Svensk Handels E-handelsindikator för april månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, minskade med 2 procent jämfört med samma månad föregående år och med 5 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.

dator-betalkort.jpg

Trenden hittills i år är att e-handeln, i löpande priser, utvecklas något svagare än under 2022 och betydligt svagare än under 2021. Försäljningsutvecklingen i volym är dock långt svagare vilket inte tydligt framgår i löpande priser på grund av den fortsatt höga inflationen.

E-handelsindikatorn mäter inte volymförsäljningsutvecklingen men som jämförelse ökade försäljningen i hela detaljhandeln (försäljning i både butik och e-handel) i mars 2023 med 0,7 procent i löpande priser medan den sjönk med hela 10,9 procent i volym. Utvecklingen i enbart sällanköpsvaruhandeln är ännu sämre, minus 13,7 procent i volym.

- Vi ser ännu en svag månad för e-handeln, och med tanke på inflationen är den också betydligt svagare än vad som framgår av den minskade omsättningen. Nikotin- och tobaksvaror är med marginal årets vinnare hittills men även apoteksvaror går bra och det är imponerande hur kläder och skor håller ställningarna. Kapitalintensiva branscher som byggvaror, möbler och inredning har det mycket tufft, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Både andelen konsumenter som e-handlade och det genomsnittliga köpbeloppet per e-handelskonsument sjönk i april jämfört med jämförelsemånaden förra året. Bland de som e-handlar handlar dessutom många i färre varukategorier än under fjolåret. Enskilda branscher har hållit emot den negativa trenden under inledningen på året, bland annat kläder och skor, men tendensen är vikande och även branscher med positiva tillväxttal ser i nuläget ut att mattas ju längre in på året vi kommer.

- Svenskarnas e-handel från utländska sajter minskar för andra månaden i rad. Det är glädjande att flera svenska e-handelsföretag rapporterar kraftiga tillväxttal från utländska marknader och flera fortsätter sin internationella expansion med framgång, säger Per Ljungberg.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

kopcentrum.jpg

Framtidsförväntningarna inom handeln fortsätter att stiga

PressmeddelandeDet nya året har medfört positivare tongångar inom handeln. För andra månaden i rad stiger framtidsförväntningarna.
myrorna-taby-centrum.jpg

Utredning om enklare momsregler för begagnade varor

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att en utredning om enklare momsregler för begagnat tillsätts. Men saknar en översyn av momssatser.
ehi8.png

Stark öppning på året för e-handeln

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator visar en ökning med 19 procent jämfört med januari 2023.
ehi-helar-2023.png

E-handelns omsättning minskade under 2023

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar att e-handelns omsättning under 2023 minskade med 8 procent jämfört med 2022.
interior-kladbutik.jpg

Vikande klädförsäljning i januari samtidigt som skohandeln ökade

PressmeddelandeStilindex för januari visar att klädhandeln hade en tuff inledning av 2024, medan skohandeln fortsätter att rapportera om ökad försäljning.
alla-hjartans-dag.png

Rekordmånga firar Alla hjärtans dag i år jämfört med de senaste åren

PressmeddelandeFem av tio svenskar planerar att uppmärksamma kärlekens dag. En markant uppgång jämfört med 2023.
kamerabevakning-i-butik.jpg

Nästan varannan handlare utsattes för brott under 2023

PressmeddelandeBrotten mot handeln och dess personal ökade under 2023. Skåne, Örebro och Stockholms län var särskilt utsatta.
mq_second-hand.jpg

Ny indikator: Begagnathandeln omsatte drygt 1 miljard i december

PressmeddelandeSecond hand är en naturlig del av handelsbranschen. Därför presenterar Svensk Handel en ny rapport – Pre Loved-indikatorn.

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.