
Vad Arena idé inte berättar är att svenska företag redan betalar nära 200 miljarder mer per år i arbetsgivaravgifter än sina konkurrenter i andra länder. Det är till och med så att den är rekordhög då arbetsgivaravgiften för åldrarna 15–18 respektive 19–23 har ökat markant bara under den senaste mandatperioden.
För att ett land med välfärdsambitioner ska fungera behöver andelen och antalet yrkesarbetande samt antalet arbetade timmar öka. För det krävs att människor kan och vill arbeta samt att företag har råd att anställa.
Avgörande tillväxthinder
Det saknas inte vilja att anställa fler i företagen men det finns klara hinder för att göra så. När Svenskt Näringsliv ställer frågan om tillväxtambitioner svarar åtta av tio företag att de har tillväxtambitioner.
När frågan i stället blir vad som hindrar tillväxt så uppger fyra av tio företag, att höga arbetsgivaravgifter är ett avgörande tillväxthinder. De höga arbetsgivaravgifterna är det näst största tillväxthindret enligt företagen själva.
Högre arbetsgivaravgifter riskerar att driva såväl jobb som företagande ur landet. Om det svenska näringslivet ska kunna konkurrera med omvärlden eller ha råd att anställa fler behöver arbetsgivaravgifterna snarare sänkas.
Henrik Ekelund, enhetschef näringspolitik, Svensk Handel
Anna Wallén, näringspolitisk chef, Visita
Fredrik Östbom, chef, näringspolitik och opinionsbildning, Almega