Hoppa till innehåll

Den 6 mars 2024 manifesteras temat Innovation for impact på mötesplatsen för all handel, D-Congress på Svenska Mässan i Göteborg. Kreativitet och innovation är och kommer fortsatt vara avgörande för en cirkulär omställning inom handeln. Startskottet för temat och eventet gick på Partner Day, en solig septemberdag i Stockholm.

microsoftteams-image-(9)-1694089483.png
Svensk Handel Partner Day på Fotografiska i Stockholm

Svensk Handel samlade under en eftermiddag och kväll alla sina förmånspartners på Partner Day för att ta del av intressanta föreläsningar och panelsamtal på temat, utbyta erfarenheter och nätverka tillsammans.

Hur får vi konsumenten att "walk the talk"?

Sara Rosengren, professor på Handelshögskolan i Stockholm, var en av gästerna på scenen. I sitt anförande pratade hon om sitt arbete på Center for Retailing där man bland annat forskar om handelns affärsmodeller, vardaglig omställning i den egna verksamheten och handeln som central aktör för att binda ihop konsumtion och produktion. Forskningen visar att konsumenter inte alltid ”walk the talk” och i omställningen mot mer cirkulära affärsmodeller behöver företag hjälpa kunder att handla mer hållbart för att minska gapet mellan ambition och action.

I den omställning som sker behöver vi samarbeta och våga testa nya samarbetsformer mellan kund, handel och leverantör; i cirkulära affärsmodeller är kunden kund, men också leverantör. Vi måste börja leka lite med de här relationerna och modellerna för att kunna innovera.
Sara Rosengren
professor Handelshögskolan

"Tre barn i varje plagg" skapar cirkulära förutsättningar

Martina Wernemar, Product and Brand Director på Polarn O. Pyret satt med i en efterföljande paneldiskussion och berättade inspirerande om deras resa in i en mer cirkulär affärsmodell, som summerat grundar sig i kvalitén på de egna plaggen. Deras långsiktiga ambition om ”Tre barn i varje plagg”, dvs att kläderna ska hålla sådan kvalitet att de håller för tre generationer, börjar vid ritbordet på inköpsavdelningen och har gjort så sedan länge.

Polarn O. Pyrets secondhand-modell lanserades i butikerna år 2020 och erbjuder insamling mot en värdecheck att handla nytt för och försäljning jämte det ordinarie sortimentet. Efterfrågan är så stor att de begagnade plaggen i princip kommer in och vänder i butiken. Man har lyckats dubbla försäljningen och innan 2023 är slut räknar man med att ha sålt 100 000 begagnade plagg i de fysiska butikerna.

Vi är en relativt liten aktör, men är man liten är man också snabb. Den cirkulära affärsmodellen tog ca fyra till fem månader att implementera, vi började småskaligt med enbart ytterplagg och idag säljer vi i stort sett hela sortimentet second hand.
Martina Wernemar
Product and Brand Director, Polarn O. Pyret

Så har Polarn O. Pyret ställt om:

  • Samtliga produkter i sortimentet är tillverkade av 100% hållbara fibrer.

  • 30% av sortimentet är de klassiskt tidlösa longlife-produkterna som aldrig behöver reas ut, bara fyllas på. De har ett värde och är ständigt aktuella och attraktiva på andrahandsmarknaden.

  • Tydligt regelverk för leverantörer, bland annat:

    Ingen flygfrakt.

    80% av alla levererade varor är inte förpackade i plast.

Sara avslutar paneldiskussionen med några insikter att ta med i den egna cirkulära omställningen:

  • Använd de resurser du redan har, till exempel kunderna och den fysiska platsen – här finns en enorm möjlighet inom handeln.  

  • Kundnyttan behöver inte alltid upplevas hållbar. Polarn och Pyret’s modell är ett utmärkt exempel där kvalitet och pris i första hand driver försäljningen men också Max Hamburgare som erbjuder en alternativ burgare som är god och säljer av den anledningen. Att den dessutom ger ett mindre klimatavtryck blir en gynnsam anledning som gör skillnad utan att skriva kunden på näsan.  

  • Samarbeta! För dialogen med leverantörer utifrån bolagets hållbarhetsmål, inte pris. Först då kan man gemensamt ta innovativa steg mot en mer hållbar utveckling.

  • Om man som kund till bolag som SHEIN, är beredd att vänta två veckor på en produkt att levereras, bör vi kanske fundera på hur vi i fler företag kan minska överproduktionen och på så sätt motverka fast fashion.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
ransomware-webb.jpg

Tips – så minskar du risken att drabbas av nätfiske

NyhetCyberattacker kan ske via olika vägar och tillvägagångssätt. Phishing, eller nätfiske som det heter på svenska, är ett samlingsbegrepp för d
tank-sakert-webb.jpg

Informationssäkerhetsmånaden – Tänk säkert – är tillbaka

NyhetVarje år i oktober anordnas EU:s informationssäkerhetsmånad. I Sverige anordnar MSB och Polisen därför kampanjen ”Tänk säkert”, med syfte at
swish-16x9.png

Ökat antal fejkade Swish-betalningar

NyhetEtt flertal handlare har återigen hört av sig till Säkerhetscenter då de blivit lurade av fejkade Swish-betalningar. Läs Svensk Handels reko
interior-kopcentrum-iii.jpg

Indexeringen av hyran för 2024 står för dörren

NyhetI mitten av november kommer vi att få veta hur hög indexeringen av hyran för 2024 kommer att bli. Vi rekommenderar våra medlemmar att förber
scanna-vara.jpg

Global migrering till 2D-streckkoder – kom i gång redan nu

NyhetInom detaljhandeln pågår just nu ett globalt program för migrering till 2D-streckkoder. Det är en av de största förändringarna sedan införan
logistik-lager-stadium.jpg

D-logistik: Returer - nyckeln till en hållbar omställning

NyhetD-logistik i Göteborg är Svensk Handels årligt återkommande event för några av de främsta inom e-handel och logistik. En av programpunkterna
green-claims-1-1240x600.png

Seminarium om Green Claims i Bryssel

NyhetSvensk Handel bjöd tillsammans med Skogsindustrierna, Trä- och Möbelföretagen TMF och Svenskt Näringsliv in till ett lunchseminarium i Bryss
sakerhetspolitiska-programmet.jpg

Sex åtgärder för en tryggare handel

NyhetHot, våldsamma situationer och stölder har tyvärr blivit vardag för butiksägare och personal. Här är sex åtgärder som Svensk Handel vill se.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.