler av dem på våra scener, säger Per Ljungberg. 

Hittills är det bara en bråkdel av talarna som har offentliggjorts men programmet är i princip spikat. Även om Per Ljungberg är väldigt nöjd med det som redan kommunicerats menar han att avslutningen i Kongresshallen ser ut att bli något utöver det vanliga. Och så är han grymt nöjd med att Johnossi avrundar middagen innan allt fortsätter på den av Adyen sponsrade Efterfesten.

Jag är så stolt över det otroliga engagemanget från hela teamet från Svensk Handel som gör D-Congress. Och våra partners som bidrar med hälften av innehållet i programmet och innehållet i utställning verkar mer taggade än någonsin tidigare. Jag är övertygade om att vi tillsammans håller på att skapa det vassaste, viktigaste och roligaste eventet som vår bransch någonsin upplevt i Sverige, säger Per Ljungberg.
Per Ljungberg
Head of D-Congress och innovationschef Svensk Handel
Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetHär når du oss hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.
sofia-larsen-riksdagen.png

Svensk Handel mötte Riksdagens civilutskott

NyhetSvensk Handels vd Sofia Larsen framförde branschens krav direkt i riksdagens civilutskott, ett led i arbetet mot osund konkurrens.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.