Hoppa till innehåll

Svensk Handel som är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln med cirka 260 000 medarbetare får med anledning av remissen anföra följande:

remisser-900.jpg

Er ref: KS 2024/978

Allmänna synpunkter

Svensk Handel är inte tillställd remissinstans men har valt att svara på denna remiss då handeln är av stor betydelse för Stockholm och transporterna är viktiga för branschen. Handeln är stadens tredje största arbetsgivare med en andel av 11 procent av alla sysselsatta under 2023. En tiondel av all detaljhandel (e-handeln exkluderad) omsätts i Stockholm, diversifieringen av butiker är stor, och utländska varumärken väljer många gånger att etablera sig här först. Partihandeln är en viktig kugge i att förse staden med offentliga måltider likväl som hotell och restauranger. Handeln står med andra ord för serviceutbudet till staden och dess invånare likväl som det är en viktig aktör för attraktivitet, turism och företagsinvesteringar.

Handelns indelning och närvaro i Stockholms stad

Handeln består av många delbranscher som har olika transportbehov. Huvudindelning görs i parti- och detaljhandeln, där detaljhandeln sedan delas in i dagligvaru- och sällanköpsvaruhandeln. Utöver denna indelning består handeln av både små och stora aktörer som befinner sig över hela staden; i city, gatumiljöer och gallerior, stadsdelscentrum och bostadsområden. Alla beroende av att få sina varor i tid för att kunna bedriva försäljning och därmed svara mot invånarnas behov.

I godstrafikplanen berörs handeln väldigt översiktligt. Betoningen ligger på e-handel som förs fram som den stora försäljningskanalen. Även om e-handeln har haft en stor tillväxt står den idag för ca 14 procent av all handel som utförs i Sverige. Majoriteten av inköp sker alltså fortfarande i fysiska butiker. Att e-handeln skulle bli större än handel i fysiska butiker är inget som vi ser kommer att ske ens på lång sikt. Fokuset i Stockholms godstrafikplan måste tydligare ta hänsyn till alla delar av handeln och de behov som godstransporterna därför behöver ta hänsyn till.

Skillnader på gods

I skrivningen görs ingen skillnad på gods, något Svensk Handel menar borde göras. Bara inom handeln finns det olika typer av godstransporter som bland annat har med säkerhet, färskvaror och kyla att göra. Därutöver sker transporterna till butiker i större enheter och går inte att jämföra med det ökade antalet transporter av paket till invånare och kontor. Genom att särskilja godstransporterna åt i planen och inte dra alla transporter över en och samma kan prioriteringar lättare göras.

Transporter sker i hela kommunen Den föreslagna godstrafikplanen fokuserar mycket på transporter av gods i city men är otydlig rörande hur hanteringen av gods ska utföras i hela kommunen. Här efterfrågar Svensk Handel en större tydlighet vad som planeras för hela kommunen.

Lång- och kortväga transporter

Som det står att läsa i framkomlighetsstrategin, som godsplanen är en del utav, är kommunens arbete och planering en pusselbit som behöver läggas in både i en nationell och regional kontext. Det gäller inte minst planeringen av godstransporter.

Gods som transporteras till handeln kommer både med lång- och kortväga transporter beroende på innehåll och vem som är mottagare av godset. Godsets karaktär skiljer sig även åt vilket kräver olika typer av transporter och omlastning. Som Godstransportplanen nämner finns det ett antal godsmottagningar och omlastningsplatser i främst södra Stockholm. Planen är dock lite missvisande då många omlastningar sker i centrallager, mellanlager och depåer i närliggande kommuner till Stockholm i främst Mälardalen och Östergötland utmed de stora vägstråken. Beroende på godsets karaktär planerar transportören så effektiva och smarta rutter som möjligt och har ofta fler leverans- och upphämtningspunkter på en och samma rutt. Planering av smart och hållbar transport försvåras av olika regler i olika delar av staden. Både när det gäller fordonstyp, bränsletyp och bärighet på väg.

Kommunikation

Handeln och företagen kan ofta känna en stor frustration när kommunikationen mellan kommunen och Trafikverket inte synkroniseras. Ombyggnationer och tillfälliga avstängningar av vägar och områden försvårar, fördyrar och skapar många gånger onödig körning om inte planering och kommunikation sker i god tid med både transportörer och handelns aktörer då transporter köps in och planeras lång tid i förväg.

Tidslinje

En tydlig tidslinje saknas för när de olika förslagen planeras att införas? Handeln behöver långsiktighet och tydlighet för att kunna anpassa sina verksamheter utifrån eventuella beslut som kommer att påverka dem.

Nulägesanalys och kartläggning av transportrörelser För att kunna sätta en godstrafikplan där vi gemensamt ska kunna möta framtidens transporter skulle det vara bra att ha ett faktaunderlag att utgå ifrån. Mycket av resonemanget i skrivelsen bygger på antaganden istället för fakta. Den fakta som finns är till viss del utdaterad då mycket har hänt sedan 2016. En nulägesanalys och kartläggning över de transportrörelser som utförs i Stockholms stad skulle hjälpa både näringslivet och staden att fatta rätt beslut för bästa effekt.

Henrik Ekelund Enhetschef Näringspolitik

Elisabet Elmsäter Vegsö Näringspolitisk expert stads- och platsutveckling

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
remisser-900.jpg

Remissyttrande Promemorian Kontantutredningen (Fi2024/02595)

RemissvarRemissyttrande Promemorian Kontantutredningen. Svensk Handel, som är handelsföretagens intresseorganisation och före­träder 9 000 små, medel
remisser-900.jpg

Remissyttrande Mot en effektiv elektrifiering av transportsystemet

RemissvarRemissyttrande Mot en effektiv elektrifiering av transportsystemet Diarienummer: LI2025/00051 Svensk Handel, som är handelsföretagens intres
remisser-900.jpg

ReRemissyttrande Avgift för områdessamverkan – och andra åtgärder för trygghet i byggd miljö

RemissvarRemissyttrande:Avgift för områdessamverkan – och andra åtgärder för trygghet i byggd miljö SOU 2025:5 Er ref: LI2025/00306 Svensk Handel som
remisser-900.jpg

Remissvar om remitterad godstrafikplan Stockholms stad

RemissvarSvensk Handel som är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln med cirka 260 000
remisser-900.jpg

Remissyttrande över utredningen om kommuners och regioners grundläggande beredskap inför kris och krig

RemissvarSvensk Handel vill härmed inkomma med synpunkter på betänkandet Kommuners och regioners grundläggande beredskap inför kris och krig (SOU 202
remisser-900.jpg

Remissyttrande kring marknadsföring av konsumentkrediter

RemissvarKonsumentverkets föreskrifter om näringsidkares upplysningsskyldighet vid marknadsföring av konsumentkrediter.
remisser-900.png

Yttrande över promemoria om Allmänna reklamationsnämndens verksamhet

RemissvarSvensk Handel ställer sig övergripande positiva till att ändringar föreslås i förordning (2015:739) med instruktion för Allmänna reklamation
remisser-900.png

Remissvar angående Regeringsuppdrag om försöksverksamhet med vissa godstransporter

RemissvarSvensk Handel, som är handelsföretagens intresseorganisation och före­träder 9 000 små, medelstora och stora företag med cirka 300 000 med­a

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.