Hoppa till innehåll

Sommarsäsongen maj-augusti gav en tillväxt på 2,2 procent för klädhandeln och 2,5 procent för skohandeln mätt i löpande priser. Den varma hösten gör dock att modehandeln har en utmaning i att sälja höstkollektionen till fullpris. HUI Research helårsprognos för klädhandeln landar på 1,5 procent. Det visar Svensk Handels Stilanalys.

b1907659324e435c8da73a5205efd31b.jpg

Black Friday och Cyber Monday väntas ge en injektion till tillväxten i modehandeln men risken är stor att försäljningen sker till reapriser. Modehandeln har äntligen lyckats höja priserna något, men det ska ses i ljuset av att importpriserna tidigare ökat kraftigt.

Svensk Handels Stilanalys visar att importpriserna ökat med 10 procent, att jämföra med prisökningstakten i år på 3,7 procent. Inköpspriserna kommer därför att fortsätta att pressa handlarnas marginaler även i år. Importpriserna har dock vänt nedåt efter att ha varit uppe på mycket höga nivåer och ligger nu i jämnhöjd med priserna i början av 2015.

Värt att notera är att om man korrigerar försäljningen för pris- och en befolkningsökning på 1,2 procent under det senaste året, har svenskarnas inköpsvolym i den svenska modehandeln i själva verket minskat.

E-handel från utländska aktörer

På den svenska marknaden står e-handeln för 13 procent av den totala kläd- och skohandelns försäljning. Andelen svenskar som e-handlade utomlands under det andra kvartalet i år uppgick till i snitt 21 procent per månad, enligt e-barometern. Var fjärde av dessa (28 procent) hade handlat kläder och skor. Inom modehandeln drivs försäljningen på nätet främst av större utbud och lägre priser. Kina och Storbritannien är de två mest populära marknaderna.

Svensk Handel släpper varje månad Stilindex som visar på försäljningssiffrorna i modehandeln. Tre gånger per år kommer även en Stilanalys som dyker lite djupare i Stilindex siffror.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
stromstad-artikel.jpg

Gränshandeln är en livsnerv för Strömstad

NyhetGränshandeln är inte bara shopping – den är jobb, tillväxt och framtid för hela regionen.
eu-flagga-900.jpg

Sverige och Svensk Handel firar Europadagen

NyhetSvensk Handel firar ett decennium på plats i Bryssel.
johan-hetting_tillganglighet.png

Checklista: Så lever din verksamhet upp till kraven i nya Tillgänglighetslagen

NyhetFöljer er sajt det nya tillgänglighetsdirektivet – eller riskerar ni stora böter? Här är detaljerna som måste vara på plats 28 juni.
vinnare-ra-2024.png

Nu kan du nominera till Retail Awards 2025 – vem vill du hylla?

NyhetNu är nomineringen till Retail Awards 2025 öppen! Vilka företag och personer tycker du har gjort något extra för handeln det senaste året?
mq-ingvar-larsson.png

MQ Marqet: Självklart att satsa på second hand

NyhetVarför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
avtal-2025.png

Slutförhandlingar av flera kollektivavtal

NyhetAvtalsrörelsen 2025 fortsätter. Nu pågår slutförhandlingar av ett flertal av Svensk Handels kollektivavtal som löper ut den 30 april.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.