Replik: Förbud mot fri frakt riskerar att bli kontraproduktivt

Att ensidigt förbjuda svenska e-handlare att använda sig av fri frakt skulle slå hårt mot både företag och jobb i handeln, skriver Svensk Handel i en replik på SvD debatt.
Debatt 2021-11-08
Dela den här sidan

När fackförbunden Handelsanställdas förbund, Seko och Transportarbetareförbundet vill detaljreglera den svenska e-handeln genom att lagstifta bort rätten till fri frakt (SvD 2/11) är de på god väg att såga av grenen som de själva sitter på. Självklart måste e-handeln, precis som övriga näringslivet, med full kraft ta sig an hållbarhetsfrågan. Men att förbjuda fri frakt är ett både ogenomtänkt och kontraproduktivt förslag som riskerar att straffa ut den svenska handeln som dessutom bär ledartröjan i hållbarhetsarbetet.

Nätet möjliggör för oss kunder att med några knapptryck handla från hela världen och svenska företag lever varje dag med en stenhård internationell konkurrens. Varje kostnadsökning som drabbar företagen riskerar att styra konsumtion till utländska aktörer och att vi tappar företag och jobb i den svenska handeln. Inte minst vore det ett hårt slag mot de många unga som får sitt första jobb i handeln. Facket äventyrar med andra ord sina egna medlemmars jobb när de ropar efter fler regleringar av den svenska handeln. 

Däremot måste handeln givetvis ta ett stort ansvar och agera kraftfullt för att bli mer hållbar. För att e-handelsleveransen hela vägen till kund ska bli så hållbar som möjligt krävs att både handlare och leverantörer agerar. I kontakten med företagen är det tydligt att hållbarhetsfrågorna står högst upp på agendan och fackets engagemang för att göra leveranserna mer hållbara är välkomna. Från Svensk Handels sida har vi redan påbörjat arbetet med att, tillsammans med både handlare och distributörer, utforma en branschstandard för fossilfria leveranser. Flera av våra medlemmar vägleder redan sina kunder till göra mer hållbara val när de väljer hur varan ska levereras, men fler behöver göra ännu mer. 

Samtidigt kan det vara värt att påminna om att det inte var länge sedan regeringsföreträdare, mitt under brinnande pandemi, stod i TV och uppmanade konsumenter att handla på nätet. Det var handelsföretagens och distributörernas snabba omställning som säkrade att våra äldre kunde få sina livsmedels- och apoteksvaror levererade till dörren. Hemleveranser var och är samhällskritiskt.

Vi ser också en utveckling där allt fler hemmanära paketboxar placeras ut. Det möjliggör mer samordnande leveranser under dygnets alla timmar där du som kund kan hämta din vara när det passar dig, något som också möjliggör en mer hållbar leverans sista kilometern hem till kunden. 

Vi ser hur utvecklingen inom e-handeln går i raketfart, teknikutvecklingen och innovationskraften är enorm. E-handeln kommer att fortsätta växa och det måste vi från branschen bejaka. Handelns företag har givetvis ett stort ansvar för att underlätta för kunderna att göra hållbara val men vi måste också komma ihåg att det är lönsamma företag som har möjligheten att göra den omställning som krävs. Att straffa ut svenska e-handelsföretag och styra konsumtionen till utländska aktörer är negativt för såväl jobben som för klimatet.

Karin Johansson, vd Svensk Handel Per Ljungberg, vd Svensk Digital Handel