Svensk Handels E-handelsindikator för april månad skattar e-handelns omsättning till 12,5 miljarder kronor. Det är en minskning med 3 procent jämfört med april 2023.

e-handel-dator-kort.jpg

Efter ett inledande kvartal med positiva tillväxttal backade e-handeln i april. Ackumulerat under årets fyra inledande månader har dock den totala omsättningen i e-handeln ökat med 7 procent, i huvudsak tack vare de mycket starka januari- och februarisiffrorna.

- Även denna månad påverkas e-handeln negativt av hushållens ansträngda ekonomi. Ungefär lika många handlar på nätet som under pandemin, men för betydligt lägre belopp. Det avspeglas i att det är särskilt tufft för kapitalintensiva branscher som byggvaror och hemelektronik. Visserligen såg vi en räntesänkning från Riksbanken i förra veckan, men det krävs betydligt fler för att svenska konsumenter ska återfå en stark köpkraft,  säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

I nuläget är den primära tillväxtdrivaren i e-handeln att fler konsumenter e-handlar jämfört med förra året. Andelen som e-handlar är även generellt hög jämfört med föregående femårsperiod och står sig väl jämfört med de höga andelar som uppmättes under pandemin.
Den genomsnittliga totala köpesumman per konsument har dock, med undantag för januari månad, varit låg. I februari var den i nivå med tidigare februarimätningar 2020-2023 men i mars och april var den lägre än samtliga jämförelsemånader under 20-talet.

- En del av den växande e-handeln från utlandet sker genom stora internationella e-handelsplattformar från till exempel Kina, vilka är särskilt populära bland den yngre befolkningen. Svensk Handel kommer alltid att stå upp för fri konkurrens, men det är av yttersta vikt att aktörer som använder plattformarna följer de lagar och regler som handelsföretag inom EU redan efterlever. Detta är viktigt utifrån både ett produktsäkerhetsperspektiv, konkurrensperspektiv men också givetvis ett hållbarhetsperspektiv, säger Per Ljungberg.

kund-kladbutik.jpg

Modehandeln ökade under en av årets viktigaste försäljningsperioder

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för maj månad visar på en ökning för både skohandeln och klädhandeln.
kungsgatan-stockholm.png

Svensk Handel och Visita överklagar beslut om införande av miljözon 3

PressmeddelandeSvensk Handel och Visita har idag överklagat Stockholm stads beslut som rör införandet av miljözon klass 3 i delar av City.
student-grattis-16x9.png

Studentfirande omsätter nära två miljarder i handeln

PressmeddelandeEtt hushåll som firar en student skattas i Svensk Handels sammanställning i år göra inköp i handeln för 5 500 kronor.
gagata.jpg

Handelns framtidsförväntningar stiger inför sommaren

PressmeddelandeSvensk Handels Handelsbarometer för maj månad visar att branschen ser något ljusare på framtiden.
myrorna-taby-centrum.jpg

Second hand för 1,2 miljarder kronor i april

PressmeddelandeI april nådde den totala omsättningen på second hand-marknaden 1,2 miljarder kronor. Två av tio uppgav att de handlat second hand.
morsdag_24-1716388653.png

Mors dag omsätter 1,5 miljarder kronor inom handeln

PressmeddelandeÄven i år planerar vi att fira mammorna lite extra, och omsättningen inom handeln kopplat till högtiden väntas bli 1,5 miljarder.
e-handel-dator-kort.jpg

Låga köpesummor tyngde e-handeln i april

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för april skattar e-handelns omsättning till 12,5 miljarder kronor. En minskning med 3 procent jämfört med april 2023.
nya-styrelsen-webb.jpg

Fyra nya namn i Svensk Handels styrelse

PressmeddelandeVid Svensk Handels årsstämma idag valdes Rickard Lyko, Simone Margulies, Emma Pålsson, samt Göran Westerberg som nya ledamöter i styrelsen.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.