Hoppa till innehåll

Som företagare inom handel omfattas du mer eller mindre av de nya reglerna om utökat producentansvar för förpackningar. Vi har sammanfattat det viktigaste du behöver veta och göra, samt gjort en FAQ som besvarar de flesta frågor.

sko-i-lada.jpg

Den nya utökade förordningen om producentansvar för förpackningar (SFS2022:1274) syftar till att minska antalet förpackningar och säkerställa att förpackningsavfallet tas om hand på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt, enligt EU:s mål för materialåtervinning.

Vad innebär de nya reglerna?

Svensk Handel får många frågor och har sammanställt en FAQ som ger svar.

De nya reglerna innebär att alla företag som på olika vis sätter ut förpackningar (inklusive förpackade varor) på den svenska marknaden nu har ett utökat producentansvar. Det är producenterna som ska vara med och bekosta systemet för insamling, hantering och återvinning av hushållsförpackningar.  Från och med den 1 januari 2024 tar kommunerna över insamlingen av hushållens förpackningsavfall då all insamling från hushåll på sikt ska ske fastighetsnära.

Producentansvarsorganisationerna ansvarar för att det insamlade förpackningsmaterialet återvinns.

Är du producent berörs du huvudsakligen på tre sätt:

  1. Du ska anmäla dig till Naturvårdsverket.

  2. Du måste vara ansluten till en producentansvarsorganisation.

  3. Genom din producentansvarsorganisation är du med och betalar för insamling, hantering och återvinning av alla hushållsförpackningar.

Därtill har ALLA företag skyldighet att:
Sortera ut allt förpackningsavfall som uppstår i sin verksamhet och se till att det tas omhand på korrekt sätt och återvinns.

Vem räknas som producent?

Du räknas som producent om du sätter en förpackning eller en förpackad vara på den svenska marknaden.
Alltså om du:

  • För in en förpackad vara till Sverige.

  • Fyller eller på annat sätt använder en förpackning, även under eget varumärke.

  • Från ett annat land än Sverige säljer en förpackad vara eller en förpackning till en slutlig användare i Sverige.

  • Tillverkar en förpackning i Sverige.

Vilken roll spelar en producentansvarsorganisation?

Producentansvarsorganisationen ansvarar för att säkerställa rapportering till Naturvårdverket, betalning av den kommunala insamlingen, mottagning av förpackningar från verksamheter och återvinning av förpackningar av alla materialslag på uppdrag av de anslutna producenterna. Alla företag med producentansvar för förpackningar ska vara ansluten till en producentansvarsorganisation senast den 1 november 2023.

Svensk Handel har bildat Näringslivets Producentansvar

För att underlätta för handelns företag att ta sitt utökade ansvar har Svensk Handel tillsammans med ett antal andra branschorganisationer inom handeln, bildat producentansvarsorganisationen NPA, Näringslivets Producentansvar. NPA ersätter tidigare FTI – Svenska Förpackningsinsamlingen från och med årsskiftet 2023/24. NPA är redan nu behjälpliga med att tolka den nya förordningen och ge råd och stöd till handelns företag.

Sista datum var 1 november 2023 - anmäl dig så snart som möjligt

Om du har missat att anmäla ditt producentansvar (skulle varit gjort 1/11 2023), kontakta Naturvårdsverket eller en godkänd producentansvarsorganisation så snart som möjligt.

Om Näringslivets Producentansvar

Näringslivets Producentansvar (NPA) är en sammanslagning som Svensk Handel har bildat tillsammans med Svensk Dagligvaruhandel och branschorganisationerna Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF), Svensk Dagligvaruhandel, Sveriges Bryggerier och Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL). 

Om NPA och hur du ansluter dig

Mer information hos Naturvårdsverket

anna-svard_1.png

Anna Svärd

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
mq-ingvar-larsson.png

MQ Marqet: Självklart att satsa på second hand

NyhetVarför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
avtal-2025.png

Slutförhandlingar av flera kollektivavtal

NyhetAvtalsrörelsen 2025 fortsätter. Nu pågår slutförhandlingar av ett flertal av Svensk Handels kollektivavtal som löper ut den 30 april.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.
pm-om-samverkan.png

Tillsammans för tryggare handelsplatser: Ny vägledning om samverkan mot brott

NyhetSvensk Handel har tagit fram en ny vägledning, med konkreta råd, för kommuner som vill stärka tryggheten i handelsmiljöer.
handelskonjunkturen-april-25.png

Handelskonjunkturen april 2025: Tecken på återhämtning – faran långt ifrån över

NyhetBörjar svensk handel sakta röra sig i rätt riktning, efter flera år av kris och lågkonjunktur? Se svaren i Handelskonjunkturen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.