Hoppa till innehåll

Ett 20-tal seminarier, möten med politiker och full aktivitet i Almedalsgarderoben. I Handelslandet Sverige i Almedalen satte Svensk Handel handelns frågor högt på den politiska agendan.

almedalsnyhet.png
Sofia Larsen, vd Svensk Handel utanför Handelslandet Sverige i Almedalen

Hållbarhetsfrågan och hur handeln kan ta ledartröjan i den gröna omställningen var ett återkommande ämne under veckan. På ett fullsatt seminarium beskrev IKEA skiftet från linjär till cirkulär produktion som den största utmaningen i företagets 80-åriga historia.

Säkerhetsfrågorna var också ett viktigt tema och Svensk Handel lyfte hur cyberbrotten är ett växande hot mot näringslivet. Att bygga tillit och förtroende att dela information mellan företag lyftes som en framgångsfaktor för att bygga en mer robust cybersäkerhet.

En rapport från Handelns ekonomiska råd presenterades. Produktivitetstillväxten inom handeln är hög jämfört med andra branscher och handelns betydelse för samhällsekonomin är stor.

– Politiken behöver förstå att konkurrensen inom handeln aldrig varit tuffare. Ett mini-krav är att lagstiftningen efterlevs. Temu och Shein ska inte tillåtas leverera varor som inte följer EU:s lagstiftning, lyfte Svensk Handels vd Sofia Larsen.

Flera medlemsföretag arrangerade seminarier

I Handelslandet Sverige i Almedalen samlade Svensk Handel handelns aktörer under ett tak. Utöver Svensk Handel arrangerade företag som Coop, IKEA, Lidl, Apoteket och Apotek Hjärtat seminarier på plats. Även dotterbolaget HUI Research hade flera välbesökta seminarier.

Intresset för handelns frågor är stort i Almedalen. Vi har politikens öra men det är tydligt att vi behöver driva handelns frågor med ökad intensitet. Kunskapen om handelns roll och betydelse är generellt för låg bland Sveriges beslutsfattare.
Hans Tjernström
kommunikationschef på Svensk Handel.

400 plagg lånades ut

Tillsammans med ett tiotal medlemsföretag inom modehandeln erbjöd Svensk Handel Almedalsbesökaren att låna kläder från Almedalsgarderoben. Lykos stylister fanns på plats för att erbjuda besökare styling av hår och make up. Intresset var rekordstort med närmare 400 utlånade plagg under tre dagar.

– Syftet med Almedalsgarderoben är att lyfta företagens initiativ för en mer hållbar modehandel där cirkularitet, klädvård och second hand är självklara inslag. Svenska modeföretag gör mängder med insatser för en mer hållbar handel. Det förtjänar uppmärksamhet, och är den huvudsakliga anledningen till att vi öppnar upp Almedalsgarderoben, säger Hans Tjernström.

Svensk Handels företrädare på plats i Almedalen träffade tillsammans med medlemsföretagen många politiker och beslutsfattare i enskilda möten för att lyfta handelns viktiga framtidsfrågor.

Vill du ta del av Svensk Handels prioriterade påverkansfrågor? 

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetHär når du oss hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.
sofia-larsen-riksdagen.png

Svensk Handel mötte Riksdagens civilutskott

NyhetSvensk Handels vd Sofia Larsen framförde branschens krav direkt i riksdagens civilutskott, ett led i arbetet mot osund konkurrens.
ludvig-isacsson.png

Svensk Handel stärker arbetet mot oseriösa aktörer – ny rekrytering

NyhetSvensk Handel intensifierar arbetet med att förebygga och synliggöra bedrägerier inom handeln med rekryteringen av Ludvig Isacsson.
nrs-2025-keynote-talare.png

Årets keynote-talare på Nordic Retail Summit

NyhetÅrets keynote-talare är ledare som med olika perspektiv belyser årets tema: Handeln, staden och morgondagen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.