Sätt gränser – följ vårt växlingstak

Hög service är ledord för varje handlare. Men när bankerna duckar sitt ansvar för kontanterna måste handeln sätta sina egna gränser.
Debatt 2016-10-14
Dela den här sidan

Även om det är Riksbanken som tagit beslut om att vi ska ha nya sedlar och mynt är det företagen i handeln som till stor del får bära de kostnader som är förknippade med bytet. Huvudproblemet är att bankerna inte går i takt med sina kunder och nedmonterar kontanthanteringen i alltför rask takt. Att antalet bankkontor som hanterar kontanter minskar när vi står inför historiens största byte av sedlar och mynt rimmar illa. Det gör att handeln i alltför stor utsträckning får göra det jobb som bankerna borde ta ansvar för.

Riksbanken har lanserat en myntkarta som visar närmsta plats där du kan lämna in dina mynt. Det är ett lovvärt initiativ. Men det avslöjar också storbankernas bristande närvaro på många platser. Många privat- och företagskunder runt om i landet måste åka långa sträckor för att lämna in sina gamla mynt hos en bank. Den största statliga banken Nordea lyser exempelvis med sin frånvaro på många platser. Det gör att många handlare kommer att tvingas att dra ett tungt och kostsamt lass. Svensk Handels beräkningar visar att handelns totala kostnad för sedel- och myntbytet uppgår till en miljard kronor. Det är en ytterligare kostnadspost för de många handlare som brottas med pressad lönsamhet.

Mynt är tunga för medarbetarna att hantera och det är kostsamt för butiken att få dem hämtade på ett säkert sätt. Detta ska sättas i perspektivet att kortanvändningen ökat markant den senaste tiden. I myntbytets mest intensiva tid kan även kundens köpupplevelse störas om alltför många ska betala sina köp med mynt. Blir inte handeln glad av att få fler mynt i kassaapparaten, frågar sig vissa? Risken är att butiken får ta emot många mynt på en och samma gång, vilket kan bli besvärligt. Svensk Handels råd till butiker är därför att vid behov sätta en gräns om att max 25 mynt accepteras vid varje betalning. Det är upp till varje handlare om de vill följa detta råd eller inte.

Handelsföretagen finns till för sina kunder och service är ett ledord för varje handlare. Få handlare säger nej till sina kunder. Men när bankerna duckar för sitt samhällsansvar måste även handeln kunna sätta sina begräsningar.

Bengt Nilervall, betalansvarig Svensk Handel

Källa: Icanyheter 14 oktober 2016