Hoppa till innehåll

Den 6 mars 2024 manifesteras temat Innovation for Impact på mötesplatsen för all handel, D-Congress på Svenska Mässan i Göteborg. Kreativitet och innovation är och kommer fortsatt vara avgörande för en cirkulär omställning inom handeln. Startskottet för temat och eventet gick på Partner Day, en solig septemberdag i Stockholm.

microsoftteams-image-(9)-1694089483.png
Svensk Handel Partner Day på Fotografiska i Stockholm

Svensk Handel samlade under en eftermiddag och kväll alla sina förmånspartners på Partner Day för att ta del av intressanta föreläsningar och panelsamtal på temat, utbyta erfarenheter och nätverka tillsammans.

Hur får vi konsumenten att "walk the talk"?

Sara Rosengren, professor på Handelshögskolan i Stockholm, var en av gästerna på scenen. I sitt anförande pratade hon om sitt arbete på Center for Retailing där man bland annat forskar om handelns affärsmodeller, vardaglig omställning i den egna verksamheten och handeln som central aktör för att binda ihop konsumtion och produktion. Forskningen visar att konsumenter inte alltid ”walk the talk” och i omställningen mot mer cirkulära affärsmodeller behöver företag hjälpa kunder att handla mer hållbart för att minska gapet mellan ambition och action.

I den omställning som sker behöver vi samarbeta och våga testa nya samarbetsformer mellan kund, handel och leverantör; i cirkulära affärsmodeller är kunden kund, men också leverantör. Vi måste börja leka lite med de här relationerna och modellerna för att kunna innovera.
Sara Rosengren
professor Handelshögskolan

"Tre barn i varje plagg" skapar cirkulära förutsättningar

Martina Wernemar, Product and Brand Director på Polarn O. Pyret satt med i en efterföljande paneldiskussion och berättade inspirerande om deras resa in i en mer cirkulär affärsmodell, som summerat grundar sig i kvalitén på de egna plaggen. Deras långsiktiga ambition om ”Tre barn i varje plagg”, dvs att kläderna ska hålla sådan kvalitet att de håller för tre generationer, börjar vid ritbordet på inköpsavdelningen och har gjort så sedan länge.

Polarn O. Pyrets secondhand-modell lanserades i butikerna år 2020 och erbjuder insamling mot en värdecheck att handla nytt för och försäljning jämte det ordinarie sortimentet. Efterfrågan är så stor att de begagnade plaggen i princip kommer in och vänder i butiken. Man har lyckats dubbla försäljningen och innan 2023 är slut räknar man med att ha sålt 100 000 begagnade plagg i de fysiska butikerna.

Vi är en relativt liten aktör, men är man liten är man också snabb. Den cirkulära affärsmodellen tog ca fyra till fem månader att implementera, vi började småskaligt med enbart ytterplagg och idag säljer vi i stort sett hela sortimentet second hand.
Martina Wernemar
Product and Brand Director, Polarn O. Pyret

Så har Polarn O. Pyret ställt om:

  • Samtliga produkter i sortimentet är tillverkade av 100% hållbara fibrer.

  • 30% av sortimentet är de klassiskt tidlösa longlife-produkterna som aldrig behöver reas ut, bara fyllas på. De har ett värde och är ständigt aktuella och attraktiva på andrahandsmarknaden.

  • Tydligt regelverk för leverantörer, bland annat:

    Ingen flygfrakt.

    80% av alla levererade varor är inte förpackade i plast.

Sara avslutar paneldiskussionen med några insikter att ta med i den egna cirkulära omställningen:

  • Använd de resurser du redan har, till exempel kunderna och den fysiska platsen – här finns en enorm möjlighet inom handeln.  

  • Kundnyttan behöver inte alltid upplevas hållbar. Polarn och Pyret’s modell är ett utmärkt exempel där kvalitet och pris i första hand driver försäljningen men också Max Hamburgare som erbjuder en alternativ burgare som är god och säljer av den anledningen. Att den dessutom ger ett mindre klimatavtryck blir en gynnsam anledning som gör skillnad utan att skriva kunden på näsan.  

  • Samarbeta! För dialogen med leverantörer utifrån bolagets hållbarhetsmål, inte pris. Först då kan man gemensamt ta innovativa steg mot en mer hållbar utveckling.

  • Om man som kund till bolag som SHEIN, är beredd att vänta två veckor på en produkt att levereras, bör vi kanske fundera på hur vi i fler företag kan minska överproduktionen och på så sätt motverka fast fashion.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-for-ukraina.jpg

Miljonbidrag från Coops medlemmar och föreningar

NyhetCoop har stöttat Ukraina sedan krigets utbrott. Nu är de en del av initiativet Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina.
gron-eu.png

Trilogen om Green Claims Directive är pausad

NyhetSvensk Handel firar ett decennium på plats i Bryssel.
framtidens-konsument-1oktober.jpg

Framtidens konsument

NyhetFramtidens konsument, vad som driver köpbesluten och hur handeln kan anpassa sig inför skiftet. Det diskuteras på Nordic Retail Summit.
lyko-for-ukraina-1.png

Lyko möjliggör kundgåvor till humanitärt stöd – engagemang sedan krigsutbrottet

NyhetSedan kriget i Ukraina bröt ut har skönhetsföretaget Lyko erbjudit sina kunder att skänka 20 kronor till UNICEF och UNHCR.
vy-over-stadskarna.jpg

Handelskartan - så handlar Sverige

NyhetI höst kan Svensk Handel presentera värdefull statistik om handelns utveckling i det vi kallar Handelskartan.
nya-ledamoter-stil.png

Ny styrelse i Svensk Handel Stil

NyhetTre nya ledamöter i Svensk Handel Stils styrelse. Magnus Månsson, Bubbleroom, Hanna Moisander, Lager 157 och Niklas Gertler, Holmens Herr.
hallbarhetsinsikter.jpg

10 insikter om handelns hållbarhetsresa – och hur de påverkar dig

NyhetUnder det senaste decenniet har hållbarhetsfrågan gått från sidofråga till att bli en självklar del av handelns affärsutveckling.
eu-handel.png

EU:s nya strategi för den inre marknaden

NyhetDen 21 maj publicerade EU-kommissionen en ny strategi med flera konkreta åtgärder för att nå en enhetlig, enkel och sömlös inre marknad.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.