Konsumentverket har aviserat att de kommer att genomföra fortsatt granskning av handelns prismarknadsföring för att säkerställa att kravet på att ange tidigare lägsta pris uppfylls, i enlighet med 7 a § prisinformationslagen.
Det här behöver du veta för att göra rätt
Nu har Konsumentverket aviserat att de fortsätter att granska svenska näringsidkares marknadsföring kring priser.
Reglerna för prissänkningar gäller reklammeddelanden från näringsidkare till konsument om att priset för en eller flera varor har sänkts. Reglerna omfattar all form av prissänkning, i alla distributionskanaler.
Hur gör jag en korrekt prissänkning enligt 7a § prisinformationslagen?
Den nya paragrafen i prisinformationslagen reglerar hur prissänkningar ska beräknas. Om en produkt tillhandahålls med angivande av att priset har sänkts ska även det tidigare priset anges som referens. Med det tidigare priset menas det lägsta försäljningspriset som varit gällande under de senaste 30 dagarna.
Eftersom tidigare lägsta pris och ordinarie pris är två helt olika referenspriser, och det lägsta priset de senaste 30 dagarna ska användas vid prissänkningar, är det vid en prissänkning inte möjligt att använda sig av ordinarie pris i stället. Det gäller även om det faktiska priset är detsamma för de båda prisreferenserna.
Vad gäller vid gradvisa prissänkningar?
Om man har en reaperiod där rean är uppdelad i gradvisa prissänkningar, inleds med en prissänkning på till exempel 30 procent, sedan 50 procent och slutligen 70 procent, så finns det ett undantag; det tidigare lägsta priset som måste anges är det tidigare lägsta priset som var före den första prissänkningen på 30 procent som exemplet ovan visar.
Finns det några andra undantag?
Kampanjer och prissänkningar som mängd- och multierbjudanden, till exempel ”Köp 2 betala för 1”, ”Handla för 500 kr, få 20% rabatt” undantas från skyldigheten att ange tidigare lägsta pris.
Personligt anpassade kundklubbserbjudanden omfattas inte av skyldigheten. Däremot gäller det alltid om erbjudandet riktar sig till allmänheten, till exempel: ”20% på hela sortimentet för dig som är eller blir medlem”.
Slutligen så ska man tänka på att bedömningen av vad som anses utgöra kommunikation om att priset har sänkts, görs utifrån hur konsumenten uppfattar prisinformationen. Uttryck i kombination med färgsättning, bilder eller dylikt kan därför sammantaget anses signalera en prissänkning och därigenom utgöra ett angivande av att priset har sänkts.
Medlemmar i Svensk Handel har tillgång till ytterligare råd och vägledning gällande prisinformationslagen här.
Prisinformationslagen går hand i hand med marknadsföringslagen
Utöver prisinformationslagen finns paragrafer i marknadsföringslagen att ta hänsyn till när det handlar om prissänkningar och realisation. Vi har lyft ut två viktiga punkter att ta i beaktning:
Om prissänkningen dessutom marknadsförs som en rea så gäller reglerna om rea i 17 § marknadsföringslagen.
Om varor i en outlet marknadsförs genom en prissänkning omfattas den prissänkningen av 7a § PIL men då också tillsammans med reglerna om vilseledande marknadsföring och/eller utförsäljning enligt 10 § och 16 § marknadsföringslagen.
En näringsidkare får endast vid marknadsföring av produkter använda uttrycket "realisation" eller något annat uttryck med motsvarande innebörd om försäljningen avser produkter som ingår i näringsidkarens ordinarie sortiment, om försäljningen sker under en begränsad tid och priserna är väsentligt lägre än näringsidkarens normala priser för motsvarande produkter.
Ytterligare juridisk rådgivning om prisinformation
Prisinformationslagen väcker ibland frågor som inte är så lätt att läsa sig till svaren på. Behöver du ytterligare rådgivning som rör ditt företag, står Svensk Handel Juridik till tjänst. Som medlem har du alltid rätt till 15 minuters kostnadsfri rådgivning över telefon och rabatterade priser på fortsatt juridisk rådgivning.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!