64 europeiska organisationer i upprop - EU måste agera mot onlineplattformarna

Förra året strömmade 4,6 miljarder paket in i EU från de kinesiska onlinejättarna. En fördubbling mot året innan. Flera tester på olika varor har genomförts med nedslående resultat. När Toy Industries of Europe i oktober 2024 lät testa över 100 leksaker från olika marknadsplatser visade det sig att 80 procent av produkterna inte levde upp till EU:s lagar och regler för produktsäkerhet.
För att sätta stopp för det växande hotet mot såväl europeiska konsumenter som företag och jobb kräver organisationerna, bestående av ett brett spann av olika aktörer, att EU agerar. Ett dokument med en rad skarpa förslag har överlämnats till EU-politiker. De 64 organisationerna kräver bland annat att:
- Krav på ekonomisk aktör i EU. För varje produkt som säljs i EU ska det finnas en identifierbar ekonomisk aktör i EU som kan hållas ansvarig för produktens efterlevnad.
- Plattformar ska ses som ekonomiska aktörer. Bolag som Temu och Shein ska krävas ta ett proaktivt ansvar för produkterna de säljer till europeiska konsumenter.
- Utökat ansvar för marknadsplatser. Krav på att kontroll och testning av produkterna utförs.
- Förbättrad spårbarhet. Produktspårbarheten måste följa europeiska lagar och regler.
- Hanteringsavgift. Inför en hanteringsavgift för småpaket som kommer in till EU.
- Stärkt tillsyn. Det behövs utökade resurser för marknads- och tullkontroll samt en EU-gemensam tillsynsmyndighet.
Från svensk sida står, utöver Svensk Handel, Sveriges Konsumenter och branschorganisationen Belysningsbranschen bakom uppropet. Organisationernas samlade slutsats är att EU-lagstiftningen måste förändras för att säkerställa rättvis konkurrens och ökad trygghet för europeiska konsumenter.
Läs mer om Svensk Handels arbete i frågan om konkurrens på lika villkor.