AI - revolutionen som formar framtidens handel

Den generativa AI:n är alltså inte en framtidsspaning utan en realitet som redan påverkar marknaden i hög grad. Globalt har den generativa AI:n visat sin förmåga att automatisera komplexa processer och skapa nya sätt att engagera kunder på - från att generera dynamiskt innehåll på sajter till att anpassa användarupplevelser.
För att ligga steget före och hjälpa svenska handelsföretag att hålla en jämn utvecklingstakt med branschen globalt sett så har Svensk Handel startat en egen innovationsenhet för omvärldsbevakning och kunskapsdelning.
Anpassade strategier för varje företag
Det är tydligt att inte alla företag kan eller bör använda AI på samma sätt. Småföretag kan till exempel dra nytta av AI för att skala upp sin verksamhet utan att nödvändigtvis utöka sin personalstyrka, medan större företag kan använda AI för att förbättra effektiviteten och kundnöjdheten på bred front.
I Sverige har användningen av AI i handeln accelererat, med stora företag som ICA och Apotek Hjärtat som pionjärer inom att integrera tekniken för att förbättra kundservicen och effektivisera interna processer.
Stärk din konkurrenskraft på Nordic Retail Summit
Den globala genomslagskraften av generativ AI inom handeln är enorm. Enligt rapporten State of AI 2023 från McKinsey kan företag som proaktivt implementerar AI se en produktivitetsökning på upp till 40 procent. I Sverige har vi sett liknande framsteg, där handlare använder AI till allt från lagerhantering till personliga rekommendationer, vilket ökar både kundnöjdhet och försäljning.
För företag som vill vara i framkant och erbjuda innovativa kundupplevelser är det dags att inte bara acceptera AI utan att leda utvecklingen med framåtlutade AI-strategier. På Svensk Handels näringspolitiska event Nordic Retail Summit den 2 oktober talar Ludvig Strand, Axel Johnsons framtidsanalytiker för framväxande teknologier och AI.
Frågor som tas upp är vilka lagar och regler som behöver utformas för att säkra en positiv framtid med AI, utan att kväva innovation? Hur kan vi använda AI för att inte bara överleva, utan också för att blomstra i en hållbar handelsvärld? Anförandet följs upp av Per Ljungberg som leder ett panelsamtal med bland andra Carola Lundell, Executive Vice President på Kicks.
Ta chansen att få värdefulla insikter och verktyg för att navigera AI:s möjligheter och utmaningar, och inspireras av ledande personer i branschen – boka din plats till Nordic Retail Summit på Waterfront här