Hoppa till innehåll

Sommarsäsongen maj-augusti gav en tillväxt på 2,2 procent för klädhandeln och 2,5 procent för skohandeln mätt i löpande priser. Den varma hösten gör dock att modehandeln har en utmaning i att sälja höstkollektionen till fullpris. HUI Research helårsprognos för klädhandeln landar på 1,5 procent. Det visar Svensk Handels Stilanalys.

b1907659324e435c8da73a5205efd31b.jpg

Black Friday och Cyber Monday väntas ge en injektion till tillväxten i modehandeln men risken är stor att försäljningen sker till reapriser. Modehandeln har äntligen lyckats höja priserna något, men det ska ses i ljuset av att importpriserna tidigare ökat kraftigt.

Svensk Handels Stilanalys visar att importpriserna ökat med 10 procent, att jämföra med prisökningstakten i år på 3,7 procent. Inköpspriserna kommer därför att fortsätta att pressa handlarnas marginaler även i år. Importpriserna har dock vänt nedåt efter att ha varit uppe på mycket höga nivåer och ligger nu i jämnhöjd med priserna i början av 2015.

Värt att notera är att om man korrigerar försäljningen för pris- och en befolkningsökning på 1,2 procent under det senaste året, har svenskarnas inköpsvolym i den svenska modehandeln i själva verket minskat.

E-handel från utländska aktörer

På den svenska marknaden står e-handeln för 13 procent av den totala kläd- och skohandelns försäljning. Andelen svenskar som e-handlade utomlands under det andra kvartalet i år uppgick till i snitt 21 procent per månad, enligt e-barometern. Var fjärde av dessa (28 procent) hade handlat kläder och skor. Inom modehandeln drivs försäljningen på nätet främst av större utbud och lägre priser. Kina och Storbritannien är de två mest populära marknaderna.

Svensk Handel släpper varje månad Stilindex som visar på försäljningssiffrorna i modehandeln. Tre gånger per år kommer även en Stilanalys som dyker lite djupare i Stilindex siffror.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.
handelskonjunkturen-april-25.png

Handelskonjunkturen april 2025: Tecken på återhämtning – faran långt ifrån över

NyhetBörjar svensk handel sakta röra sig i rätt riktning, efter flera år av kris och lågkonjunktur? Se svaren i Handelskonjunkturen.
maria-mikkonen-1.jpg

Vårbudgeten saknar åtgärder för hushållens och företagens ekonomi

NyhetNär vårpropositionen idag presenterades saknades tyvärr inslag för att stärka hushållens och företagens ekonomiska situation.
kaffevarning.png

Kaffe – en eftertraktad vara för tjuvar

NyhetUnder en längre tid har vi sett hur priset på kaffe stadigt har stigit. Det gör det till ett hett eftertraktat byte i butikerna
handlare-och-rattskedjan.png

Hur hanteras min polisanmälan egentligen?

NyhetMissa inte Svensk Handels vägledning, en helhetsbild över hur rättskedjan ser ut, och vad nästa steg är om din butik utsätts för brott.
regeringens_tulljour.jpg

Osäkerhet kring USA:s handelstullar: Regeringen inrättar ”tulljour”

NyhetRegeringen inrättar en särskild "tulljour" för att stötta företag som påverkas av osäkerheten kring USA:s handelstullar.
charlotte_dc_talks.png

Från Borås till Berlin - så bygger Cellbes en internationell tillväxtresa

NyhetCharlotte Nordén berättar hur ett starkt varumärke och ett värderingsdrivet ledarskap kan göra skillnad – även över landsgränser.
freddy-sobin-(1920-x-1080-px).png

“Att vända motvind till medvind” – XXL:s vd Freddy Sobins 3 framgångstips

NyhetSportkedjan XXL har inte haft en spikrak resa – men är nu tillbaka i tillväxt, mycket tack vare tre faktorer.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.