Hoppa till innehåll

Bus eller godis? Nästan åtta av tio svenska barnfamiljer firar Halloween

Ska du fira Halloween i år? Det är du i så fall inte ensam om. Trots att det med svenska mått mätt är en ung tradition firas den i relativt stor omfattning även här. Allra hetast är Halloween bland yngre och barnfamiljer.

halloween-900.jpg

Den 31 oktober varje år infaller Halloween. Halloween är i Sverige en högtid som främst firas av yngre och barnfamiljer. I en konsumentundersökning i oktober gjord på uppdrag av Svensk Handel uppger 79 procent av tillfrågade med barn i hushållet att de planerar att fira Halloween. Motsvarande andel för tillfrågade utan barn i hushållet är 42 procent.

I åldersgruppen 18–24-åringar är andelen tillfrågade som planerar att fira Halloween hela 83 procent. Intresset faller gradvis med stigande ålder. I åldersgruppen 65+ är andelen som kommer att fira under 30 procent. Sammantaget svarar 55 procent av cirka 1 000 tillfrågade i åldern 18–80 år att de kommer att fira Halloween i år. Det är en nedgång jämfört med förra årets mätning men en högre andel än 2020.

Vad handlar vi mest inför Halloween?

Sjävklart säljs mycket godis runt Halloween. 76% av Halloweenfirarna säger att de ska köpa godis. Både för egen förtäring, men också för att kunna dela ut till busande barn. Många svarar också att de kommer att köpa pumpor och andra dekorationer. Eftersom Halloween, särskilt för många unga, är kopplat till fest, så kommer också en hel del smink och maskeraddräkter att köpas.

Inflationen påverkar Halloween i svensk handel

Andelen Halloweenfirare som i år svarar att de kommer att köpa pumpor eller andra dekorationer har minskat från 59 procent till 49 procent. Andelen som svarar att de kommer att köpa godis har minskat från 82 procent till 76 procent och andelen som kommer att köpa smink och/eller dräkter för utklädning har minskat från 32 procent till 21 procent. En förklaring till att konsumtionen förväntas minska i år är den höga inflationen. Många konsumenter uppger att inflationen har medfört att de kommer att köpa färre produkter än de annars tänkt till Halloweenfirandet.

Halloween-firandet i USA

Halloween är fortfarande en viktigare högtid i USA än vad den är i Sverige. En större andel av befolkningen firar än i Sverige och högtiden genererar högre försäljning i förhållande till folkmängden. 2022 förväntas 69 procent fira Halloween i USA vilket är en återgång till de nivåer som förelåg innan pandemiutbrottet. De amerikanska hushållen förväntas sammanlagt spendera 10,6 miljarder dollar på Halloweenfirande.

Högtidens ursprung

Högtiden har sitt ursprung i den keltiska Samhain, som är en nyårsfest som markerade slutet på sommaren och början på vintern. Denna högtid kom under 1800-talet till USA, där den växte i popularitet. Namnet ”Halloween” kommer från engelskans ”all hallows eve”, som på svenska kan benämnas ”alla helgons afton” och som av tradition firas dagen innan alla helgons dag. Sedan 1953 firas alla helgons dag lördagen mellan den 31 oktober och 6 november, vilket innebär att Halloween firas på fredagen samma vecka.

En halloweentradition bland barn är att klä ut sig i spökkostymer, och gå runt i kvarteret för att knacka dörr och fråga grannar om de väljer bus eller godis (trick-or-treat), liknande den sekulära påsktraditionen med påskkärringar i Sverige och Finland. Andra aktiviteter kopplade till högtiden är att besöka maskeradfester, snida pumpalyktor, spela spratt, besöka spökhus, berätta spökhistorier och titta på skräckfilm.

Vad blir det när det ringer på din dörr? Trick or treat?

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
nrs-fyra-forsta-namnen.jpg

Nordic Retail Summit samlar näringsliv och politik den 2 oktober

NyhetNäringslivets företrädare, beslutsfattare och politiker samlas för att diskutera hållbarhet, säkerhet och AI.
martina-reportage.jpg

Häng med till Svensk Handel i Bryssel

NyhetMartina Elfgren, chef för Svensk Handels Brysselkontor, ger oss en uppdatering på vad som är aktuellt i Bryssel just nu.
coop-till-webben.png

Coop satsar på hållbarhet: ’’ Långsiktigheten är avgörande."

NyhetMattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop berättar om hållbarhetsagendan och vad han anser krävs från politiken.
lastbilar-parkering-ovanifran.jpg

Svensk Handel uppmanar till helhetsperspektiv på infrastruktur

NyhetSvensk Handel har fått möjlighet att svara på Trafikverkets inriktningsunderlag inför den kommande infrastrukturpropositionen.
eu---ppwr.png

EU:s Packaging and Packaging Waste Regulation antagen i EU-parlamentet

Nyhet24 april antog EU-parlamentet förordningen Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR), som bland annat ska minska förpackningsavfall.
tvattmaskiner.jpg

EU:s Right to repair antagen i EU-parlamentet

NyhetDen 23 april 2024 antog EU-parlamentet direktivet om Right to repair.
riksdagsseminarium-17-april.png

Sänkt moms på second hand debatterades på riksdagsseminarium

NyhetSvensk Handel ledde samtalet i ett välbesökt seminarium i Riksdagen på temat: Hur kan momslagstiftningen stärka den cirkulära ekonomin?
eu---enrico-letta.png

Ny rapport om EU:s inre marknad och dess geopolitiska roll

NyhetItaliens tidigare premiärminister har tagit fram en rapport som utforskar den inre marknadens betydelse och framtid.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.